Acasă 4x4Wheels Test cu Aston Martin DBX: Nevoia de mai mare…

Test cu Aston Martin DBX: Nevoia de mai mare…

de Invitat Special
0 comentarii

Cum te raportezi la ceva născut, inspirat de modă, și care poartă o siglă pe care o iubești din copilărie, o siglă în mare parte vinovată pentru pasiunea de astăzi pentru automobil? Acesta este conflictul interior peste care trebuie să trec… și să nu-l las să iasă la suprafață în acest text.

Text: Constantin Ciobanu / Foto: Mihai Dăscălescu

„This is the way” ar spune un războinic deja celebru… și cu tot pragmatismul, este un pas fără de care Aston Martin nu ar fi fost convingător în peisajul actual. DBX reprezintă o pagină albă care a început a fi „consumată”, în stadiu de idee, de prin 2009. Este anul în care Aston a prezentat, la salonul de la Geneva, studiul Lagonda – un concept construit pe platforma lui Mercedes-Benz GL. A urmat anul 2015, unde la același salon a fost prezentat studiul DBX, un fel de DB9 cu tracțiune integrală care levitează grație unei gărzi la sol generoase.

Astăzi avem în față DBX în versiunea de serie… și care nu prea are nimic în comun cu acel studiu exotic. Estetic, categoric ești luat puțin prin surprindere, și asta pentru că vezi pe un SUV masiv detalii care până acum construiau forme elegante de coupe sau decapotabile. De dragul tabloidizării aș putea acuza DBX că seamănă cu un alt SUV, mult mai ieftin… dar nu este cazul. Personal, am fost cucerit de curajul de a lăsa suprafețele să compună o caroserie fără a apela la ajutorul ieftin al unor ornamente.

Mai mult, vopseaua mată este altă declarație de curaj vis-a-vis de designul propus. O mică extravaganță avem de raportat, siglele și literele de pe caroserie erau realizate din fibră de carbon. Apropo, DBX este mare, atât de mare încât a fost nevoie de o siglă mai mare pentru a păstra proporțiile.

Exteriorul îți sugerează o oarecare masivitate, dar o deguști cu adevărat la interior. Suprinzător? Dacă te gândești la modelele Aston Martin ca la niște supercar-uri… da, acceptăm gradul de surprindere. Dar Aston Martin este sinonim cu Gran Turismo, eleganța și rafinamentul modelelor britanice nu ar face niciodată casă bună cu isteria unui supercar. Aici vorbește nostalgicul din mine, pentru că hypercar-ul Valkyrie mă va contrazice în momentul în care va fi model de serie.

DB Lounge

Să nu mă mai eschivez și să revin la interior. Un regal de piele, în primul rând. Există riscul, ca inițial, să consideri interiorul ușor opulent, dar în timp descoperi locuri pe care nu le vezi, dar pe care probabil le vei pipăi rar… și acolo vei găsi piele. Nu este un secret faptul că Daimler AG, Mercedes-Benz pentru cei care au nevoie de o localizare mai precisă, deține 20% din Aston Martin. De aici și împrumutul tehnologic.

DBX vine cu un sistem de infotainment Mercedes-Benz redesenat, dacă putem formula astfel. Meniul este identic, doar grafica diferă. Trebuie să menționăm că este vorba despre vechiul sistem infotainment, nu de MBUX. Chiar și comenzile de pe volan au o dispunere similară celor de la Mercedes-Benz, și navigarea prin meniul computerului de bord.

Nu cred că s-ar fi supărat multă lume dacă display-ul central ar fi acceptat și comenzi prin atingere. Navigarea via controller-ul de pe tunelul median este ușor lipsită de ergonomie.

Poziția la volan este o idee cam înaltă, avem o bănuială că versiunile cu volan pe stânga își alintă proprietarii cu o poziție ceva mai joasă la volan. Oricum, un plus vine din faptul că beneficiezi de o vizibilitate bună, nu ești inhibat de masivitatea modelului. Locurile spate sunt regale la capitolul spațiu. Una dintre cele mai mari surprize. Poate ne-am fi dorit un șezut al banchetei spate o idee mai lat, dar atunci gradul de relaxare oferit de locurile spate nu ar mai fi avut vreo legătură cu cei 550 CP de sub capotă. DBX are un ampatament aproape identic cu al unui Mercedes-Benz S Class, asta pentru a avea un reper vis-a-vis de spațiul oferit. Și cum la acest nivel reperele sunt puțin altfel, cei 632 litri ai portbagajului pot adăposti trei saci de golf și niște perechi de mănuși.

Acoperișul panoramic este generos, chiar uriaș… o singură bucată de sticlă care îți oferă o panoramă generoasă spre cer. Iar această fereastră spre stele poate fi acoperită, acest lucru fiind realizat dintr-o „perdea” de piele realizată dintr-o singură bucată. Genul de detaliu care îți confirmă că între premium și lux există o diferență mare.

Tehnic, DBX are multe elemente din curtea Mercedes-Benz. Propulsorul, un V8 de 4 litri bi-turbo, dezvoltă în această declinare 550 CP și 700 Nm. Deși este livrat de divizia Mercedes-AMG, a fost personalizat după cerințele Aston Martin. Iar una a fost ca acesta să aibă altă ordine de aprindere a cilindrilor pentru un sunet special. Iar acest detaliu îl pot confirma… dacă motorul este pornit și este la ralanti, dacă închizi ochii, ai impresia că ești într-un port, lângă un powerboat. Nu are acea notă metalică specifică modelelor AMG. Puterea este trimisă unui sistem de tracțiune integrală cu parfum de propulsie, via o cutie automată cu 9 trepte.

Surprinzător, DBX nu este un SUV de asfalt. Modul de rulare GT, setarea care a fost gândită pentru o utilizare cotidiană este cea care separă adrenalina – Sport și Sport+ de aventură – Terrain și Terrain+. Mai există și modul Individual unde cel de la volan își poate personaliza setările mașinii.

Aston Martin spune 14,3 litri, noi am obținut un 14,8 litri extraurban, dar când drumul s-a plictisit să mai fie o bandă dreaptă de asfalt… probabil am sărit bine de 30 l/100 km.

Chiar și modul GT îți oferă acces la un nivel de performanță impresionant. Modul Sport+ vine cu o decuplare parțială a sistemelor electronice și cu un sistem de tracțiune integrală care devine mai mult o propulsie. Accelerațiile sunt violente, DBX poate ajunge la 100 km/h în 4,5 secunde… impresionant pentru un model de 2.320 kg. Cu puțin efort, Aston Martin ar putea produce un SUV care să depășească bariera de 300 km/h, pentru moment se oprește la 291 km/h. Dacă ceva le-a ieșit magistral celor de la Aston Martin este suspensia.

Nu știm dacă cei de la Mercedes-Benz sunt implicați, știm că DBX este echipat cu un sistem de bare stabilizatoare active controlate electric de un sistem de 48 V. Volumele sunt controlate magnific, iar la volan ajungi la nivelul de încredere pe care ți-l oferă un hot hatch. Atât de mult poți forța pe un drum virajat. Sistemul de frânare nu îți oferă aceeași încredere… și astfel ajungi să-ți temperezi puțin elanul. La limită, dacă este provocat, DBX are reacții progresive, nu te surprinde, iar acesta este alt detaliu care îți dă încredere.

Dacă vrei aventură, DBX poate oferi o gardă la sol de până la 235 mm și poate traversa vaduri cu o adâncime de 500 mm. Aston Martin are un produs surprinzător de matur, unul care poate lupta fără probleme cu Porsche Cayenne sau Bentley Bentayga.

Date tehnice Aston Martin DBX

3.982 cmc, 550 CP, 4×4, automată 9 · 14,8 l/100 km, 325 g CO2/km · 291 km/h, 0-100 km/h în 4,5 s ·
de la 240.720 de euro, cu TVA

Text publicat în numărul 30 al revistei 4x4Wheels.

Citește și

Lasă un comentariu