Acasă EcoWheels Test cu Hyundai i20: Meniu complet

Test cu Hyundai i20: Meniu complet

0 comentarii

Învăţăm de mici că poveștile sunt pură fantezie iar legendele au un sâmbure de adevăr. Modul în care Hyundai și-a depășit condiţia e un melanj între cele două concepte – poveste prin spectaculosul transformării și legendă pentru că se bazează pe lucruri reale, palpabile, așa cum avea să-mi demonstreze noul i20.

Am decis să-mi încep textul cu o parte din concluzie, pentru că e important să plasăm noul i20 în contextul potrivit. Altfel spus, citadina primește punctaj maxim în câteva categorii-cheie. Una din ele este zona esteticului, iar o a doua ar fi concentraţia mare de tehnologie ce poate fi adaugată din lista de dotări opţionale.

Dar există și a treia categorie, pe care am lăsat-o la urmă, ca pe un desert. E vorba de saltul gigantic pe care i20 îl face în comparaţie cu modelul precedent. Desigur, aici intră și cele două cu care am deschis subiectul, dar evoluţia efervescentă a calităţii materialelor și a trăiniciei cu care sunt acestea îmbinate merită, în opinia mea, toate aplauzele. Iar aceste laude vin de la cineva care are în familie un i20 din generaţia anterioară.

Acum câțiva ani aș fi spus fără rețineri că e greu să te bați cu nume ca Fiesta, Polo sau Corsa, dar noul Hyundai i20 mă contrazice, deși ținuta de drum mai oferă ceva loc de crescut.

Bineînţeles, transformarea actualului i20 faţă de generaţiile trecute – apropo, îl mai ţineţi minte pe plăsticosul Getz, subcompacta pe care primul i20 a înlocuit-o în 2008? – este de fapt transformarea prin care a trecut Hyundai în ultimul deceniu, dar văzută la nivel micro. Pe plan macro, producătorul sud-coreean, alături de sora Kia, este protanognistul celei mai spectaculoase depășiri de condiţie din istoria auto recentă, chiar și în faţa progresului incontestabil înregistrat de Dacia. Așa că, deși nu doar i20 este beneficiarul schimbării la faţă și la filosofie a brandului Hyundai, aici evoluţia se vede și se simte cel mai bine.

Cea mai discretă formă de electrificare

Noul i20 n-a fost lansat cu surle și trâmbiţe care să cânte laudele electrificării. Hyundai are planuri bine definite în acest sens, despre care vom vorbi cu altă ocazie. Așa că dacă în timp ce analizaţi noul i20 observaţi ecusonul 48V pe aripile laterale faţă, trebuie să știţi că el indică prezenţa unui sistem mild-hybrid. Acesta îi este aplicat ca un plasture unui motor termic, pe benzină, turbo, de 1 l cu 3 cilindri, conectat la o transmisie automată cu dublu-ambreiaj și 7 rapoarte. Strict pe partea de feeling, nu pot să raportez decât că acest ansamblu lucrează fluid, fie că vorbim de felul în care transmisia preia comanda dată de acceleraţie, la plecarea de pe loc sau din mișcare ori de retrogradările subtile din timpul frânării prelungite.

Consumul real obținut de mine a fost de 7,8 l/100 km, rulând numai în oraș prin diverse condiții de trafic, de la foarte aglomerat la foarte liber.

Ai la dispoziţie 100 CP și 175 Nm, numere care se încadrează în afara spectaculosului – ca dovadă, menţionez sprintul de la 0 la 100 km/h bifabil în 11,4 secunde. În realitate, aceste coordonate sunt mai mult decât suficiente pentru ca i20 să-și facă loc prin trafic aglomerat, obstacole urbane și parcări înguste, mediu în care, de altfel, subcompacta se simte cel mai bine.

Direcţia e mai degrabă anesteziată dar asta e ce vrei în oraș; bicepșii, tricepţii și antebraţele se lucrează cu exerciţii specifice, nu cu învârtiri de volan. Aș fi vrut un pic mai multă cooperare de la suspensie, care are momente în care se intimidează la trecerea peste denivelări mai serioase și devine zgomotoasă în timp ce transmite în habitaclu mai multe vibraţii decât ar fi necesar.

Când aparenţele nu înșală

Există multe exemple de modele compacte sau subcompacte concepute pentru a-ţi fura ochii prin linii agresive, pentru ca mai apoi interiorul să te lase ușor dezumflat. Nu e cazul lui i20, cel puţin nu în versiunea Led Line testată de mine. Fie că e vorba de instrumentarul de bord digital sau de ecranul de 10,25 inch care deservește sistemul multimedia, grafica nu doar arată bine – se și mișcă bine. Mai important decât atât, în vederea susţinerii ideei formulate în subtitlu, tehnologia de la interior vine ca o extensie a designului futurist care definește exteriorul.

Scaunele sunt confortabile și vizibilitatea prin toate suprafeţele vitrate este bună – mă rog, cât de bună se poate în cazul unei subcompacte care din start nu poate oferi câmpul vizual al unui SUV, de exemplu. Dar montanţii A nu încurcă în viraje mai strânse și luneta îţi deschide perspectiva suficient ca să nu fie nevoie mereu să te bazezi pe senzorii de parcare sau pe camera pentru marșarier. Și da, există plastice tari în mai toate zonele din habitaclu, dar nu mai mult decât ce ai primi în mod normal de la concurenţă și cu riscul de a mă repeta, toată asamblarea denotă atenţie, iar pe fondul fiabilităţii cred că acest aspect primează.

Dacă 100 CP nu sunt de ajuns, Hyundai oferă același sistem mild-hybrid pentru i20, dar cu 120 CP. Cuplul motor rămâne însă neschimbat.

Pentru i20, firul epic merge mai departe iar prezentul capitol se conturează indubitabil mai interesant decât precendentele. Nu există, deci, niciun motiv pentru care să nu credem că vom asista la continuarea acestei transformări, la nivel de marcă și la nivel de modele luate individual. Dacă estimarea mea e corectă, să nu ne mirăm atunci când se va vorbi de i20 ca de un etalon în segment. Cât despre actuala generaţie, propun să lăsăm vânzările să vorbescă, împreună cu frecvenţa cu care o vom vedea pe străzi. Îndrăznesc să afirm că avem de-a face cu un viitor bestseller.

Date tehnice Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V

998 cmc, 100 CP, benzină + mild hybrid, dublu-ambreiaj 7, 4×2 • 5,2 l/100 km, 112 g CO2/km • 0-100 km/h în 11,4 s, 185 km/h • de la 20.587 euro, cu TVA

Text publicat în revista EcoWheels numărul 21.

Citește și

Lasă un comentariu