Acasă 4x4Wheels Test cu Toyota Highlander: Baby Lexus

Test cu Toyota Highlander: Baby Lexus

0 comentarii

Highlander este noua propunere SUV a casei și „cel mai Lexus” model Toyota de până acum, iar acesta este complimentul perfect pentru hibridul cu 7 locuri și un caracter surprinzător de rafinat.

Highlander este un nume nou. În România! Pe alte meleaguri, a se citi continente, Toyota Highlander alimentează susținut cifrele de vânzări ale mărcii de mai bine de 20 de ani, deja. Ce avem de față, noua generație disponibilă de acum și pentru clienții români este, în fapt, a patra iterație Highlander. Asta înseamnă, din start, maturitate și „know-how”. De parcă Toyota, de pe piedestalul de colos al lumii auto, ar mai avea nevoie de garanții atunci când lansează un produs nou.

Toyota Highlander este „Made in USA”.

De ce era cazul pentru un nou SUV în portofoliu? Păi, pentru a completa spațiul disponibil între compactul RAV4 și omnipotentul Land Cruiser. Așadar, noul Highlander este mai mare decât RAV4 (și considerabil mai rafinat și elegant) dar și mai puțin robust decât Land Cruiser. Sună cât se poate de bine, iar în practică, după doar câțiva kilometri parcurși la volan, constați imediat că decizia de a „importa” și acest model a fost extrem de inspirată.

O stare aparte la volan

L-am plimbat pe noul venit către Râmnicu Sărat, în căutarea celei mai mari peșteri formată în sare, din Europa. Aceasta se găsește în zona platoului Melenic, în comuna Lopătari, însă, din păcate, nu este amenajată pentru vizite civile (nici ea, nici cele 31 de alte peșteri mai mici care o înconjoară…). Zona are un farmec aparte, fiind flancată de pereți de rocă înțesați cu sare, un aspect atipic. Din păcate, ideea de turism nu a fost adoptată cu succes de localnici și autorități, iar escapada în zona e cumva la voia hazardului.

Dacă altădată ar fi fost enervantă o călătorie pe drumuri județene și comunale nu tocmai ca-n palmă, de data aceasta a picat la fix. Tocmai calitatea îndoielnică a suprafeței de rulare a scos imediat în evidență unul dintre marile atuuri ale Toyotei Highlander: rafinamentul trenului de rulare. Gândul mi-a fugit imediat la experiențele anterioare cu modele Lexus, la care era evidentă aplecarea către liniște și confort suprem.

Practic, cred că inginerii Toyota au ales calea perfectă, de a nu privi către concurență și de a implementa soluții din propria curte. Iar asta merită o mare bilă albă! Experiența șofatului este completată, mai cu seamă în mediul urban, de simbioza sistemului hibrid de propulsie cu cea mai mare experiență în industria auto. Căci, nu e un secret, Toyota a dus până spre rang de artă ideea de hibridizare a automobilului. Highlander este un „full hybrid” (paralel), care se bazează pe un sistem compus dintr-un motor termic de 2,5 litri (produce 190 CP), cu o funcționare în ciclul termic Atkinson, care favorizează expres obținerea unor valori decente pentru consumul de benzină, două motoare electrice de tracțiune și o baterie de acumulatori (cu o capacitate de 1,9 kWh).

Motorul plasat în partea frontală (134 kW și 270 Nm) are rolul de a-i asigura mașinii și statut
de EV (electric vehicle), ce poate fi selectat de la un buton dedicat. Practic, poți alege din plăcere sau de nevoie (există deja orașe cu zone dedicate exclusiv vehiculelor electrice) să călătorești în liniște deplină. Al doilea motor are rolul de a antrena puntea spate, livrându-i, atunci când e cazul, 40 kW și 121 Nm. Așa se face că Toyota Highlander este un automobil 4×4, însă soluția constructivă aleasă se îndepărtează de conceptul clasic de tracțiune integrală. Din acest punct de vedere, Highlander este cuminte. Pentru adrenalină sporită pe teren accidentat apelați cu încredere la fratele mai mare.

Highlander adoptă soluția unei transmisii 4×4 hibrid, lăsând teritoriul „offroad” veritabil pentru impresionantul Land Cruiser.

„Adunate” după algoritmii hibridizării din lumea auto, cifrele de mai sus conduc la o putere maximă de 248 CP în cazul noului Highlander și un moment motor total de 239 Nm (de la 4.300 rot/min). Transmisia, așa cum se obișnuiește de cele mai mult ori în cazul unui asemenea sistem de propulsie, este asigurată de o soluție CVT. Și de aici e clar că Highlander are un caracter preponderent liniștit, orientat vădit spre confort, deși există disponibil și un mod „Sport” de funcționare care înviorează puțin herghelia mixtă electro-fosilă. Tot transmisia CVT este motivul sunetului de motor biciuit în cazul reprizelor susținute de accelerație.

Mai curajoasă!

Cam așa aș putea descrie atitudinea Toyota în ceea ce ține de design. Dacă în multe povești anterioare se miza pe o linie clasică, scopul fiind tocmai de a nu ieși în evidență, noul Highlander este chiar chipeș din anumite unghiuri. Zona laterală este dominată de o arcadă amplă a caroseriei înspre spate, care accentuează senzația de putere, și tot privind dintr-o parte observi că pare o mașină alungită. În spate, în special datorită blocurilor optice, senzația de Lexus se accentuează, iar asta, repet, e foarte bine.

Tendința de curaj se translatează și la interior, unde designerii au imaginat o planșă de bord chic, dominată de linii ferme, în care au încadrat foarte bine cea mai importantă componentă a automobilelor moderne în materie de interioare, ecranul sistemului multimedia. Calitatea fabricației este lăudabilă, iar Toyota pare că a învățat ceva din chibzuința pe care a aplicat-o la selecția de materiale pentru RAV4, iar la Highlander a mizat doar pe texturi moi și prietenoase.

Pentru că am tot insistat, e bine să reamintim pentru cei mai puțin familiarizați că Lexus este divizia de lux Toyota.

Mi-a plăcut foarte mult cotiera care a renunțat la un capac clasic, montând unul culisant, pentru a putea ascunde sub el încărcătorul inductiv pentru telefon. Mi-a plăcut foarte mult și ergonomia comenzilor, esențialul putând fi accesat, așa cum este cel mai la îndemână, de la butoane clasice. Pe de altă parte, soluția de a le finisa pe acestea „piano black”, poate cel mai greu de întreținut material din perspectiva amprentelor și a urmelor inestetice, nu m-a dat deloc pe spate. Am remarcat, de asemenea, că Toyota a terminat, probabil, stocul de ceasuri electronice „clasice”, o dotare care devenise definitorie pentru interioarele automobilelor mărcii.

Și m-au mai cucerit detalii care, aparent, par banale, însă fac diferența în utilizarea de zi cu zi în diferite condiții. Cum aminteam că deplasarea pe drumurile abordate a fost departe de a fi confortabilă, evitarea gropilor, uneori din scurt, m-a făcut să apreciez setarea corectă a direcției, fără puseuri de sportivitate. Totodată, situația a băgat în boală sistemul de avertizare a părăsirii benzii de rulare. Dacă la alte mărci este nevoie să intri în submeniuri și să confirmi și reconfirmi decuplarea sa, Toyota a plasat un buton pe volan care te scapă imediat de stresul semnalului sonor care poate deveni enervant.

De asemenea, oglinda retrovizoare ascunde, la un buton distanță, un ecran care poate afișa informațiile de la o cameră amplasată în zona din spate. Practic, se mărește digital unghiul de vizibilitate către înapoi. Și tot pentru a evita situații delicate, camera pentru asigurarea la mersul înapoi este prevăzută cu sistem propriu de spălare. Japonezi, nene!

Spațiu!

Nu că RAV4 ar fi fost mic, însă Highlander oferă un habitaclu opulent, aș zice. Spațiu pe bancheta „clasică” este foarte-foarte bun, la genunchi și la cap, aceasta este modulabilă și poate glisa față spate, iar spătarul poate fi reglat pe diferite poziții. De asemenea, are sistem de încălzire. În planșeul portbagajului se camuflează aproape perfect alte două locuri. Desigur, mai de copil, așa. Chiar și în configurația cu 7 pasageri, în portbagaj tot rămâne un volum util de 305 litri, aproape cât în cazul unei compacte; se mai adaugă alți 27 de litri în spațiul de depozitare de sub podea. Dacă ai nevoie doar de 5 locuri, portbagajul devine mai mult decât generos, cu 838 de litri. Iar dacă vrei să exploatezi latura utilitară, cu ambele banchete pliate ajungi să te apropii bine de un volum util de aproape 2 metri cubi (1.882 litri, mai precis). Punând cap la cap, rafinamentul trenului de rulare, despre care mă simt obligat să repet, caracterul moderat al sistemului de propulsie, organizarea interioară foarte ergonomică, trapa panoramică de dimensiuni generoase, sistemul audio hi-fi JBL și insonorizarea eficientă a habitaclului, toate o califică pe Toyota Highlander drept un excelent automobil de familie.

Și nu vă lăsați păcăliți, la prima vedere, de capacitatea de 2,5 litri a motorului. Fiind full hybrid, o dată că se încadrează la clase super-civilizate de taxare, apoi se pretează la o exploatare super eficientă în oraș (nu e complicat deloc să obții valori de consum de puțin peste 7 l/100 km, dacă nu exagerezi inutil) și nu în ultimul rând, în cazul aglomerațiilor urbane, în foarte multe cazuri beneficiezi și de avantaje la utilizarea parcărilor publice. Chiar gratuități.

Cu toate dotările de confort disponibile, prețul maxim al unei Toyota Highlander ajunge la 59.305 euro, cu TVA.

Așadar, eram obișnuit și până acum ca o Toyota să fie bună fără a fi ostentativă, rațională fără a plusa evident atunci când nu este cazul. Highlander e atât și un pic mai mult. Un pic de rafinament, un pic de finețe, un pic de design și un pic de suflet. Un pic de Lexus tocmai pentru cei care nu îndrăzneau chiar până în acel punct.

Date tehnice Toyota Highlander 2.5L Hybrid

2.487 cmc, 248 CP (190 CP, 134 kW și 40 kW), 4×4, CVT · 7,1 l/100 km, 160 g CO2/km ·
180 km/h, 0-100 km/h în 8,3 s · de la 48.027 de euro, cu TVA

Text publicat în numărul 30 al revistei 4x4Wheels.

Citește și

Lasă un comentariu