Acasă EcoWheels Test cu Hyundai Ioniq Plug-in: Gangnam Style

Test cu Hyundai Ioniq Plug-in: Gangnam Style

de Tudor Rus / FOTO: Dragoș Savu
0 comentarii

Hyundai Ioniq este primul automobil din lume disponibil în trei variante de electrificare — hibrid, hibrid plug-in și electric. O viziune interesantă din partea Hyundai, care nu se dezice de la evoluția frumoasă din ultimul deceniu, una pe care trebuia să o încercăm. Așa că am plecat la plimbare cu Ioniq Plug-in.

Cum judeci progresul unei companii auto? Te uiți la calitatea materialelor, la cât de repede accelerează modelele din gamă sau la câte ecrane ascund la interior? Nu cumva tehnologia orientată spre viitor vorbește cel mai bine despre saltul unui brand auto?

Test Hyundai Ioniq revista EcoWheels 18

Fără să intru prea mult în detalii ce țin de istoria modernă a mărcii Hyundai, cred că toți cei care vor citi acest text sunt familiarizați cu saltul calitativ și tehnologic pe care sud-coreenii l-au executat cu grația unei balerine în ultimul deceniu. Este valabil și pentru Kia, compania care este ca o soră pentru Hyundai. Cu toate astea, mi-am propus să nu fiu superficial și să nu mă las fermecat de design sau textura materialelor. Evident, ele contează în continuare, dar cum stăm cu tehnologia?

Ioniq Plug-in arată ca un automobil al anilor 2020 fără să cadă în extrema unui design agresiv.

În ceea ce-l privește pe Ioniq Plug-in, avem parte de ecuația clasică: un motor termic pe benzină, aspirat, de 1,6 litri face echipă cu un motor electric și o transmisie dublu-ambreiaj cu 6 rapoarte. De reținut este și faptul că pentru Ioniq Plug-in, puterea motorului electric este de 45 kW (61 CP), ușor mai mare decât cea oferită de motorul electric folosit de Ioniq Hibrid (32 kW sau 43,5 CP). În total, sistemul livrează 141 CP, de unde rezultă un comportament rutier relativ cuminte afișat de Ioniq Plug-in.

Domol, dar nu neapărat lent

Toată geografia lui Ioniq, fie că vorbim de interior sau de exterior, emană o energie care te îmbie la un stil de condus mega relaxat. În fond, acesta este și scopul unui plug-in hybrid în cea mai clasică formă a sa. Pentru cei seduși de valențe sportive, există și hibride mai arțăgoase, dar asta este o poveste pentru altă dată.

Test Hyundai Ioniq revista EcoWheels 18

La rândul ei, suspensia este super confortabilă, în vreme ce habitaclul oferă un exemplu clar vis-a-vis de cum ar trebui să fie asamblată și închegată o mașină modernă în anul 2020. Destul de sesizabil, pe lângă nota de relaxare și robustețe, Ioniq Plug-in vine și cu o tentă de… să-i spunem trăinicie. Sigur, asta înseamnă plastice ceva mai tari la interior dar deloc deranjante – mai ales că sunt cam tot pe acolo cu ce oferă concurența. Și aici mă refer la interiorul oferit de Toyota Prius în mod special. Înțeleg și dorința de a tăia aerul cât mai eficient, în numele consumului, dar luneta îngustă traversată de un mini-eleron nu ajută prea mult la manevrele cu spatele sau atunci când încerci să evaluezi traficul din spatele tău privind în oglinda retrovizoare.

Apropo de ce percepi tu atunci când ești așezat la volan, cu drum întins în față sau cu străduțe înguste: liniștea. Liniște care vine din izolarea fonică foarte bună, dar și din coeficientul aerodinamic de numai 0,24 imprimat caroseriei și abilitatea lui Ioniq de a rula 50 de kilometri reali folosindu-se doar de motorul electric și energia stocată în baterie. Ai totuși și posibilitatea să alegi modul de funcționare al sistemului hibrid.

Calm și relaxat — cei doi vectori prin care Ioniq Plug-in te poartă prin traficul urban.

Mai exact, poți lăsa algoritmul din creierul digital al lui Ioniq să decidă singur cum alternează sursele de putere în funcție de ce-i dictezi din pedala de accelerație cu modul Automatic sau poți selecta setarea Hybrid, care îți pune practic la dispoziție serviciile celor două motoare, simultan. Noi ne-am jucat cu toate modurile, prin oraș, pe autostradă și pe drumuri naționale, cu prețul unui consum mixt real de 3,6 l/100 km, în condițiile în care Hyundai specifică o valoare teoretică de 1,1 l/100 km.

Test Hyundai Ioniq revista EcoWheels 18

Un singur lucru am de criticat aici și anume verva cu care motoul termic intră în acțiune. Mi-aș fi dorit ceva mai multă subtilitate – a se citi liniște – atunci când benzinarul este convocat să pună umărul la treabă alături de motorul electric.

Trend-setter

În cazul în care ați rămas cu gândul la titlul acestui articol, mă simt obligat să pun lucrurile în context. Piesa Gangnam Style a sud-coreanului Psy (pe numele său Park Jae-sang), deși foarte polarizantă, a schimbat paradigma în muzică pentru că a revoluționat felul în care Billboard alegea locul unei melodii în topurile sale anuale. Pe scurt, din acel moment, Billboard a început să ia în considerare vânzările digitale ale unei piese și numărul de vizualizări pe YouTube, pe lângă difuzările la radio și vânzările fizice, atunci când își alcătuia topurile muzicale. Deci digitalul și analogicul pot conviețui bine-mersi.

Test Hyundai Ioniq revista EcoWheels 18

Interiorul lui Ioniq Plug-in este exact cum ar trebui să fie: necomplicat, ușor de folosit și la obiect.

Electricele și hibridele, în forma lor de azi, rămân totuși automobile polarizante. E clar că baza de fani crește de la an la an, dar faptul că Hyundai îți poate oferi trei sisteme de propulsie diferite sub o singură caroserie e un indicator foarte bun al nivelului la care sud-coreenii au ajuns în prezent. Cât despre Ioniq Plug-in și Ioniq în general, deși mai au loc de perfecționare, ar putea foarte bine fi acel „uite, se poate!” de care are nevoie industria dar și publicul cumpărător.

Date tehnice Hyundai Ioniq Plug-In 1.6

• 1.580 cmc, benzină + motor electric de tracțiune, 4×2, automată • 141 CP, 4×2 •  1,1 l/100 km, 26 g CO2/km • 0-100 km/h în 10,6 s, 178 km/h •  de la 33.748 euro, cu TVA

Text publicat în revista EcoWheels numărul 18.

Citește și

Lasă un comentariu