Acasă EcoWheels Test Skoda Scala: Acum e limpede!

Test Skoda Scala: Acum e limpede!

0 comentarii

Perfecțiunea nu ne este accesibilă sub formă concretă, însă putem avea, totuși, ceva de nivel optim. În această idee se înscrie Škoda Scala 1.5 TSI. În continuare, argumentarea temei.

Oportunitatea prezentului: dieselul și-a arătat limitele și va mai dura până ce mașinile electrice vor convinge (sau nu?). Între timp, ce ziceți de o familială compactă dotată cu un modern motor cu benzină? Foarte multă lume își cumpără automobile din clasa respectivă pentru că sunt confortabile, versatile, eficiente și, eventual, menajează bugetul familiei.

Test Skoda Scala: Acum e limpede!

Škoda este marca de la baza patrimoniului grupului Volkswagen, iar Scala se înscrie în segmentul inferior al clasei compacte în cadrul gamei Škoda. Nimic impresionant până aici, așa-i? Dar, de felul lor, tratările simpliste și superficiale expun la tragerea rapidă a unor concluzii eronate. Să privim cu mai multă atenție Škoda Scala 1.5 TSI, pentru că sunt destule de spus despre ea.

Cotele de gabarit și dimensiunile interioare ale Scalei corespund 100% tipicului clasei compacte: lungimea mașinii este de 4,36 m și ampatamentul atinge 2,65 m. Ceva neobișnuit aici? Oarecum, da: dimensiunile respective sunt peste cele ale actualului VW Golf – considerat a fi o realizare de referință! Tehnic vorbind, Škoda Scala se bezează pe cea mai lungă versiune a modernei platforme tehnice MQB A0, deja cunoscută de la seriile Seat Ibiza și VW Polo (automobile din clasa mică).

Test Skoda Scala: Acum e limpede!

Actul creativ în urma căruia s-a materializat Scala are mai multă logică decât dau de înțeles rândurile de mai sus. În primul rând, actualul Golf constituie o prelungire a abordării conceptuale și stilistice dezvoltate de predecesorii săi, în timp ce Scala este o noutate desprinsă de orice astfel de constrângere. În al doilea rând, Golf este pe final de carieră comercială, iar înlocuitorul său va avea alte dimensiuni (și alte prețuri, desigur). În timp ce Golf a devenit un soi de compactă-fashion, Scala și-a propus să acapareze acum un statut de compactă optimă – iar nouă ne vine a spune că a și reușit.

Varianta Škoda Scala 1.5 TSI Style înfățișată în paginile noastre prezintă, dincolo de dozarea optimă a caracteristicilor funcționale (atât de apreciată în clasa compactă) și o tușă de generozitate. Motorizarea turbo cu injecție directă de 150 CP (aceasta a debutat în trecutul apropiat pe VW Polo) are performanțe destul de ridicate în condițiile în care păstrează o vocație economică. În funcționarea cutiei de viteze automate de tip DSG regăsim eficiență și confort, iar valorificarea potențialului acestui grup motopropulsor este favorizată de masa proprie relativ redusă a mașinii.

Test Skoda Scala: Acum e limpede!

Ecranul mare al sistemului de infotaiment, plus structurarea bine gândită a meniurilor și aspectul distinct al graficii vor fi apreciate. Mai puțin hightech este tabloul de bord, dotat cu cadrane clasice, însă și acesta se prezintă ireproșabil în privința designului și lizibilității – în fond, asta ar trebui să ne intereseze prioritar la o asemenea mașină, dincolo de vreun factor tehnologic „wow” sau alte efecte vizuale flatante. Notăm că, opțional, este propus și un tabloul de instrumente cu afișaj digital. Cât despre calitatea finisării, nu sunt multe de comentat: finețea asamblării și caracterul materialelor denotă exigență și abordare rațională, fără false pretenții de lux – ceea ce ne amintește că sinceritatea și corectitudinea ar trebui să fie prețuite mai mult decât orice altceva.

Test Skoda Scala: Acum e limpede!

În sfârșit, iată prin ce reușește Scala să exceleze: dimensionarea deosebit de generoasă a habitaclului. Scala poate fi considerată ca succesoare de facto a variantei Rapid Spaceback, care se prezenta deja foarte bine la acest capitol. Iar Scala oferă sesizabil mai mult. Din moment ce ampatamentul său măsoară 2,65 m (cu un deceniu în urmă, valoarea menționată era întâlnită în clasa medie), nu-i de mirare că pasagerii nu resimt niciun fel de limitare a spațiului. Față de Golf, eventual, Scala lasă o vagă senzație că ar fi puțin mai îngustă la nivelul umerilor.

Test Skoda Scala: Acum e limpede!

Pe de altă parte, Scala stabilește un nou record pentru automobilele compacte cu caroserie hatchback în privința volumului util al potrbagajului, oferind 467 litri! Există și posibilitatea extinderii sale prin rabatarea banchetei din spate, până la un volum maxim de 1.410 litri! Bancheta este fracționabilă asimetric – ceea ce ne place – însă, suprafața de încărcare rezultată după rabatere nu arată plan – ceea ce ne place mai puțin.

Două dintre dotările acestui exemplar Scala ne-au reținut atenția ca aparținând acelei tușe „clever” pe care tot insistă marca din Cehia: acționarea electrică a hayonului și camera de luat vederi pentru asistarea manevrelor în marșarier. Sunt opționale, dar e bine de știut că le poți avea. Mesajul esențial cu care iese la înaintare Scala este cel al încurajării: nu trebuie să faci compromisuri la prestații, confort și modernitate și nici nu trebuie să plătești exagerat pentru ele!

Citește și

Lasă un comentariu