Acasă Auto Pururea tânăr – Fiat-Abarth 124 CSA & Abarth 124 Spider

Pururea tânăr – Fiat-Abarth 124 CSA & Abarth 124 Spider

de Invitat Special
0 comentarii

Înainte de a alege acest titlu, am oscilat între alte trei variante la fel de potrivite pentru experiența mea: „În căutarea trasei perfecte”, „Globalizare” și „În căutarea unui drum cu prioritate”. Categoric, unul dintre talentele italienilor este acela de a genera sentimente contradictorii.

Text: Constantin Ciobanu / Foto: Dragoș Savu

Am găsit pe www urme ale primelor mele interacțiuni cu Abarth, dar nu voi uita toată viața momentul în care am făcut cunoștință cu un Abarth 500 Esseesse. O dimineață rece, una care scria primele rânduri ale unei toamne, se întâmpla acum 10-11 ani. Așteptam să fie mașina gata, eram afară la o țigară, încă aveam obiceiul să privesc în jur, nu devenisem sclavul display-ului și al rețelelor sociale. Mașina era la câțiva metri de mine, într-un garaj… Așteptam cuminte să fiu chemat, nu am dat năvală, poate și dintr-o dorință ciudată de a avea un preludiu cât mai lung. Un sunet metalic, o voce răgușită ca cea pe care o ai după un somn lung și greu și iregularitatea gândurilor pe care le ai tot după un astfel de somn. Toate astea mă pregăteau să admir formele unui supercar. Și din garaj iese acel 500 Esseesse… el era atât de vocal. Cum nici eu nu mă maturizasem, unii zic că nu aș fi atins acest prag nici astăzi, ce scandal a urmat…

O altă dimineață, la fel de rece, tot de toamnă, dar mult mai agitată de cotidian… trezit devreme, master chef preț de 57 secunde, animal de pradă care pândește fiecare secundă ce poate fi salvată într-un trafic inert. Dar sorții mi-au zâmbit și ora 8 A.M. m-a găsit în parcarea Academiei Titi Aur. Și ele erau acolo deja, la Academie… așteptau. Una pe platformă, una lângă… pe cimentul rece… și astfel s-a născut imaginea unei firești reverențe venită de la prezentul 124 către istoricul 124.

FIAT-ABARTH 124 CSA (C-SPIDER–ABARTH) RALLY

Fără a dori să fie un gest de frondă, dar despre Fiat-Abarth 124 CSA (C-Spider–Abarth) Rally al lui Cătălin Ghigea nu vreau să vorbesc. Ce aș putea să vă spun? Că este un model care a fost produs de Fiat în diferite declinări din 1966 până-n 1981 și, cu puțină încăpățânare din partea Pininfarina, a trăit până în 1985.

Apropo de Pininfarina, evident ei au desenat caroseria, dar pentru a nu fi acuzați de superficialitate, caroseria lui 124 a fost desenată de Tom Tjaarda. Și pur întâmplător, o altă mașină de care Cătălin și-a legat numele este De Tomaso Pantera, model desenat tot de Tom Tjaarda. Pentru cei care colecționează deja catalogul RacingWheels, povestea acestui superb De Tomaso Pantera s-a imprimat în numărul 2.

1.000 de exemplare Fiat-Abarth 124 CSA (C-Spider–Abarth) Rally au fost produse.

Fiat Abarth 124 Rally, în particular, a fost introdus de Fiat în 1972, a primit omologare din partea FIA. Comparativ cu versiunea de serie, 124 Rally oferea o suspensie independentă spate în locul punții rigide, jante din aliaj mai late, panourile caroseriei din fibră de sticlă, diferențial cu alunecare limitată, cutie cu 5 trepte, roll-cage interior, hard top rigid, scaune de competiție și o planșă de bord revizuită.

Propulsorul de 1.756 cmc, patru cilindri în linie, avea 126 CP în versiunea standard. Acest propulsor a ajuns până la 170 CP după ce a primit patru supape pe cilindru și s-a renunțat la carburația Weber în favoarea injecției mecanice. Sper să nu aud voci care întreabă ce este așa special la un Fiat 124 produs în puțin peste 170.000 exemplare.

Mignona roșie cu tușe negre a fost produsă în doar 1.000 exemplare, toate comercializate în Europa. Sper că am lămurit și detaliul exclusivitate.

ABARTH 124 SPIDER

Bătrânul Fiat-Abarth 124 Rally a putut fi comandat, la vremea lui, doar în trei culori: roșu, alb și bleu, cu aceleași accente negre. Așa că, dacă vedeți astăzi pe stradă un contemporan Abarth 124 Spider vopsit în roșu cu soft-topul, capota și portbagajul negre… nu este o poveste de cartier. Este istorie, este tradiție. Iar noi am putut gusta din aceasta bucată de istorie cu ocazia întâlnirii dintre cele două generații: total întâmplător, pentru această sesiune foto, ambele modele au avut aceeași schemă cromatică. Două Abarth-uri pure. Sau nu?

Un lucru e clar: actualul Abarth 124 Spider, probabil, caracterizează cel mai bine vremurile pe care le trăim.

GLOBALIZARE – EFICIENȚĂ – MARKETING

Un Abarth care s-a născut la Hiroshima? Pun pariu că fondatorul Karl Albert Abarth nu și-a imaginat acest scenariu pe parcursul vieții sale. Da, Fiat 124 și Abarth 124 ies de pe aceeași linie de asamblare cu Mazda MX-5. Sau ieșeau. Pentru Europa, pentru moment, conjugăm la trecut modelul, el fiind disponibil acum doar pentru piața americană.

Abarth 124 are la bază o platformă comună cu Mazda MX-5, cel mai popular roadster din lume.

Nu știu ce canțonete le-au cântat italienii celor de la Mazda, cert este că parteneriatul le-a permis adăugarea acestui model în portofoliu. Și cum italienii au avut mereu o slăbiciune pentru America, și-au ajustat reperele după cultura de peste Ocean, mai ales că trebuie să aibă grijă de niște nume legendare… Jeep, Chrysler, Dodge. Despre Stellantis, grupul auto care a rezultat în urma fuziunii dintre FCA și PSA nu vorbim că nu suntem gazetă financiară.

Versiunea sportivă Abarth 124, chiar dacă are instinctele mai rafinate decât ale unui Fiat 124, tot iubește bacon-ul și siropul de arțar. Aș putea spune că este o Vespa care se visează Harley-Davidson. O suspensie ceva mai moale, care vrea să-și menajeze proprietarul. Și din start nu mai vorbim despre o viespe, ci despre ceva mult mai adaptat unui drum lung. Când am mângâiat levierul schimbătorului mi s-a reconfirmat acest lucru. Versiunea pe care am găsit-o la ATA era echipată cu o cutie automată cu 6 trepte. Nu pot spune decât că l-am invidiat pe Cătălin pentru manuala de pe bătrânul Fiat-Abarth 124 CSA Rally.

Rețeta ideală pentru un Abarth 124 cu gene japoneze trebuie să includă, neapărat, o cutie manuală.

Revenind la prezent, micuțul propulsor turbo de 1,4 litri este harnic, surprinzător de harnic. Livrează 170 CP și 250 Nm, iar când ai în responsabilitate doar 1.060 kg, lucrurile devin interesante. Pentru a nu mai insista, dacă vreți un Abarth 124, nu luați în calcul cutia automată decât dacă vreți să faceți mașina cadou.

Am simțit că există viață în acest Abarth, că temperamentul latin este acolo, doar că nu l-am putut provoca. A lipsit ceva de la această întâlnire? Poate un Abarth 124 Rallye Modern, cu un 1.8 turbo sub capotă care trimite spre puntea spate 300 CP și în jur de 600 Nm. Cred că am fi vorbit de mai multă distracție și… pneuri.

Text publicat în catalogul RacingWheels numărul 4.

Citește și

Lasă un comentariu