Undeva în apropierea Bucureștiului se află o maternitate. Nu este una pentru oameni, ci pentru mașini. Automobile clasice care se nasc a doua oară, sau a treia. Oltimer Studio este locul unde visele devin realitate.
Cinstește-ți bătrânii, spune o vorbă din popor. Care este perfect adevărată și în cazul automobilelor de o anumită vârstă. În ultimii ani, dragostea pentru automobilele clasice a crescut din ce în ce mai mult. Mulți le văd ca pe o investiție, pentru că da, există și mașini ale căror prețuri cresc, alții vor să le păstreze pentru viitor, sau pur și simplu vor să dețină mașina visurilor lor. Motivele pentru care cineva se decide să investească în restaurarea sau achiziția unui automobil clasic sunt multiple. Important este ca acel automobil să primească o a doua șansă la viață.
Poate mulți ar spune că Bucureștiul nu este un loc important pe harta Europei în ceea ce privește fenomenul automobilului clasic. Ei bine, s-ar înșela. Țiriac Collection este deja un loc cunoscut pentru cei care vor să vadă o parte din automobilele clasice din colecția lui Ion Țiriac. Iar Oldtimer Studio, locul despre care vă povestim astăzi, este poate cel mai vechi atelier de restaurare la cele mai înalte standarde pentru automobile clasice.
Este locul unde mașinile din toate epocile primesc a doua șansă la viață. Sau a treia, sau a patra. De cele mai multe ori, ajung aici într-o stare deplorabilă, dar oamenii de aici le refac cu mari eforturi, iar rezultatul este excepțional.
De cele mai multe ori piesele sunt construite de la zero, pentru că pentru cele mai bătrâne dintre modelele refăcute la Oldtimer nu se mai găsesc piese de schimb. Caroseriile sunt curățate de rugină și readuse la gloria de odinioară. Restaurarea unui automobil clasic este un proces de durată, iar cei de la Oldtimer insistă ca rezultatul final să fie 100% identic cu mașina originală.
Am pășit pentru prima dată pragul birourilor de la Oldtimer în toamna anului trecut. Eram aici pentru a-l întâlni pe Cătălin Cedric Ghigea, unul dintre cei doi asociați în afacerea Oldtimer Studio. În apropiere de București, lângă autostrada A3, în Moara Vlăsiei se află atelierul care face minuni. Se află într-o zonă verde cu clădiri joase, lângă o mică uzină. Este locul unde vin să își găsească mașina visurilor clienți din toată Europa. Și, credeți-mă, au ce vedea aici!
Curtea este plină de mașini în diverse stadii. Unele sunt epave așteptându-și un viitor proprietar, altele își vor dona organele către exemplare mai norocoase. Apoi sunt mașini complete, dar obosite după o viață lungă, iar din când în când apare și câte un exemplar strălucitor, renăscut.
Mergem în biroul lui Cătălin Ghigea. Într-un colț tronează o impresionantă grilă de radiator de la un Bentley interbelic. Bem o cafea, vorbim despre mașini vechi și concursuri de eleganță. Pășim în atelier. Mașină lângă mașină stau aliniate exemplare ca Land Rover Series II alături de Mustang Mk 1, Mercedes SL, Lancia Aurelia, BMW E9, Porsche 911. Mi se face pielea de găină și pășesc atent, încercând să nu îi deranjez pe cei care își fac treaba, insuflând o nouă viață în aceste bijuterii mecanice. Revenim în curte. Îmi atrage atenția o caroserie de Alfa Romeo Montreal care este curățată de către doi tehnicieni. Este o mașină pe care am văzut-o doar în paginile unor vechi reviste din copilărie. Cineva restaurează un exemplar în România! Aș vrea să îi strâng mâna!
Ușile de la atelier se deschid și am senzația că am pășit în peștera lui Alladin.
Vizita continuă. Cătălin ne duce într-un hangar apropiat unde sunt păstrate alte proiecte. Ușile se deschid și am senzația că am pășit în peștera lui Alladin. Este plină de comori pe roți. Una lângă alta, parcate la milimetru sunt peste 60 de automobile despre care puteam doar să visez. De la Rolls-uri interbelice, la mașini clasice americane, la Ferrari-uri din anii ’60, la roadsteruri britanice. Totul este aici. Ba chiar și un motor de avion Spitfire. Visez? E real?
În timp ce Adrian face fotografiile pe care le admirați în acest ma- terial, mă strecor printre mașini. Este un muzeu special. Deschis doar pentru noi. Aș pierde ore în șir în acest loc. Oldimer Studio a luat ființă în 2002 sub bagheta lui Ovidiu Ionescu, un pasionat restaurator. Din 2010, Cătălin Ghigea s-a alăturat afacerii. Ghigea a venit la Oldtimer în postura de client pentru a restaura un Jaguar E-Type, prima mașină clasică pe care a deținut-o.
Astăzi, Oldtimer Studio are 60 de angajați și cel puțin 20 de proiecte în derulare. De-a lungul celor 15 ani de existență, aici au fost restaurate pentru 160 de mașini. Cadența diferă de la trei luni și poate ajunge și la doi ani, fiecare proiect fiind complex. Dar în medie, cam 20 de automobile clasice sunt readuse la gloria de altă dată în fiecare an.
Pe lista modelelor restaurate la Oldtimer Studio se numără Ferrari 250 GTO, Iso Griffo, Bizzarini, Lancia Astura, Lancia Aurelia B24, Amphicar, Mercedes-Benz 300S, Lagonda, Tatra, Facel-Vega și chiar un Lamborghini Miura.
Cel mai complicat proiect rezolvat de către specialiștii de la Oldtimer Studio a fost un automobil Hall-Scott. Acest tip de mașină folosea un motor de avion din primul Război Mondial, iar lipsa unei caroserii originale și a documentației necesare a făcut acest proiect unul extrem de dificil. Au fost extrapolate secțiuni 3D folosindu-se doar imagini cu mașina, iar caroseria a fost construită cu metodele tradiționale: roata englezească, îmbinare cu nituri și aluminiu polișat. Dacă automobilul Hall Scott a fost un proiect dificil, un alt automobil cu motor de avion, Brutus, a fost cel mai scump proiect realizat vreodată de Oldtimer Studio. În lume mai există doar un singur exemplar fiind un automobil experimental creat în Germania după Război. Un motor de avion BMW V12 cu o capacitate de 46 litri a fost montat pe un șasiu American LaFrance din 1908. Versiunea recreată de Oldtimer a fost botezată Thor.
Așadar, data viitoare când te vei trezi visând cu ochii deschiși la mașina pe care ți-ai dorit-o mereu, adu-ți aminte că oamenii de la Oldtimer fac ca visele să devină realitate. Indiferent de marca și modelul acestui vis.
1 comentarii
Sunteti grozavi !
sunt pasionat de masini si motociclete vechi !
am reusit sa recuperez cateva masini si 2 scutere din tara. Nu le pastrez pentru mine, deoarece nu am banii necesari de reconditionat si reparat.
mai stiu cateva masini prin tara si poate impreuna le putem salva !
mai si desenez masini vechi !
cand ne vedem, va voi face cadou cateva desene .
sunt in lumea asta, auto, de 44 de ani.
unde pot sa vin sa vad acele bijuterii ?
cu stima,
Stelian Bizubac