Acasă Auto Drumul către 300

Drumul către 300

de Știrbu
0 comentarii

300 mph este noua Nirvana a hypercar-urilor, iar un producător american și-a promis că o va atinge. 

Pe 20 octombrie 2020, SSC anunța că hypercar-ul său a atins o viteză medie de 508,73 km/h (316,11 mph), cu o maximă de 532,93 km/h (331,15 mph). Probabil că ai auzit de asta, pentru că știrea a făcut înconjurul lumii. Poate că ai citit aici, chiar

Această performanță a fost uimitoare. Cel mai bun rezultat anterior, stabilit în 2017 de Koenigsegg Agera RS, era de 447,19 km/h. Iar Agera RS, la fel ca oricare alt Koenigsegg, nu este chiar genul de mașină care să se poticnească. Iar Tuatara a reușit să-i bată recordul cu peste 60 km/h? Wow!

Unii au spus că este imposibil așa ceva. Și au avut dreptate.

Un record ratat

Shmee, de la „Hiiii, guys I’m Shmee!” a observat că ceva nu se leagă în filmarea publicată de SSC. Mai precis, că viteza indicată de aparatele de telemetrie (cea publicată să o vadă toată lumea) este mai mare decât cea reală. Calculele matematice făcute de Shmee sunt simple, dar irefutabile. Jason Fenske de la Engineering Explained a făcut ulterior calcule mai detaliate, și a vorbit și cu toate părțile implicate pentru a obține o imagine cât mai clară a ceea ce s-a întâmplat. 

Imediat după acest prim semn de întrebare – care a fost valid, de altfel – au apărut și altele. Chiar a atins Tuatara viteza afișată, sau a fost totul doar o minciună? Nu, și nu, însă din genul acesta de situații nu ai cum să ieși bine.

Problema, pe scurt, a fost că oficialli SSC nu au verificat veridicitatea datelor furnizate de aparatele de telemetrie, iar ghinionul a făcut ca echipa de editare să folosească alt clip decât cel care să se pupe cu datele. În plus, Dewetron, al căror aparat a fost folosit pentru înregistrarea recordului, a spus că nu poate confirma datele, pentru că instalarea aparatului pe mașină nu a fost făcut de către experții lor. La nici două săptămâni de la eveniment, fondatorul SSC North America a ieșit la rampă și a explicat, într-un clip de YouTube, cum s-a văzut situația prin ochii lor. 

„Indiferent ce facem în următoarele zile încercând să «salvăm» acest record, va rămâne pentru totdeauna cu o pată. […] Va trebui să facem din nou testul, și va trebui s-o facem într-un mod incontestabil.”

Jerod Shelby, CEO SSC North America

Și asta au și făcut. La două luni de la prima încercare, Tuatara era din nou pregătită să devină cea mai rapidă mașină de stradă din lume. Sau cel puțin așa părea, până când au apărut problemele de răcire, care au dus la două bujii arse. Proba a fost anulată, cu promisiunea că va fi reluată în 2021.

A treia-i cu noroc!

Pentru a treia încercare, SSC și-a luat toate măsurile de precauție. Mașina era burdușită cu echipamente de la Racelogic, Life Racing, Garmin și IMRA. Ingineri de la acești producători de echipamente erau acolo, la Kennedy Space Center, în Florida, asigurându-se că totul a fost montat corespunzător. Shmee, Misha Charoudin și Robert Mitchell au fost invitați să participe ca observatori independenți, însă restricțiile de circulație au făcut ca doar Mitchell să poată ajunge. 

Mașina a rămas aceeași (Tuatara #001, singura construită până acum), însă șoferul și terenul de testare au fost modificate. Iar asta a adus cu sine câteva provocări. Pista de la Kennedy Space Center este mult mai scurtă decât aliniamentul de autostradă de lângă Las Vegas, acolo unde Tuatara alergase în prima încercare de record și acolo unde Koenigsegg Agera RS stabilise cea mai bună performanță a sa. Asta însemna că mașina avea 2,3 mile (3,7 kilometri) la dispoziție, atât ca să accelereze cât și pentru frânare. 

Oliver Webb, pilotul care s-a aflat la volanul mașinii în prima încercare, a ieșit din joc imediat după. Motivul absenței nu a fost declarat oficial, însă într-una dintre povestirile privind acea experiență menționează că a tras o sperietură soră cu moartea atunci când două rafale de vânt aproape că l-au trimis în afara asfaltului. Acum, la volanul mașinii s-a aflat chiar proprietarul acesteia, un filantrop pe nume Larry Caplin. 

Larry Caplin

După două treceri consecutive, viteza medie afișată de aparatele de telemetrie (și, evident, confirmată de ingineri la fața locului) au indicat o viteză medie de 277,9 mph (447,2 km/h), cu o viteză maximă de 286,1 mph (460,4 km/h). SSC Tuatara a devenit, astfel, cea mai rapidă mașină de stradă din lume. Un record pe care nu l-a obținut ușor, dar pe care l-a obținut în mod transparent. Iar asta e tot ce contează, nu?

Răsturnare de situație. Și de mașină.

Da, asta e tot ce contează, cu mențiunea că asta nu e tot ce contează, pentru că misiunea SSC este să treacă Tuatara de bariera de 300 de mile pe oră (482,8 km/h). În teorie, mașina este capabilă de o viteză maximă de 555 km/h

„La 275 mph (442 km/h) mașina aceasta accelerează de 10 ori mai repede decât oricare altă mașină de stradă din lume.

Tom Nelson, inginerul responsabil pentru motorul lui Tuatara

„Am simțit toată puterea mașinii la capătul treptei a șaptea, în ultima trecere. Sunt nerăbdător să mă întorc aici și să depășim bariera de 300 mph.”

Larry Caplin, proprietarul și pilotul mașinii

Jarod Shelby este determinat să-și împlinească visul de a stabili acest record de viteză, în ciuda faptului că ghinioanele se țin lanț. După prima tentativă întinată de erori tehnologice, după problemele tehnice care au împiedicat a doua încercare să se întâmple, Tuatara #001 a fost avariată într-un accident în timp ce era transportată către locația unde ar fi trebuit să aibă loc încercarea de a depăși 300 mph. Camionul care transporta mașina a fost răsturnat de vânturile puternice. Shelby a spus că avariile suferite de Tuatara nu i-au afectat mecanica și că sunt, în mare parte, estetice. 

Un vis de 10 ani

Jerod Shelby a înființat în 1998 Shelby SuperCars Inc., după care i-a schimbat numele în SSC North America, sătul să tot răspundă la întrebarea „Ești rudă cu Carroll Shelby? Modifici Mustanguri?”. Pentru că nu este rudă cu legendarul Shelby, și nu modifică Mustanguri. Însă face istorie în felul său, creând hypercar-uri foarte performante. 

Tuatara, anunțat încă de la începutul deceniului trecut, nu este primul său produs. Înainte de el a fost Ultimate Aero. În 2004 a apărut primul prototip, iar în 2007 a intrat în Cartea Recordurilor ca cea mai rapidă mașină de stradă, cu o viteză medie de 256,1 mph (412,2 km/h). 

Într-un interviu din 2014 pentru Car and Driver, la întrebarea „Care a fost cea mai mare greșeală de până acum?”, Jerod Shelby a răspuns: „Să stabilim un record Guinness înainte să arătăm celelalte caracteristici de performanță ale mașinilor noastre. Depășirea recordului a eclipsat toate celelalte atribute ale lui Ultimate Aero.” Nu vrea să repete aceeași greșeală și cu Tuatara. „Acum lucrăm la o mașină care are ocazia de a fi cea mai rapidă în toate; nu să fie capabilă doar de viteza maximă. Testarea lui Tuatara ne va duce și la porțile Nurburgring-ului.”

SSC Ultimate Aero și prototipul Tuatara

Deocamdată, prima misiune este în curs de desfășurare. Nu este un secret că Shelby vrea să învingă Bugatti. Din nou. 

Cursa pentru 300

În 2005, Veyron 16.4 a stabilit un record de viteză, de 253,8 mph (408,4 km/h), o performanță pe care Ultimate Aero a depășit-o doi ani mai târziu. În 2010, Bugatti își recapătă titlul, cu Veyron Super Sport, cu o viteză de 267,8 mph (431 km/h). SSC deja pregătea următorul său model, cu care să-și bată rivalul, dar între timp în cursa pentru cea mai rapidă mașină de stradă a intrat și Koenigsegg, cu Agera RS, care în 2017 reușea să atingă 277,87 mph (447,1 km/h).

Bugatti a revenit în 2019 cu Chiron Super Sport 300+, un prototip pre-producție care a atins, pe circuitul de la Ehra-Lessien, 304,77 mph (490,48 km/h), după care a anunțat că se retrage din această cursă și se concentrează pe alte chestii. Între timp a trecut sub tutela producătorul croat de electrice Rimac. 

Unii ar spune chiar și că recordul stabilit de Bugatti nu este valabil, pentru că mașina este un prototip pre-producție – cu toate că era omologat de TUV și că producătorul francez l-a comercializat mai apoi – și pentru că recordul nu a fost obținut dintr-o singură încercare; nu s-a efectuat returul, practic. (Pentru ca un record de viteză să fie valabil, mașina trebuie să parcurgă aceeași porțiune în ambele sensuri, iar viteza înregistrată este media vitezelor maxime obținute în cele două încercări.) 

Tuatara

SSC Tuatara a fost prezentată încă din 2011, însă lansarea oficială a modelului a avut loc la Pebble Beach, în 2018. Un an și jumătate mai târziu, primul proprietar intra în posesia mașinii. Doar 100 de exemplare vor fi construite, prețul unuia fiind de 1,6 milioane de dolari americani

Între timp, SSC a anunțat și două versiuni speciale pentru acest model: Striker și Aggressor. Cea din urmă va avea până la 2.230 de cai-putere și nu va fi omologată pentru stradă. 

SSC Tuatara Striker

Tuatara este animată de un V8 de 5,9 litri, twin-turbo, cu până la 1768 CP trimiși către puntea spate printr-o transmisie secvențială cu 7 rapoarte. Ca să atingă 100 km/h cu start de pe loc are nevoie de 2,5 secunde, iar pentru repriza 100-200 km/h de încă 2,5 secunde.

Viteza maximă? Urmează să aflăm.

Citește și

Lasă un comentariu