Noul Tucson este cel mai îndrăzneț Hyundai de serie produs până acum și una dintre cele mai tentante variante de pe piață în zona SUV-urilor compacte. Deci nu puteam rata ocazia de a-l cunoaște mai îndeaproape.
Întâlnirea cu Hyundai Tucson s-a consumat într-un format ușor atipic față de felul în care decurge un test în mod normal, pentru că l-am avut pe mână pentru câteva sute de kilometri în turul #CarsAndRoads by Michelin, orchestrat de colegii noștri de la Autocritica. Mai multe despre acest tur unic în România puteți citi pe îndelete într-un material regăsit în paginile acestui număr – și chiar vă recomand să faceți asta. Dar acum e momentul să ne concentrăm pe adevăratul protagonist al acestui articol: noul Tucson.
Nu știu cum sunt alți jurnaliști auto, dar eu am un ritual prin care trec cu fiecare model de test care îmi trece prin mână: îmi place să urmăresc reacțiile oamenilor în momentul în care ochii le pică pe un element al mașinii. Uneori acel element poate fi o jantă, caroseria în sine, un eleron, un spoiler mai agresiv, sau chiar o culoare mai specială.
În cazul lui Hyundai Tucson, principalul magnet pentru priviri l-a reprezentat grila frontală, deși dacă părerea mea contează, nici spatele nu arată rău și per total, design-ul futurist este foarte bine închegat. Execuție ireproșabilă, randament maxim în a capta atenția celorlalți – colegi de trafic sau pietoni – și spectacol garantat, mai ales cu luminile pornite.
Cu aromă germană
Acest intertitlu este un compliment și trebuie tratat ca atare. El atinge mai multe aspecte ale interiorului noului Tucson, în special calitatea materialelor și lejeritatea cu care se îmbină suprafețele în concordanță cu tot ceea ce se întâmplă la nivel de caroserie pe partea de muchii și planuri. Legat de elementul german, nu este un secret faptul că în ultimul deceniu, conglomeratul Kia-Hyundai a reușit să atragă designeri cu nume ca Audi în CV, iar asta spune multe despre ambiția sud-coreenilor.
Această influență se vede, la fel cum se vede și atenția deosebită pentru clientela europeană și preferințele acesteia în materie de SUV-uri și crossovere, chiar dacă de formele lui Tucson este responsabil un designer sud-coreean: SangYup Lee, chiar șeful de design al mărcii, care recunoaște că noul Tucson a fost gândit de la bun început ca un trendsetter. Un revoluționar, aș îndrăzni să adaug.
În ceea ce privește interiorul, mi-a fost greu să-i găsesc un cusur lui Tucson. Raportat, evident, la rivali precum Nissan Qashqai, Ford Kuga sau Seat Ateca.
Duse sunt timpurile primei generații Tucson sau cele ale lui ix35, cu tot cu plasticele lor tari și habitaclul auster. Tucson ține acum stindardul Hyundai sus de tot, acolo unde bate vântul schimbării, care mai devreme sau mai târziu, va ajunge să influențeze și restul modelelor din gamă. Inclusiv în materie de tehnologie – element care în noul Tucson arată și se mișcă bine, indiferent că e vorba de conectarea rapidă și fără erori a unui telefon prin Apple CarPlay sau Android Auto sau la banala utilizare a sistemului audio sau a celui de navigație.
Există, totuși, și un element alături de care nu am rezonat foarte tare. „Descompunerea” levierului clasic prin care șoferul interacționeză cu transmisia și reinterpretarea sa sub forma unor butoane pe tunelul median mi s-a părut un pic contra-intuitivă. Înțeleg conceptul de minimalism și modern, dar poate că un selector rotativ, sau unul mai discret, de dimensiuni mici, ar fi ajutat mai mult pe partea de ergonomie.
Nici broască țestoasă, nici ghepard
Nu vei lăsa celelalte mașini într-un nor de praf la semafor cu noul Tucson, dar nici nu te vei simți privat de putere sau resurse. Cel puțin, asta pot să raportez despre versiunea hibridă pe care am încercat-o și care oferă 230 CP dintr-o pereche motor termic – motor electric în care primul contribuie cu 160 CP iar al doilea cu 60 CP. Termicul de 1,6 litri e destul de silențios chiar și în momentele în care este solicitat mai insistent, iar electricul – alimentat de o baterie de 1,49 kWh, îi sare în ajutor insesizabil. Din acest punct de vedere, tranzițiile sunt fluide.
Tucson rulează fin pe cam toate tipurile de asfalt, chiar și acolo unde imperfecțiunile din șosea se transformă în defecte. Suspensia e clar mai prietenă cu confortul, deci te poți aștepta la ceva ruliu în virajele mai strânse. Și mai am un ultim aspect de menționat: faptul că transmisia automată cu 6 trepte începe să ezite atunci când ai nevoie rapid de mai multă putere. Modul Sport corectează ușor acest comportament, dar chiar și așa transmisia va continua să-și rezerve momentele ei de confuzie. Altfel, în condiții obișnuite de condus, aproape că nu vei simți schimbările de treaptă. Din nou, tranziții fluide, care împreună cu tot ce am povestit până aici, se traduc în doar trei cuvinte: revoluția e aici. Cel puțin pentru Hyundai.
Date tehnice Hyundai Tucson HEV 1.6 T-GDI 4×4
1.598 cmc, benzină + motor electric de tracțiune, 230 CP, 4×4, automată 6 · 6,6 l/100 km, 149 g CO2/km · 0-100 km/h în 8,3 s, 193 km/h · de la 24.823 €, cu TVA
Text publicat în revista 4x4Wheels numărul 31.