Acasă 4x4Wheels Gustul nou: Jeep Wrangler 4xe

Gustul nou: Jeep Wrangler 4xe

de Tudor Rus
0 comentarii

Dacă vă va spune cineva, vreodată, că a mers cu un Jeep Wrangler hibrid, să nu ridicați din sprânceană. El există, poate fi cumpărat și mai mult decât atât, într-o aromă complet nouă dar preponderent rafinată, face cinste instituției care l-a creat.

Cel mai recent gust de Jeep cu care am rămas pe limbă a venit de la un Wrangler JK negru, scurt, în specificație pentru piața din Emiratele Arabe Unite, deci vă las pe voi să ghiciți motorul și licoarea care-l inspiră, preparat discret cu un kit de ridicare a suspensiei și patru anvelope cărnoase, lăsate dinadins fără aer, ca să deseneze mai bine linii paralele printre dunele din buza deșertului care îmbrățișează Dubaiul.

Acum stau într-un JL, versiunea lungă, în față am același bord drept ca un pușcaș marin în fața sergentului venit să inspecteze baraca la 5 dimineața și mă mișc fără zgomot, aproape pisicește, prin mlaștina de trafic a Bucureștiului.

„Ce te lasă lumea să te bagi, nici n-apuci să semnalizezi bine…”. Remarca lui Bogdan, venită de undeva de pe bancheta din spate, e cât se poate de pertinentă. JL-ul arată că oricare altul pe-afară. Mare, pătrat și înalt. Genul de automobil spre care nici măcar taximetristul-bizon nu se-ncumetă să strănute.

De unul singur, motorul termic livrează 272 CP și 400 Nm – coordonate convingătoare în off-road.

Între negura serii care deja vine mult mai devreme peste oraș și iluminatul parțial din capitală ai puține șanse să vezi discretele elemente care-i trădează uniforma de-acum clasică: o emblemă „4xe” în spate și încă o gură de hrănit, care cere curent electric, nu carburant, de lângă montantul A din stânga.

Reacția pe care o are asocierea crezului Jeep cu „electric” descrie cel mai bine cât de bulversantă poate fi vestea că JL-ul e de fapt un hibrid, bașca unul pe care-l poți încărca printr-un cablu. Prin spiritul de observație al unui domn cu care ne-am intersectat la o vulcanizare: „Ăsta-i electric?”. „Nu chiar… e hibrid.”. „Jeep hibrid? E nou, că nu știam că există așa ceva. Auzi, tu, să pui Jeep-ul la încărcat!”.

Și ăsta e doar începutul…

Presiunea venită din industrie n-a lăsat loc de negociere pentru producători care, la fel ca tot ce-i viu pe planetă, au avut doar o singură opțiune în fața schimbării: adaptarea. Adaptarea a venit pe toate palierele, a se citi segmentele lumii auto. De la lux până la „de buget”, de la sportiv până la „de familie”, aproape oriunde găsești sau vei găsi în viitorul foarte apropiat o formă sau alta de electrificare – parțială, completă, după buget și posibilități.

De schimbare, vrută sau nevrută, n-au scăpat nici greii lumii auto, iar aici nu mă refer neapărat la companii sau modele cu vânzări uriașe an de an, ci mai degrabă la acele automobile născute într-o perioadă în care motorul cu ardere internă era rege și nici un fel de inamic nu i se contura la orizont. Automobile care au poveste și despre care ai fi înclinat să crezi că sunt „larger than life”.

Așa se face că astăzi, putem vorbi despre un Jeep Wrangler electrificat, plug-in hybrid ca să fiu mai exact. O instituție „born in the USA”, dacă-mi permiteți și acest al doilea americanism (promit să fie ultimul), își modifică bagajul genetic ca adaptare la vremurile noi. Dacă nici acesta nu-i un semn clar că electrificarea e aici și e luată în serios, nu știu care ar mai putea fi.

Wrangler 4xe poate trece cu până la 8 km/h printr-un vad de apă cu adâncimea de 760 mm. E bun și pentru familie, pentru că portbagajul oferă 533 de litri, iar capacitatea de remorcare atinge 1.587 kg.

Wrangler 4xe este, astfel, ca un nou membru (și aici mă refer la termenul din anatomie) pentru Jeep. Dacă apariția lui Willys MA/MB au fost momentul zero, 4xe reprezintă prezent plus o treptă mai sus.

Așa că ne-am gândit, ne-am sfătuit, ne-am scărpinat în creștet, ne-am sunat niște prieteni, pe Rasty Petzalis și trupa de la 100Tracks, iar la îndrumarea lor ne-am cocoțat pe cel mai înalt drum neasfaltat pe care poți merge cu un automobil. Legal.

Drumul, ascuns la propriu și la figurat celor mai puțin „îmbolnăviți” de virusul ieșirilor în off-road, avea rol strategic, iar originile îi sunt romane, de prin anii 101-104 după Hristos. Noi n-am avut legiuni romane cu care să încercăm cucerirea Sarmisegetusei. În schimb, l-am „încercat” cu noul Wrangler 4xe, configurat stock, neromanțat de miile de opțiuni pe care Jeep le oferă prin Mopar. Și-am învățat câte ceva despre noul tip de Jeep.

Complicat și complex

Scos la careu cu ceilalți colegi de generație, Wrangler 4xe este cel mai complex Wrangler din toate timpurile. Un argument în sine ar fi tot ansamblul care-l pune în mișcare: un termic de 2 litri cu patru cilindri, benzină, asistat de două motoare electrice, cu toată puterea și cuplul adunate din acest mariaj luate și cernute către toate cele patru roți de transmisia automată TorqueFlite cu 8 trepte.

Noua ordine duce un Wrangler acolo unde n-a mai fost vreodată și nu, nu mă refer doar la cei 380 CP și 637 Nm. Nici măcar la cele 6,4 secunde în care poți catapulta cărămida din repaus total la 100 km/h.

Cu 4xe, poți rula pur electric (iar Jeep spune că te poți aștepta la o automomie electrică de până la 53 de kilometri), ceea ce aduce mult rafinament și liniaritate în mișcare, chiar și atunci când asfaltul este schimbat pentru pietre, pământ și noroi. Apropo de autonomie pur electrică: ea poate scădea dramatic în funcție de cât de dificil e terenul pe care ți-ai propus să-l cucerești, iar 53 de kilometri pot deveni rapid 10 sau chiar mai puțin.

Clar este, însă, că plecările pur electrice de pe suprafețe problematice se simt mai dozate, mai precise, ba chiar completează senzația pe care mulți o caută la un Wrangler: cea de încredere.

Pus la încărcat la o priză AC, Jeep Wrangler 4xe își va revigora complet bateria în puțin sub 3 ore.

Dar, dacă ai mai condus un Wrangler și treci pe un 4xe, silențiozitatea experienței 4×4 este aproape neliniștitoare, cam ca atunci când, plecând în grabă de acasă, te întrebi dacă ai verificat sau nu aragazul. Drept calmant, reține că 4xe oferă exact aceleași unghiuri de atac, degajare și trecere a vârfului de rampă ca orice alt Wrangler. Practic, e la fel de bun într-ale off-road-ului, doar că acum e atent și la consum, cât timp există sevă în baterie – un subiect la care mă voi întoarce imediat.

Alfel, ai la dispoziție trei moduri de rulare: Hybrid, despre care Jeep spune că poate genera un consum de 3,5 l/100 km, cât timp bateria este plină cu electroni, Electric, vă imaginați ce face și E-Save. În E-Save, puterea vine majoritar de la motorul termic, care poate fi folosit doar pentru deplasare sau pentru a încărca bateria de 17 kWh.

Wrangler 4xe este și complicat, pentru că fix ceea ce îl face mai puternic – caracterul hibrid, dacă n-ați citit cu atenție până aici – reprezintă și cea mai mare slăbiciune a sa. Fără energie în baterie, termicul va trage din răsputeri pentru a te satisface atunci când apeși brusc accelerația și îți va semnaliza destul de sonor acest travaliu – mai ales pe șosea. Și vor exista momente în care dinamic, nu vei sesiza nimic schimbat vreme de secunde bune, pentru ca abia o idee mai târziu să apară senzația de accelerare.

4xe se prezintă un pic mai rigid decât un Wrangler cu motor termic, dar câștigul este postura ușor mai fermă pe viraje și, în general, o experiență mai plăcută de condus.

Ce încerc de fapt să spun este că în scenariul cu bateria îndestulată putem să vorbim despre cel mai rafinat Wrangler produs vreodată – transmisia mai are momente de ezitare, dar nimic care să te scoată din zen, iar tranzițiile între metodele de propulsie se fac omogen, aproape imperceptibil.

Dar, iar aici vine marele „dar”, fără sevă în baterie, multe dintre avantajele unui PHEV dispar, ba chiar s-ar putea să ieși mai șifonat la unele capitole, cum ar fi consumul. Evident, cele aproape 200 de kilograme suplimentare de motoare și baterie pe care trebuie să le miște termicul de unul singur sunt cauza principală.

Cum nu-mi plac verdictele, le spun așa celor care m-au onorat cu lectura acestui text până la capăt: priviți-l pe 4xe din două perspective, cea a unei adaptări și cea a unei îmbunătățiri. Ele nu se suprapun mereu, dar fiți siguri că vor da direcția pentru viitoarele iterații de modele care vor purta grila cu șapte sloturi.

Abilitățile lui 4xe, pe asfalt sau în afara lui, nu lasă loc de dubii: Jeep n-a montat o baterie și două motoare electrice doar pentru că putea sau fiindcă pe undeva printr-un Excel, un contabil a mai descoperit o halcă de buget necheltuit. 4xe este pur și simplu un alt gust, fără îndoială, autentic de Jeep, pentru care unii dintre noi s-ar putea să necesite mai mult răgaz, mai mult timp în care să-l plimbe peste papilele gustative.

Date tehnice Jeep Wrangler 4xe

1.995 cmc, benzină + 2 motoare electrice de tracțiune, automată 8

380 CP, 3,5 l/100 km, 79 g CO2/km

0-100 km/h în 6,4 s, 177 km/h

de la 70.000 euro, cu TVA

FOTO: BOGDAN PARASCHIV

Citește și

Lasă un comentariu