Acasă Auto Nașterea și viața lui Mimi

Nașterea și viața lui Mimi

de Tudor Rus
0 comentarii

Mimi e un MINI Cooper SE. Adică un MINI electric. Mimi trebuia să meargă la casat, pentru că este un model de pre-producție, deci incompatibil cu comercializarea. Dar a fost salvat și reinventat de o idee formulată de Dominic Marcu, în armonie cu alinierea perfectă a unor astre: BMW România, Vitesco Technologies și Michelin România. Mimi este acum o mașină de curse. Electrică.

Pe scurt, povestea curge cam așa.

Conform planurilor inițiale, Mimi (care probabil nu ar mai fi primit acest nume) ar fi trebuit să fie un BMW i3s, dar prețiozitatea structurii din fibră de carbon a complicat iremediabil proiectul. Salvarea a venit relativ rapid de la Cooper SE, prima electrică produsă de MINI, proaspăt lansată pe piață pe vremea când proiectul Mimi era încă în fașă. De ce un MINI Cooper SE?



“Un MINI este în general o mașină echilibrată, deci o bază bună pentru o mașină de competiție. Electrica are centrul de greutate foarte jos din cauza bateriei, ceea ce o face și mai bună pentru curse.”

Dominic Marcu, pilot în Campionatul Național de Viteză în Coastă (CNVC)

Pe lung, povestea e o idee mai pestriță și mai fațetată. 

Motivul e simplu. Chiar și cu o bază solidă – în acest caz platforma cu multe valențe sportive pe care a fost dezvoltat electricul MINI Cooper SE, conversia de la un model de stradă la unul de curse, acolo unde cerințele, ritmul și încercările sunt de cu totul altă natură, vine la pachet cu propriile provocări. Deloc ușoare. Altfel spus, Mimi promova într-o ligă cu mult superioară celei pentru care a fost creată, iar transformarea nu avea să se materializeze peste noapte.

Suspensie sănătoasă în corp sănătos

În prima ei cursă, Mimi s-a prezentat în configurație standard, așa cum a ieșit pe porțile fabricii MINI din Oxford. Se întâmpla între 20 și 21 iunie 2020, iar participarea în haine stock a fost mai degrabă o lecție din care echipele din spatele proiectului au aflat punctele slabe, punctele forte și limitele mașinii. În timpul scurs de la prima sa cursă și până la a doua, Mimi și-a luat la revedere de la bancheta din spate, capitonajul și elementele de izolație, la pachet cu airbag-urile. S-a tras linie și dieta a ușurat-o pe Mimi cu aproximativ 150 de kilograme. N-a fost vorba doar despre pierderi, pentru că Mimi a primit un roll cage, un set de jante Team Dynamics Pro Race de 17 inch și anvelope Michelin Pilot Sport 4.

Așa ajungem la primul mare hop pe care Mimi a trebuit să-l depășească: setarea corespunzătoare a suspensiei. Chiar dacă distribuția bateriei în podea oferă un anume echilibru, configurarea suspensie nu a fost o sarcină ușoară pentru că Mimi, chiar și cu kilogramele în minus, este mai grea decât o mașină convențională, motivată de un motor termic.

Lucian Vișan, coordonatorul echipei tehnice de la Automobile Bavaria – cei care s-au ocupat de reglajele fine aduse lui Mimi, vine cu completări în acest sens:

„Suspensia a fost comandată de la KW special pentru mașina asta, amortizoarele sunt unice pentru Mimi. Apoi a venit setarea suspensiei. Mașina are nevoie de un ecartament mai mare, deci și-au făcut loc și câteva distanțiere de 20 mm pe fiecare punte, 10 mm pe fiecare roată, pentru că n-ar strica o așezare mai lată. Amortizoarele au făcut așezarea și presiunea pusă pe roată să dea o suprafață de contact mai mare cu solul.”

Rezultatul? O reducere considerabilă a ruliului, sinonimă cu încă un pas spre mai multă performanță. Apoi a venit problema încălzirii.

Căldura în exces: cel mai „iscusit” sabotor

Nu e un secret că sub sarcină foarte mare, sistemele unei mașini electrice de stradă se pot supraîncălzi rapid. În momentul în care inginerii de la Vitesco au decis că e cazul să „cunoască” mai bine mașina, Mimi a primit un sistem de logare din care au fost culese mai multe date de la fiecare competiție. Așa s-a ajuns la o identificare a tuturor parametrilor, inclusiv poziția pedalelor, curenți și tensiuni din baterii, temperaturi sau poziția clapetelor aferente sistemului de răcire cu lichid. Astfel, se pot depista tendințe care apar în momentele de sarcină maximă  – adică din timpul cursei.

De exemplu, au fost momente când după reprize de condus agresiv, Mimi și-a limitat puterea. A „obosit”, spus mai plastic. Conform informațiilor adunate, consumul pe urcare era la 15% din bateria de 28,9 kWh (capacitate netă) pentru 3,3 km de probă pe Cheile Grădiștei. Ceea ce a redus autonomia la doar 25 km, în condițiile în care utilizarea normală permite o autonomie de aproximativ 200 km. Deci în regim de sarcină mare, autonomia scade de aproape zece ori.

Direct din observațiile de pe traseu și din date, s-a mai observat un fenomen intersant. Deși autonomia a fost sever afectată de condusul în regim de raliu, bateria nu s-a încălzit mai sus de pragul de 28 de grade. Concluzia celor de la Vitesco a fost că există modele matematice care calculează căldura pe cablaje, nu la nivel de senzori din baterie, iar în momentul în care temperatura sare de un anumit prag, Mimi intră în limp mode, un fenomen observat și de Dominic:

„Mașina accelerează super-rapid, la fel ca un Subaru mult mai puternic. Dar e o diferență. Cu Mimi nu poți face maxim aceelerație, maxim frână. 100% non-stop blană, mașina intră în limitare, mai ales în urcare și în ace de păr, pe viraje înclinate luate cu accelerația la podea. Mașina în sine nu se pilotează greu, dar e foarte greu să pilotezi eficient fără să intri în limitare. Asta am făcut urmărind graficul de putere din bord. Eu trebuie să stau cu un ochi acolo pentru a nu intra în limitare, să văd exact când scade puterea, iar dacă sunt cu accelerația la podea și puterea scade, mașina intră în limp mode. Ca să evit asta, trebuie să las accelerația și să ridic piciorul pentru câteva secunde.”

Există, totuși, și avantaje la o un model electric transformat în mașină de curse. Cel mai important este legat de fiabilitate. Concret, nu mai e nevoie de revizii, pentru că motorul electric și transmisia funcționează fără uzură. Ba mai mult, în cazul lui Mimi, mai este loc de îmbunătățiri.

BMW România și Vitesco Technologies explorează varianta unui sistem de răcire cu ulei pentru motorul electric – o opțiune costisitoare și în același timp consumatoare de timp. În același timp, există și posibilitatea scoaterii on-board charger-ului și a circuitului de climă pentru a reduce și mai mult masa lui Mimi. Cu alte cuvinte, e loc de surprize pe viitor, iar povestea lui Mimi merge mai departe.

Citește și

Lasă un comentariu