Acasă EcoWheels Test cu Honda Jazz: Play some jazz!

Test cu Honda Jazz: Play some jazz!

0 comentarii

Noua Honda Jazz este un automobil hibrid. Unul dintre puținii „full-hybrid” de pe piață. Pentru că am fost tentați să vedem cum putem călători rafinat cu doar 4 l/100 km prin București, i-am dat întâlnire.

Jazz este un nume cu istorie în portofoliul Honda, chiar dacă pe meleagurile noastre nu a stârnit chiar pasiuni. Totodată, Jazz este un model de care te poți îndrăgosti foarte rapid, dacă îl descifrezi cum trebuie, dacă ai realmente nevoie de el și dacă înțelegi cum să-i interpretezi prețul.

Test Honda Jazz revista EcoWheels 18

Honda Jazz este un automobil de clasă mică, iar construcția caroseriei îl poate face să treacă drept monovolum. Spațiul interior, în schimb, pare dilatat, dacă-mi permiteți. Pentru că habitaclul acestui turism este mult mai încăpător decât ar părea la lungimea de 4 metri și 4 centimetri, pe care o aliniază la analiză. Organizarea ergonomică este, iar, de interpretat ca o lecție de genialitate. Avem un automobil subcompact care poate găzdui foarte-foarte bine doi pasageri în spate, chiar dacă depășesc media morfologică. La nevoie este loc și de trei ocupanți pe banchetă.

Organizarea interioară ingenioasă îi permite lui Jazz să ofere spațiu util cât un automobil de clasă superioară.

Dacă aceasta nu este ocupată, iar cei 304 litri ai portbagajului (1.205 litri cu spătarul banchetei pliat) nu satisfac nevoia de transport, Honda oferă inteligentul sistem „Magic Seats” — practic, șezutul banchetei poate fi ridicat, lăsând loc unui spațiu impresionant de depozitare pe podea.

În rest, aș remarca designul planșei de bord, cumva atipic, dominat de ecranul noului sistem multimedia Honda Connect, cu dimensiune de 9 inch, răspuns foarte bun la comenzile tactile și posibilitate de conectare Apple CarPlay și Android Auto. De asemenea, volanul cu două spițe este foarte funky, butoanele sale au o textură interesantă, iar ecranul montat în locul instrumentarului clasic de bord are un aer de consolă video vintage, cu informații afișate foarte clar.

Test Honda Jazz revista EcoWheels 18

Îmi plac foarte mult și suporturile de pahare dispuse în lateralele planșei de bord, chiar în fața gurilor de ventilație (pentru a permite răcirea sau, după caz, încălzirea băuturilor stocate acolo). Și chiar mai mult apreciez cele două compartimente cu rol de torpedou, semn clar de eficientizare maximă a spațiului pentru depozitare. Dacă mai adaug și textura inspirat aleasă pentru tapițerie, avem de-a face cu un interior îngrijit atent, de foarte mult bun gust și cu o calitate remarcabilă a fabricației, semn că iar se atentează la vehicule din clase superioare.

Ce este e:HEV?

În primul rând, hai să dăm cărțile pe față și să spunem că Honda Jazz nu este un vehicul tocmai ieftin. În România sunt importate doar două versiuni de echipare, Elegance și Executive, despărțite de un preț de bază de 1.500 euro, TVA inclus. Cea mai accesibilă costă 23.850 euro, cu TVA inclus. Asta îl face pe Jazz să fie mai costisitor chiar și decât unele versiuni de Honda Civic, fratele său mai mare. Însă există multe diferențe între modele.

Test Honda Jazz revista EcoWheels 18

Cea mai importantă este chiar sistemul de propulsie al lui Jazz, cireașa de pe tort și principalul său argument în disputele cu rivalii direcți. Denumirea controlată e:HEV face referire la sistemul Honda i-MMD (intelligent Multi-Mode Drive). În cazul lui Jazz, ansamblul propulsor este alcătuit dintr-un motor electric de tracțiune, un motor termic, un generator și o baterie de acumulatori.

Bonusul cumulat oferit de statul român la achiziționarea unei Honda Jazz este de 10.000 lei.

Dacă de obicei, în cazul unor sisteme hibride, motorul electric asistă motorul termic, rețeta Honda este diferită, motorul termic fiind cel care asistă. Practic, în majoritatea cazurilor și situațiilor de exploatare, motorul electric care dezvoltă 80 kW/109 CP și 253 Nm propulsează singur vehiculul, luându-și energia necesară din bateria de acumulatori dedicată (tehnologie litiu-ion) — vehiculul poate rula pur electric (modul de funcționare Electric Drive) pentru 2 kilometri — sau de la generatorul antrenat de motorul termic.

Test Honda Jazz revista EcoWheels 18

Cel din urmă, care are o putere maximă de 98 CP, funcționează în mai bine de 80% din timpul de rulare al automobilului doar ca producător de energie pentru motorul electric (modul Hybrid Drive).

Există un al treilea mod de funcționare, botezat „Engine Drive”, care intervine doar la sarcini parțiale, la viteze medii de croazieră, când nu este nevoie de un cuplu motor mare pentru propulsarea vehiculului. Abia atunci motorul termic antrenează direct roțile și nu mai este folosit drept generator de energie pentru motorul electric.

Algoritm complicat, cheltuieli minime

Știu că este posibil să vă fi pierdut pe drum, puțin, în rândurile de mai sus. Cert este că da, Honda a gândit un algoritm destul de complicat de funcționare, iar modurile nu pot fi selectate de utilizator ci sunt permutate între ele automat de către automobil. Așa se face că, în oraș, într-o exploatare atentă și cu modul Econ cuplat (modeul eco de funcționare întâlnit la majoritatea modelelor Honda), Jazz poate consuma 4 l/100 km. La drum lung, cu o repriză serioasă de mers pe autostradă cu viteză legală, fără modul Econ, am înregistrat un consum de doar 5,3 l/100 km.

Test Honda Jazz revista EcoWheels 18

Cifrele sunt excelente, iar dacă unii ar fi tentați, poate, să strâmbe din nas că puterea maximă a lui Jazz — 80 kW/109 CP — este prea mică, le-aș spune că datorită greutății de doar 1.228 kg și mai ales setup-ului dinamic implementat de Honda, valoarea este mai mult decât suficientă.

Foarte important: motorul termic are preponderent rolul de a încărca bateria de acumulatori care alimentează motorul electric de tracțiune.

Personal, am rămas foarte plăcut surprins de cât de bine te înțelegi cu mașina, de cât de frumos și de lin se conduce. E limpede că ea ar trebui luată în calcul pentru ceea ce este ca pachet, în ansamblu, și nu umăr la umăr cu prețurile vehiculelor colege de segment. Honda a reușit un vehicul de care nu te îndrăgostești la prima vedere (nefiind chiar cel mai frumos din lume), dar alături de care poți construi un mariaj trainic. Și a mai reușit ceva: să demonstreze ce înseamnă cu adevărat un automobil cu sistem hibrid de propulsie.

Test Honda Jazz revista EcoWheels 18

Date tehnice Honda Jazz e:HEV

• 1.498 cmc, benzină + motor electric de tracțiune • 80 kW/109 CP, 4×2 • 4,5 l/100 km, 104 g CO2/km • 0-100 km/h în 9,5 s, 175 km/h • de la 23.850 euro, cu TVA

Text publicat în revista EcoWheels numărul 18

Citește și

Lasă un comentariu