Acasă EcoWheels Test cu Mazda MX-30: Despre compromisuri

Test cu Mazda MX-30: Despre compromisuri

0 comentarii

Mazda se alătură mișcării verzi care se propagă zilele acestea prin lumea auto cu MX-30, primul său automobil electric. Paradoxal, aceasta este singura tendinţă la care aderă constructorul japonez, care în continuare produce automobile după sufletul și valorile sale. Cum e MX-30 și ce îl face unic?

Ar fi trebuit să vă oferim un test simplu de la evenimentul de lansare a noului trident Dacia – Sandero, Logan și Sandero Stepway, numai că valul de reacţii pornit post întâmplare mă determină să fac un altfel de introducere. Constat, cu mâhnire, că nici la mai bine de 15 ani de când marca naţională s-a reînventat sub umbrela celor de la Renault, foarte mulţi compatrioţi nu o înţeleg. Și nici nu se chinuie. Deloc surprinzător, primul automobil electric creat de Mazda stă foarte bine lipit de valorile mărcii. La fel de bine ca pe asfalt. Vorbim de acea Mazda care a pufnit sfidător în faţa tendinţelor de downsizing atât de adulate în deceniul trecut, de acea Mazda care strecoară factorul X în orice model pe care îl produce și, mai nou, de acea Mazda pe care o baterie și-un motor electric, atât de venerate în zilele noastre, n-au împiedicat-o să meșterească un produs ușor și agil. Pentru șofer.

 

Interiorul lui MX-30 rămâne un etalon al calității la fel ca restul gamei, iar decorațiunile din lemn de plută reprezintă o tușă excentrică inspirată.

În același timp, îmi place să cred că nu am uitat să apreciez clicurile ferme ale unei transmisii manuale bine făcute. Și sunt sigur că mulţi dintre voi simţiţi la fel. Și dacă tot vorbim de Mazda, un CX-30 a fost cel care mi-a reconfirmat, nu demult, că o cutie de viteze manuală nu e doar despre mișcarea mâinii în faţă, spate și lateral, ci și despre sunetul metalic al angrenajelor și conexiunea indirectă a palmei și degetelor cu motorul și asfaltul. Așa că mă văd nevoit să recunosc, fără ocolișuri: am crezut că MX-30 va răspunde ca orice altă electrică la pintenii ocazionali pe care am avut ocazia să-i aplic cu piciorul drept. Dar m-am înșelat.

Există Jinba Ittai și în era electrică

Ca să-ncep cu începutul, MX-30 este o electrică ușoară, pe care motorul și bateria n-au dus-o în zona supraponderalului. Concret, un MX-30 cântărește 1.645 kg cu șofer și o mână de bagaje. Cam cu 300 de kilograme mai mult ca un Mini Cooper SE, versiunea eletrică a popularului Mini. Apoi, motorul electric (145 CP, 271 Nm) stă montat sub capotă, în golul lăsat de dispariţia celui termic, doar că în cazul lui MX-30, motor electric a fost plasat foarte jos, aproape pe aceeași linie cu roţile din faţă. O soluţie care coboară centrul de greutate și care își confirmă eficienţa în momentul în care vrei sau ai nevoie ca MX-30 să alunece agil prin viraje. O altă soluţie ingenioasă este încorporarea bateriei în structura șasiului, care devine mai rigid și mai puţin predispus vibraţiilor.

Există riscul să te pierzi în nostalgie preț de câteva secunde la contactul cu portierele spate inspirate de Mazda RX-8.

Fiindcă nu face parte din breasla electricelor de performanţă, MX-30 n-o să încerce să te impresioneze prin acceleraţii brutale, nu când sprintul de la 0 la 100 km/h are nevoie de 9,7 secunde pentru definitivare. Mai important pentru Mazda, atunci când l-a inventat pe MX-30, a fost cum se simte agregatul și ce-ţi poate oferi dinamic în partea inferioară a intervalului 0-100. Dar dacă ne uităm în jur la rivalii săi plasaţi, mai mult sau mai puţin, pe aceeași coloană de preţ, MX-30 pierde un tempo la capitolul baterie și autonomie.

Ancorat în oraș

Mazda și-a făcut socotelile în felul următor: media distanţei pe care o parcurg europenii zilnic cu automobilul personal este de 48 de kilometri, ceea ce înseamnă că, pe hârtie, autonomia maximă de 200 de kilometri oferită de bateria lui MX-30 (35,5 kWh) este suficientă pentru deplasarea urbană, chiar și în cazul în care aceasta ar atinge zona de periferii și așezări rezidenţiale aflate în extremităţile orașului în sine.

Dar teoria nu prea se potrivește cu practica, acolo unde e foarte dificil să atingi pragul de 200 de kilometri estimat de Mazda. Realist, cu bateria încărcată complet, vei putea parcurge cam 150-160 de kilometri pentru că aceeași europeni de care vă spuneam mai sus folosesc sistemul de climatizare în funcţie de temperatura de afară, iar acesta, odată pornit, „fură” cam 30-35 de kilometri din autonomia totală.

Spațiul pe banchetă este prea mic pentru doi adulți, în schimb doi copii pot călători fără probleme acolo, în condiții bune de confort.

În realitate, lucrurile sunt mai complicate, pentru că din start MX-30 te va priva de libera deplasare în afara orașului, de unde se va naște, vrei, nu vrei, nevoia de a investi într-un al doilea automobil. Sau de a te opri foarte des pentru reîncărcare, abordare care te va penaliza prin timp irosit cu încărcarea efectivă, la staţie, sau așteptând eliberarea acesteia.

În loc de încheiere…

E foarte îmbucurător să vezi cum un constructor relativ mic, așa cum este Mazda, reușește să rămână loial valorilor sale. MX-30 este cel mai bun exemplu în acest sens, iar temperamentul cu parfum latin afișat de primul său model electric se poziţionează în constrast cu pragmatismul cerut astăzi de la orice agregat propulsat de o baterie și un motor electric. Vrem, nu vrem, prima întrebare la care un producător trebuie să răspundă când vine cu un model electric se leagă de autonomie, eventual preţ, și poate dacă bugetul o permite, performanţele sunt aduse în discuţie.

Deși temperaturile de afară au trecut în sectorul negativ pentru două nopți la rând, MX-30 nu a pierdut deloc din baterie de seara până a doua zi dimineața.

MX-30 este o Mazda get-beget. Din setările direcţiei și până la răspunsul amortizoarelor, MX-30 face cinste literelor pe care le poartă în nume. Dar pe cât de buni sunt japonezii în a produce sportive ușoare și agile animate de motoare termice (da, Miata, la tine mă uit), trecerea la pur electric cere compromisuri. Pentru MX-30, acestea s-au acutizat într-o zonă nevralgică – cea de autonomie – și este posibil ca mulţi clienţă să aleagă alte variante. Un MX-30 are sens ca a doua mașină, dar mai ales când există soluţii de încărcare rezidenţiale, la domiciliu, iar momentan, aceste condiţii ideale micșorează baza de potenţiali cumpărători.

Date tehnice Mazda MX-30

145 CP, 271 Nm, 4×2 • 35,5 kWh, 19 kWh/100 km, 200 km WLTP • 0-100 km/h în 9,7 s, 140 km/h • de la 33.490, cu TVA

Text publicat în revista EcoWheels numărul 21.

Citește și

Lasă un comentariu