Acasă EcoWheels Test cu Toyota Yaris Hybrid: Premiantul

Test cu Toyota Yaris Hybrid: Premiantul

0 comentarii

Mașina Anului 2021 în Europa ajunge pe mâinile noastre, iar noi îi cerem la control carnetul de note.

Dintre toate exclamaţiile pe care ar putea să le stârnească o mașină, nu cred că a folosit cineva, vreodată, „Wow!” vorbind despre Yaris. De fapt, nu cred că Yaris a stârnit vreo exclamaţie din partea cuiva. Dar poate că exagerez. Poate. Ce contează este că a patra generaţie face salturi importante în mai toate aspectele. S-ar putea chiar să te uimească. S-ar putea să spui „Wow!” după ce cobori pentru prima dată din mașină.

8,7 milioane de Yaris a vândut Toyota din 1999 și până în prezent.

Noul Yaris s-a remarcat prin câștigarea titlului Mașina Anului 2021 în Europa, strângând nu doar reacţii bune din partea publicului, ci și puncte din partea celor 59 de jurnaliști, din 22 de ţări europene. Nu o fi Yaris cel mai bun la toate aspectele, însă are câteva atuuri care-l pun, în ansamblu, la paritate cu rivalii din segment.

Hibrid de nota 10

O să încep cu ce m-a făcut pe mine să exclam „Wow!” la Yaris: consumul. După aproape 400 de kilometri de oraș și DN1, media de consum a fost de 4,6 l/100 km. Și se putea mai bine: scorul Eco pe care mi l-a dat mașina a fost 69, cu menţiunea: „Conducere ECO bună. Fol. Indic. Sistem Hibrid pt. îmbunăt.”. Cu alte cuvinte: data viitoare aș putea s-o las mai moale pe alocuri.

La noi în ţară, citadina japoneză este oferită cu trei motorizări, toate cu trei cilindri: de 1 litru (72 CP), de 1,5 litri (126 CP) și de 1,5 litri cu motor electric (116 CP). În cazul celei din urmă — și totodată a versiunii testate aici — motorul termic este ajutat de două motoare electrice. Unul este starter-generator, adică are rol de alimentare a bateriilor: atât cea de 12 volţi cât și cea mare, care alimentează motorul electric conectat la roţi. Acesta produce 80 CP și 141 Nm.

16% mai multă putere are noul Yaris față de cel vechi. Și emisii de CO2 cu 20% mai mici.

Sigur, până și bateria cea mare este, de fapt mică — are 0,76 kWh. Însă mulţumită optimizării sistemului hibrid, care recuperează acum de două ori mai multă energie cinetică prin frânare, nu-i ia mult să se încarce. În plus, Toyota spune că acum Yaris poate merge în mod electric până la 130 km/h. O viteză la care magia electrică ţine, așa cum te-ai aștepta, foarte puţin.

Însă asta nu face sistemul hibrid mai puţin impresionant. În stilul relativ cumpătat în care am condus-o, nici nu-mi dădeam seama când anume motorul termic intra în amorţeală și toată mașina era purtată electric. Și nu pentru că Yaris ar fi foarte bine antifonat. Pentru că nu este. Altfel, confortul la rulare este decent pentru o subcompactă, cel puţin cât timp nu-ţi încalţi mașina cu roţile de 17 inch. Decent este și comportamentul pe viraje al lui Yaris: nu te aștepta să fie atât de sportiv pe cât transmite prin designul său, dar așteaptă-te să fie cu 37% mai rigid (și mai plăcut la condus pe viraje) decât înainte.

Dacă vrei ceva cu adevărat sportiv, are Toyota ceva bun și pentru tine: GR Yaris. Sistemul hibrid primește puncte în plus și pentru că face comportamentul transmisiei CVT suportabil. În timpul acceleraţiilor, adjuvantul electric contribuie la atingerea vitezei dorite, ceea ce înseamnă că vei auzi mai puţin timp motorul termic ţinut în turaţii înalte de cutia cu variaţie continuă.

Yaris la interior

Și habitaclul lui Yaris a fost îmbunătăţit pe toate planurile, de la materiale la design și ergonomie. Există zone în care plasticele tari sau calitatea asamblării îţi indică faptul că se putea și mai bine. Iar ecranul tactil de 8 inch face, prin butoanele sale seci, notă discordantă cu instrumentarul de bord dublu-strat, spre exemplu. Lăcașul în care se află mânerul de deschidere a ușii nu are niciun sens, dacă mă întrebi pe mine. Probabil că nu l-am înţeles eu, pentru că de altfel interiorul lui Yaris este practic.

21.086 € a fost prețul modelului testat (în echipare Dynamic Plus).

Însă niciunul dintre lipsurile de mai sus nu-ţi strică plăcerea de a te afla în spatele volanului — unde îţi găsești cu ușurinţă poziţia ideală, pentru că atât volanul cât și scaunul au reglaje pe toate direcţiile. Mai mult: minusurile sunt compensate de dotări care vin standard. Cum ar fi asistentul de fază lungă, ascuns — nu mă întreba de ce — în partea din stânga a bordului. Sau conectivitate Apple și Android. Sau pilotul automat adaptiv, funcţia pentru care la alte branduri plătești bani buni.

În mașină încap până la patru pasageri adulţi, iar spaţiul pentru genunchi în cazul pasagerilor din spate nu ar trebui să ridice probleme, cel puţin nu în majoritatea cazurilor. Portbagajul, în schimb, se prezintă cu un volum dezamăgitor de mic, raportat la rivalii din segment: 286 de litri. Sfatul meu: cel mai bine te duci într-un showroom și-l testezi cu ochii tăi, pentru că nu e chiar atât de îngrămădit pe cât te-ai gândi.

O medie bună

A patra generaţie Yaris nu excelează la toate capitolele, însă acolo unde nu este peste rivalii săi, măcar nu rămâne cu mult în urmă; la fel cum un premiant nu trebuie să aibă note de 10 pe linie, ci să obţină o medie aritmetică mare la final. Anul acesta, Toyota Yaris este premiantul.

Date tehnice Toyota Yaris Hybrid

1.498 cmc, 116 CP, benzină + două motoare electrice, CVT • 4,1 l/100 km, 87 g CO2/km • 0-100 km/h în 9,7 s, 175 km/h •
de la 18.386 euro, cu TVA

Text publicat în revista EcoWheels numărul 21.

Citește și

Lasă un comentariu