Acasă 4x4Wheels Antonio, fa caldo! – Cupra Formentor

Antonio, fa caldo! – Cupra Formentor

0 comentarii

E momentul să facem cunoștință cu Formentor. Cine este? Un Cupra? Ce e Cupra? Ei, da, avem puțin de explicat, așa că așezați-vă comozi și să o luăm pas cu pas.

În cele ce urmează veți avea parte de un test drive cu noul model Cupra Formentor, un mai degrabă crossover decât SUV cu sânge latin. Cu sânge fierbine! De altfel, de când l-am văzut prima dată mi-am amintit de o celebră reclamă la ceaiul „Nestea”, în care o brunetă focoasă i se plângea lui Antonio că-i este cald (fa caldo!). De ce? Priviți-l o secundă, numa’. Noul Formentor e un cocktail de linii focoase și pline de personalitate, o apariție pasională.

Să o luăm ușor, căci, judecând după toate privirile bulversate din timpul interacțiunii noastre, lumea nu s-a obișnuit cu noul producător, încă. Cupra a devenit, de puțin timp, o marcă se sine stătătoare, desprinzându- se de sub aripa spaniolilor de la Seat.

O emblemă care însuflețea, inițial, modelele sportive Seat, a devenit mai mult decât atât. E drept, logo-ul are talentul de a naște confuzii. Nu știu să-l explic, nu știu dacă s-ar descurca cineva, dar pare foarte tineresc și cutezător, cam la fel cum se dorește a fi și publicul țintă Cupra.

Nu am niciun dubiu că publicul feminin va fi încântat de aspectul de body builder al lui Formentor.

Formentor este primul model dezvoltat de la zero sub titulatura Cupra, după ce s-a început cu rebranding-ul altor modele Seat. Iar asta este cât se poate de bine. În ochii unora SUV, în al altora crossover, emană sportivitate prin toate unghiurile caroseriei și din start a câștigat la capitolul imagine.

Cupra Formentor îmi amintește de două lucruri: o dată de fostul slogan Seat – auto emoción – care i s-ar potrivi mănușă, fest(!), apoi de domnul Walter da Silva. Unul dintre cei mai importanți designeri contemporani de automobile a reușit să revitalizeze, în urmă cu ceva timp, aspectul gamei Seat.

Deopotrivă, domnul da Silva este recunoscut și pentru superbele modele Alfa Romeo desenate în perioada în care se ocupa de marca italiană. De aceea îmi permit să spun că la nivel de impact vizual, Cupra Formentor aduce aminte de penița nomnului Walter. Iar ăsta e un compliment aparte!

Ca un detaliu inedit, Simone Tempestini, campionul național absolut de raliuri al României, conduce zi de zi un Cupra Formentor.

În cazul modelului de test, culoarea Petrol Blue Matt nu face decât să accentueze și mai mult personalitatea debordantă. Dacă sunteți dispuși să plătiți 1.939 euro, cu TVA, pentru ea, sper să aveți inspirația să evitați spălătoriile auto cu perii, pentru a nu o „înnobila” cu micro-zgârieturi. În același timp, acordați mai multă atenție alegerii jantelor și a culorii lor, căci cele de față nu completau inspirat modelul, părerea mea.

Nu la fel de mult curaj la interior

Cam așa stă treaba. Am convenit cu Dragoș că la interior nu s-a pariat pe la fel de mult curaj în exprimarea designerilor, din păcate! Aici se simte din plin influența colosului VAG, proprietarul mărcii. Formentor este mult mai Golf decât ar fi trebuit să fie. Se simte calitatea iar multor elemente li s-a acordat atenție, dar sobrietatea germană nu se pupă cu pasiunea latină care ar fi trebuit să triumfe. Pe de altă parte, pentru mulți clienți tocmai asta va conta, calitatea fabricației și mai puțin aspectul.

Îmi plac gurile de ventilație, îmi place textura elementului central al volanului, care trimite cu gândul la faptul că logo-ul Cupra este montat pe un fundal cu textura fibrei de carbon, un element în vogă în 2021. Îmi place sistemul de avertizare asupra unghiului mort, integrat excelent în sistemul de iluminare ambientală. Și aș mai aminti și sistemul audio premium BeatsAudio, cu 10 incinte acustice, care costă 485 euro. La o marcă tânără asocierea cu un producător „trendy” era inevitabilă.

Mai puțin atrăgător e cât de anostă este consola centrală, aspect completat de selectorul ciudățel
al transmisiei DSG. Dar și aici e o chestiune de gust, îndulcită de ecranul tactil de 12 inch care colorează habitaclul cu o grafică bună. Pe banchetă este loc suficient pentru doi adulți, iar portbagajul poate găzdui un volum util de 420 litri (care poate fi mărit până la 1.475 litri în configurația cu două locuri).

Călcâiul lui Ahile?

Motorul, căci despre el este vorba. Nu e o problemă, să nu ne înțelegem greșit, dar va sta sub presiunea faptului că există o versiune VZ, de 310 CP, obținuți din aceeași unitate termică de 2 litri. Cupra Formentor arată agresiv, are o ținută de drum bună, cu vădite accente dinamice, e cumva de înțeles că ar fi loc de mai multă performanță.

Unitatea de 2 litri, benzină, supraalimentată, livrează liniar puterea și e capabilă să trimită către toate cele patru roți un moment motor maxim de 320 Nm încă de la 1.500 rot/min. Transmisia DSG nu e la fel de alertă, în sensul că are unele momente de ezitare la schimbare, atipice pentru un dublu-ambreiaj. Dar, dacă accesezi modul Sport, te apropii mai bine de ce se vrea Formentor a fi. În același timp, dacă te lași purtat de sângele latin, nu e complicat ca în mediul urban să-i dublezi valoarea oficială de consum mediu declarată. Emoción, vorba aia.

Într-un context normal, 190 CP par arhi-suficienți. Când arăți atât de sportiv parcă ar fi loc de mult mai mulți bidivii în herghelie.

Își găsește Formentor locul? Chiar sper că da! Este fix automobilul acela de familie pentru care ai fost constrâns să renunți la hot hatch-ul care te bucura pre-mariaj, ca să fiu puțin plastic. Nici prea mare, dar nici prea îngrămădit cât să nu încapi cu toate sarsanalele, oferă trăiri la volan care sunt pe placul unui spirit tânăr, indiferent de vârsta din buletin.

Acum, dacă situația financiară o permite, dacă tot mizezi pe un motor de 2 litri, e de preferat să faci saltul de la 190 la 310 CP. Nu te deranjează cu nimic atunci când nu ai nevoie de toți, dar te bucură altfel atunci când îi poți alinia la comandă. Altfel, chiar și în versiunea testată, e de apreciat maxim plusul de personalitate insuflat de Cupra.

Date tehnice Cupra Formentor 2.0 TSI 4Drive

1.984 cmc, benzină, 190 CP, 4×4, dublu-ambreiaj 7 · 7,6 l/100 km, 172 g CO2/km · 0-100 km/h în 7,1 s, 220 km/h · de la 32.647 €, cu TVA

Text publicat în revista 4x4Wheels numărul 31.

Citește și

Lasă un comentariu