Acasă 4x4Wheels Suprafață utilă – Škoda Enyaq

Suprafață utilă – Škoda Enyaq

de Tudor Rus / FOTO: Dragoș Savu
0 comentarii

Pe Škoda Enyaq l-am cunoscut acum ceva vreme în EcoWheels, în împrejurări neconvenționale – a se citi „la plimbare prin mall” – dar a doua întâlnire cu SUV-ul electric ne-a dus în condiții reale de trafic. Să detaliem, deci, cu ce impresii ne-a lăsat Enyaq iV 80.

Înainte să intru în pâine, ca de obicei, e loc de puțin context. Enyaq iV este prima electrică de la Škoda dezvoltată pe o platformă dedicată acestui tip de automobil. Enyaq împarte arhitectura, tehnologia și în mare măsură, bateriile și motoarele electrice cu Volkswagen ID.4, dar producătorul ceh a avut grijă ca Enyaq să primească o personalitate distinctă.

E cunoscut faptul că în lumea Škoda, personalitate înseamnă în primul și în primul rând o atenție pentru confort, spațiu și mai nou, tehnologie. Toate se regăsesc în noul Enyaq, care devine un cocon silențios, supradimensionat, numai bun pentru transportat familii din A în B și înapoi în A.

Grăbește-te încet

Este imperios necesar ca o mașină de familie să nu inducă senzații de vomă pasagerilor, în special celor din spate. Sigur, pe hârtie Enyaq iV 80, modelul testat de mine, poate sugera o oarecare sportivitate. Motorul electric este amplasat în spate iar roțile motrice sunt tot cele din spate. Puterea maximă pentru versiunea 80 este de 150 kW (204 CP) în vreme ce cuplul motor maxim se situează în dreptul bornei de 310 Nm.

În același timp, masa unui Enyaq 80 variază între 2.015 și 2.233 kg, ceea ce înseamnă că plecările de pe loc și accelerările în mers cer ceva timp. Rezultatul este o experiență mai degrabă domoală de condus, până la urmă ceva de dorit în cazul unui model ca Enyaq.

Poți ignora butonul Start în Enyaq. Pentru pornire, trebuie doar să intri în mașină, să apeși frâna și să alegi poziția D sau B cu ajutorul selectorului minuscul.

Așadar, renunță la majoritatea pretențiilor de sportivitate înainte să porneși la drum cu noul Enyaq, dar nu dispera: datorită cuplului livrat instant, o să poți accelera când și cum vrei fără prea mare efort, fără ca mașina să se simtă greu de motivat.

Tot ce încerc să spun, de fapt, este să nu te aștepți ca accelerarea să te bage în scaun. Iar indicii în acest sens există încă de la prima interacțiune cu Enyaq: direcția ultra-asistată e aproape lipsită de feedback iar suspensia îți mai repetă că Enyaq nu e genul de automobil cu care să te poți distra pe drumuri șerpuite.

Ceea ce e perfect normal și în regulă, pentru că nu acesta îi este scopul. Apropo, cu trei adulți în mașină și un ghiozdan sau două, am „reușit” un consum mediu de 18,9 kWh/100 km pe ruta București – Piatra Arsă – Ploiești – București. Ceea ce înseamnă că bateria de 77 kWh (capacitate netă) ne-ar fi asigurat o autonomie reală de un pic peste 400 de kilometri.

Pragmatismul cehesc implică spațiu. Mult spațiu!

E lesne de observat, de la o primă privire, că Enyaq este un automobil voluminos. Era și normal, din moment ce Škoda i-a menționat de la bun început pornirile familiste. Mai important e că proporțiile generoase de la exterior se continuă în habitaclu, sub forma spațiului alocat fiecărui pasager și, mai departe, spre zona de portbagaj.

Enyaq este mai scurt decât Kodiaq dar mai lung decât VW ID.4, devansându-și astfel fratele german cu peste 100 l la capitolul volum în portbagaj.

Spus pe șleau, patru adulți pot călători fără probleme pe distanțe mari – in limita autonomiei, bineînțeles – ceea ce înseamnă că o familie formată din doi adulți și doi copii va fi mai degrabă răsfățată din perspectiva spațiului. O trăsătură pe o cunoaștem deja de la Škoda Superb sau Kodiaq. Abilitățile unui automobil care se recomadă a fi în slujba celor practici n-ar trebui să se limiteze doar la spațiu, fie el pentru pasageri sau pentru bagaje.

În Enyaq e loc și pentru obiectele mici pe care le folosim zi de zi: portofele, telefoane mobile, tablete, pahare sau sticle, la fel cum e loc pentru materiale de calitate, inclusiv piele. E drept, pentru cele din urmă va trebui să scoți mai mulți bani din buzunar și să te orientezi către un nivel de echipare superior.

În portbagaj ai la dispoziție 585 l pentru genți, trolere și ghiozdane. Capacitatea de a înghiți bagaje sare până la 1.710 l dacă alegi să rabatezi bancheta.

O să închei cu ce nu mi-a plăcut în Enyaq din două motive: n-am foarte multe să-i reproșez și cele câteva aspecte cu care nu am rezonat vin mai degrabă pe filiera subiectivă. Așadar, ecranul central este poziționat ușor ostentativ, dar din punct de vedere grafic, meniul se mișcă fără cusur.

Aș fi preferat un instrumentar de bord mai generos – ca dimensiune și informații afișate, având în vedere că cel de la volan va ajunge cu privirea mai des acolo. La fel cum aș fi preferat și păstrarea unui minim de butoane fizice și plastice un pic mai rafinate în zonele inferioare ale interiorului.

Dacă ar fi să tragem linie, Enyaq face multe lucruri ca la carte în contextul scopului pentru care a fost creat. Atât timp cât cauți spațiu, ergonomie și confort, Enyaq poate fi o opțiune de luat în seamă. Cei mai pretențioși cu elementul sportivitate mai pot aștepta un pic, pentru că Enyaq urmează să mai fie declinat în două versiuni 4×4 – 80x și RS – cu două motoare electrice fiecare și puteri totale de 195 kW și respectiv 220 kW.

Date tehnice Škoda Enyaq iV 80

motor electric, 204 CP, 310 Nm, 4×2 · 15,2-21,6 kWh/100 km, 77 kWh, 125 kW, 537 km · 160 km/h · de la 38.820 €, cu TVA

Text publicat în revista 4x4Wheels numărul 31.

Citește și

Lasă un comentariu