Acasă RacingWheels Vis american, pământ românesc

Vis american, pământ românesc

0 comentarii

Nu trebuie să ajungi în State pentru a gusta din micile plăceri ale vieții sădite pe Tărâmul Făgăduinței! Un Legandar Mustang in ’67 scos la o plimbare pe drumurile noastre îți poate reaminti că pământul este rotund și perfect calibrat acustic pentru a reda sunetul inconfundabil al unui V8 de școală veche.

Ford Mustang! – este răspunsul pe care, am curaj să pariez, l-ar da cei mai mulți oameni întrebați cu ce model Ford ar pleca acasă! Este acel Ford pe care-l poți conduce zi de zi la birou, în weekend la munte sau la mare, ba mai mult, cu care te-ai încumeta să bagi și o Croația sau Grecia. Primul Mustang își are originile pe baza unui prototip construit ca experiment în anul 1962 și prezentat pe 7 octombrie a aceluiași an, cu ocazia Grand Prix-ului Statelor Unite din Watkins Glen – New York.

Test Ford Mustang: Vis american, pământ românesc

A fost botezat Mustang I după numele unui avion de luptă din cel de-al doilea război mondial denumit Mustang P-51. Caroseria de tip roadster cu 2 locuri și motor cu 4 cilindri în V lansa ceea ce astăzi poate fi încadrat cu mândrie la categoria “icon”. Primul Mustang prototip cu 4 locuri și motor V8 benzină de 4.7 litri și 271 CP este lansat în 1963, iar în 1964 Ford demarează producția de serie a gamei Mustang și lansează o nouă clasă de automobile denumită „Pony Car”.

Toată lumea l-a primit cu brațele deschise și comenzile au început să curgă – nu mai puțin de 22.000 de exemplare și-au găsit proprietar în primele 24 de ore de la evenimentul oficial de lansare. Mulți oameni din industrie consideră și astăzi că a fost cea mai de succes lansare auto din toate timpurile – în primul an s-au comandat peste 400.000 de unități! Mustang era pe cai mari – se putea alege între două variante de caroserie cu 4 locuri: coupe și cabrio, un „6 în linie” de 2.8 l care dezvolta 101 CP, precum și un V8 tipic american de 4.2 l care furniza 164 CP. Către sfârșitul anului 1964 acesta din urmă a fost înlocuit tot cu un V8, dar de 4.7 l, oferit în 3 variante de putere – 200, 225 și 271 CP. Anul 1967 aduce și primul facelift, pe care avem ocazia să-l conducem și să-l prezentăm în cele ce urmează.

Test Ford Mustang: Vis american, pământ românesc

Întâlnirea cu un astfel de exemplar nu este una obșinuită, deși mașina se pretează a fi condusă zilnic. Exteriorul emană estrogen prin fiecare element, în timp ce interiorul are dotări de confort pe care acum, în 2018, unii producători încă le țin pe lista de opționale. Mustangul are la bază o arhitectură simplă cu motorul amplasat în față longitudinal și transmisie pe roțile din spate. Încă de atunci există posibilitatea de a opta pentru o cutie de viteze automată de tip „Cruise-O-Matic” cu 3 trepte. Dinamic, Mustangu’ este genul de mașină care nu se vrea grăbită pe viraje – suspensia față este independentă cu arcuri elicoidale, iar pe spate te surprinde axa rigidă și arcurile lamelare.

Pe hârtie, sistemul de frânare servoasistat – opțional cu discuri pe față – pare că poate ține în frâu “dihania” însă, în realitate, ai nevoie de câteva pedale de control pentru a înțelege cam pe unde se poate opri. Chiar și direcția cu circuit de bile poate fi servoa- sistată opțional. La vremea aceea, șasiul era gândit pentru un model cu pretenții sportive, acum, cine dorește un Mustang cel mai probabil se va bucura de bolboroseala de V8 și mai puțin de abordarea cât mai curată a traselor. Plafonul jos, și dau prima cheie! Ho-ho-ho, un sunet inconfundabil de V8 stătut este partenerul meu pentru această plimbare.

Test Ford Mustang: Vis american, pământ românesc

Nici nu mă interesează dacă sună ceva muzică prin boxele alea, aș putea renunța în secunda asta la tot, în semn de respect pentru arhitectura cu 8 cilindri dispuși în V! Pe cât de bărbătește arată, pe atât de ușor este de manevrat, chiar și protecția la vânt este una decentă pentru viteze de până la 70 km/h. Dincolo de succesul comercial pe care Mustang-ul l-a scris, acesta s-a afirmat și în multe competiții sportive precum celebrul NASCAR câștigat cu versiunile preparate de Caroll Shelby în anii 1965, 1966 și 1967, dar și la categoria „turism” în turul Franței în 1964 prin pilotul belgian Jacky Icks.

Revenind la exemplarul nostru, Mustang este fără doar și poate un adevărat muscle-car, o prezență stradală care atrage atât de multe priviri încât trebuie să porți ceva roșu sau, mai bine, să-l “configurezi” pe roșu într-un atelier specializat pe clasice. Deși sunt multe astfel de exemplare pe piață, puține sunt restaurate cu simț de răspundere la nivel de detalii, pentru că, nu-i așa, mașina prin formele spectaculoase îți permite să duci foarte aproape anumite elemente la limita bling-bling-ului. Stârnește V8-ul de sub capotă, joacă-l între 2 și 3 mii de ture și vei simți în aer un parfum pe care-l poți recunoaște dintr-o mie și de care, sunt sigur, că îți era dor!

Citește și

Lasă un comentariu