Acasă EcoWheels Test Mercedes-Benz EQC: Un SUV electric, un cal și o pădure de eoliene

Test Mercedes-Benz EQC: Un SUV electric, un cal și o pădure de eoliene

0 comentarii

Am plecat cu Mercedes-Benz EQC în Dobrogea, ca să-i arătăm de unde vine curentul cel mai bun: parcul de turbine eoliene de la Fântânele-Cogealac.

În momentul în care am intrat pe Autostrada Soarelui, pe la Glina, instrumentarul de bord indica o autonomie de 201 kilometri și 95% baterie. Prima destinație, cazinoul din Constanța, e la 217 kilometri. Mă gândesc că poate ar fi trebuit s-o las mai moale cu plecările de la semafor de cu o seară înainte. Accelerația neîntreuptă a unei electrice îți dă dependență, mai ales când la ea contribuie 760 de Newtoni-metru. Dar fiecare zvâc alterează estimarea de consum și, implicit, autonomie.

De la EQC mă așteptam să mă ducă 360 de kilometri cu un singur plin de baterie, matematic vorbind. Mie îmi arăta 201. Iar eu n-am încredere în mine cu calculele matematice. Probabil că ai auzit de range anxiety, teama celor cu electrice de a nu rămâne în pana prostului. În momentul ăla eram tot o teamă, din cap până în picioare.

Mercedes-Benz EQC, test EcoWheels în România

Scufundări libere

M-am dus cu gândul la una dintre eroinele mele, Ocean Ramsey, tipa care nu are nici grija rechinilor, nici a înotatului fără tub de protecție. Ocean Ramsey, ca orice înotător liber, are control absolut asupra respirației sale. Sau, mă rog, a lipsei de respirație.

Pentru cei care călătoresc fără muzică, aer condiționat sau încălzire în scaune: autonomia lui EQC este de 416 kilometri.

Asta trebuia să fac și eu: să fiu cumpătat cu accelerația, să fiu prevăzător. Așa că îl trec pe pilot automat (adaptiv), îl setez la 90 km/h și stăruiesc cu privirea cifrele de consum instantaneu. Oscilează între 22 și 27 kWh, ceea ce habar nu am ce înseamnă, dar simt că merge mai bine de unul singur. Autonomia începe să scadă mai greu, moment în care dau volum la Burmeister, că simt că am de unde.

Mercedes-Benz EQC, test EcoWheels în România

La Petromul de la KM 66 aveam baterie 70% și autonomie de 176 de kilometri. Până la destinație — 162 de kilometri. Simt că tocmai am învățat să respir. Mă rog, simt că învăț cum funcționează EQC-ul mai degrabă. M-am întâlnit aici cu Tudor, care în mod deloc accidental mergea tot spre mare, tot cu o electrică. Citește cum a decurs experiența lui electrică în testul cu Nissan Leaf.

La fel de SF pe cât arată

Prin oraș, sistemul de navigație al lui EQC este absolut fascinant. Când te apropii de o intersecție, camera frontală proiectează pe ecranul central imagini, care mai apoi sunt augmentate virtual. Îți proiectează săgeți de indicație, ca în jocurile pe calculator. Da, EQC este la fel de SF pe cât vrea să indice exteriorul și pe cât de elegant o transmite interiorul său — unul dintre cele mai frumos desenate interioare actuale, dacă e să mă întrebi pe mine. 

Mercedes-Benz EQC, test EcoWheels în România La fel de impresionat am fost inițial și de modul de rulare Max Range, pe lângă care Eco pare desfrânat. În Max Range, EQC se folosește de navigație pentru a-ți „propune” viteza optimă pentru maximizarea autonomiei. Practic, mașina nu te va lăsa să depășești viteza maximă a segmentului pe care te deplasezi. În cazul meu, pe autostradă, pedala de accelerație a leșinat atunci când am atins 90 km/h; am rămas blocat la viteza asta. Cumva, îi înțelegeam teama, pentru că la întoarcere am plecat la drum cu autonomie de 220 de kilometri, iar destinația era la 200.

Am ajuns la Penny Lehliu-Gară — cel mai nou loc preferat al meu din țară — cu autonomie 27 de kilometri și, totodată, lecuit de range anxiety. Dacă EQC promite, EQC face. Trebuie doar să ai încredere.

Mercedes-Benz EQC, test EcoWheels în România

Evoluție în șocuri electrice

Scopul deplasării a fost să-l duc pe EQC la sursă — la cea mai eco sursă de energie electrică din țară: parcul de eoliene Fântânele-Cogealac. Aici, 240 de ventilatoare supradimensionate exploatează puterea vântului pentru a produce curent. Mult curent. O turbină eoliană produce cam 13 MWh pe zi. Asta înseamnă 162 de încărcări pentru EQC. Energie pentru 58.000 de kilometri. Îți ajunge pentru un ocol al Pământului, plus încă ceva. Acum înmulțește asta cu 240 și realizezi cât de mult curent curat produce acest parc terestru de eoliene — de altfel și cel mai mare din Europa. Avem curent, ne mai trebuie infrastructură. Și aici trebuie lucrat, repede chiar.

Mercedes-Benz EQC, test EcoWheels în România

Cu cât produce într-un an, parcul eolian de la Fântânele-Cogealac poate aproviziona 1,1 milioane de case.

Conectat la o sursă de 50 kW, EQC se încarcă 10-80% în 40 de minute. Poate primi curent continuu cu până la 110 kW. La cele trei stații de încărcare (50 kW DC) folosite de mine, debitul mediu a fost de 35 kW. Cele din oraș sunt limitate, pentru că altfel ar suprasolicita rețeaua electrică. Capacitățile bateriilor vor deveni din ce în ce mai mari, la fel și eficiența stațiilor de încărcare: cea mai puternică din Europa în acest moment are debit de 400 kW.

Mercedes-Benz EQC, test EcoWheels în România

1.323 GWh a fost recordul de producție anuală. Suficient cât să hrănească 389.117 EQC-uri care parcurg 15.000 km pe an…

Cât despre numărul de mașini electrice în România — este deja mai mare decât poate infrastructura să ducă. Asta realizezi odată ce începi să cauți stații și sunt ocupate. Sfat de aur: pune-ți de pe-acum aplicațiile PlugShare și e-charge și dă-ți check-in-uri când încarci, dacă vrei să eviți animozitățile născute la stațiile de încărcare.

Date tehnice Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

• 300 kW/408 CP, 760 Nm • 22,4 kWh/100 km, 374 km, 80 kWh • 0-100 km/h în 5,1 s, 180 km/h • de la 76.190 euro, cu TVA

Text publicat în revista EcoWheels numărul 17

Citește și

Lasă un comentariu