Acasă EcoWheels Test cu Nissan Leaf: Ne ajunge un plin de baterie pentru Autostrada Soarelui?

Test cu Nissan Leaf: Ne ajunge un plin de baterie pentru Autostrada Soarelui?

0 comentarii

Einstein spunea că este un nonsens să judeci un pește pentru abilitatea lui de a se urca într-un copac. Atunci, cum se cheamă când încerci să evaluezi o mașină electrică după capacitatea ei de a te purta cap-coadă între A și B, atunci când cele două puncte sunt două orașe legate de o autostradă?

A-ul a fost pentru mine București, B-ul Constanța, iar pe puntea numită Autostrada Soarelui am vrut să văd dacă un Nissan Leaf mă poate duce la mare cu o singură încărcare.

E duminică. Ora 7 dimineața. Computerul de bord îmi arată că bateria este 93% încărcată. Cu o seară în urmă, lăsasem mașina în parcare cu nivelul bateriei la un satisfăcător 98%, pesemne că acel grad cu minus de peste noapte m-a lăsat fără 5%. Plec din Grozăvești spre Tei, îl iau pe Radu, iar până apucăm să ieșim din București, 93% se face 90%. Autonomie estimată: 350 de kilometri. Distanță efectivă până în Constanța, la stația de încărcare Kaufland Obor: 255 de kilometri. Teoretic, promițător. Practic, ceva mai complicat.

Nissan Leaf e+, test EcoWheels în România

Încărcarea completă înainte de drum: neprețuită

Am dat cu nasul de una dintre realitățile de care te lovești atunci când deții o mașină electrică sâmbătă seara. Aplicația Plugshare îmi arată câte trei, chiar patru sau cinci mașini în așteptare pentru stațiile de încărcare gratis. Pentru încărcare rapidă, Nissan Leaf folosește un conector de tip CHAdeMO, și deși este ușor să găsești unul în București, foarte puține mai sunt gratis. Un lucru normal, de altfel, pentru că energie electrică nu poate și nu trebuie să fie furnizată gratis, la fel cum nici benzina sau motorina nu sunt oferite gratuit.

Nissan Leaf e+ este un pachet complet pentru mediul urban. Pentru drumuri lungi e nevoie însă de compromisuri.

În acest context, e foarte utilă rețeaua Renovatio e-charge și aplicația lor pentru mobil, care te lasă să identifici stațiile de încărcare și să îți rezervi un loc la încărcat. Aplicația e-charge folosește un portofel digital pe care îl poți reîncărca foarte ușor direct dintr-un card bancar plus că poți iniția sau opri procesul de încărcare direct din meniul acesteia.

Nissan Leaf e+, test EcoWheels în România

În rețeaua Renovatio, prețul pentru un kWh este de 1,95 de lei, iar pentru încărcare rapidă, stațiile oferă o putere de 50 kW, care va varia însă în timpul încărcării în funcție de stadiul de încărcare al bateriei și de instanțele în care sistemul de siguranță la încărcare „decide” că trebuie să protejeze bateria.

În medie, este nevoie de cam 90 de minute pentru ca bateria de 62 kWh folosită de Nissan Leaf să se încarce de la avertizare descărcat până la 80% la un quick charger CHAdeMO de 50 kW.

Planificare, planificare, planificare

Cu problema încărcatului rezolvată de cu seară și cu ochii pe autonomie, mi-am setat 90 km/h și 100 km/h ca limitele unui interval din care să nu ies în drumul meu spre Constanța, dupe ce am învățat prin încercare și eroare că între aceste borne, fiecărui kilometru pe care îl pierd din autonomie îi corespunde un kilometru fizic care mă duce mai aproape de destinație. Soarele a fost cu noi pe toată durata călătoriei, iar temperatura exterioară s-a stabilizat undeva la 9, 10 grade Celsius, o idee mai pe placul bateriei și al consumului mediu, care s-a stabilizat la 17,7 kWh/100 km.

Nissan Leaf e+, test EcoWheels în România

Nissan Leaf permite recuperarea energiei la frânare, dar aceasta se poate face și prin două funcții separate – e-pedal sau modul B al transmisiei. Eu am folosit cu precădare modeul B, pentru că e-pedal mi se pare uneori un pic prea agresiv cu modul în care frânează mașina odată ce ai luat piciorul de pe accelerație, dar e cu siguranță ceva cu care te poți obișnui prin utilizare pe termen lung.

Planificarea unui drum mai lung cu o electrică este vitală – trebuie să cunoști foarte bine mașina dar și natura traseului.

În afară de încălzirea în volan și în scaune, am folosit cu foarte mare chibzuință sistemul de climatizare, în sensul că acesta a fost pornit doar în momentele în care aveam nevoie de dezaburirea geamurilor. De ce? La fiecare pornire a climei, computerul de bord scădea fără să ezite cam 40 de kilometri din autonomia totală, așa că am decis să nu ne hazardăm. Până la urmă, ținta noastră era să facem drumul București-Constanța cu un singur plin de baterie, deși e bine de știut că în parcarea Penny Market din Lehliu Gară există o stație de încărcare gratuită cu adaptoare fast charge CCS și CHAdeMO.

Nissan Leaf e+, test EcoWheels în România

Ne-am putut bucura, în schimb, de muzică – sistemul multimedia a fost folosit intensiv – și trebuie să recunosc că deși durata de deplasare crește considerabil, un 90 la oră pe autostradă generează un mediu mult mai relaxant pentru minte, ai mai mult timp să realizezi ce se întâmplă în jur și o imagine mai clară asupra dinamicii celor aflați în mișcare în jurul tău. 3 ore și 35 de minute mai târziu, ajungeam la destinație, cu 15% baterie și autonomie 60 de kilometri.

Da, poți merge la drum lung cu o electrică dar și cu limitări

Pe post de încheiere, aș vrea să concluzionez cele învățate din acest experiment. În primul rând, este posibil să ajungi cu un Nissan Leaf de la București la Constanța pe autostradă, însă nu fără a te priva de unele elemente. Un astfel de drum în miezul verii fără aer condiționat nu este altceva decât un chin, ba mai mult, o familie de patru sau trei persoane cu ceva bagaje va veni și cu un surplus de greutate care cu siguranță va avea ceva de spus pe distanțe lungi.

Nu judecați electricele după ce pot livra între două orașe. Locul lor e, pentru moment, în oraș.

În al doilea rând, asumarea unei durate mai îndelungate a călătoriei este esențială. Deși Nissan Leaf e+ are la dispoziție 160 kW (215 CP) și un cuplu maxim de 340 Nm, nu vei putea exploata la maxim aceste, să le spunem abilități, pentru a te propulsa la o viteză de 130 km/h fără să sacrifici un procent serios din baterie.

În ultimul rând, dar la fel de important, necesitatea încărcarii bateriei cu o seară înaintea călătoriei este crucială. Da, se poate și fără, poți pleca la drum cu bateria încărcată pe jumătate dacă știi sigur că există opțiuni de încărcare rapidă pe traseu. Dar ce se întâmplă în situații neprevăzute? Dacă ești redirecționat pe altă rută, din cauza unor X motive? Chiar și în lipsa acestor elemente de hazard, încărcarea pe traseu va lungi și mai mult durata călătoriei. Atât timp când aceasta este conștientizată și asumată, lucrurile pot decurge normal, însă pentru mulți, lungirea unei deplasări cu mașina nu este o opțiune.

Date tehnice Nissan Leaf e+

• 160 kW/215 CP, 340 Nm • 185 Wh/km, 385 km (mixt), 50 kW • 0-100 km/h în 6,9 s, 157 km/h •  de la 36.700 euro, cu TVA

Text publicat în revista EcoWheels numărul 17

Citește și

Lasă un comentariu