Acasă EcoWheels Test cu Peugeot e-208: Electro-briza mării

Test cu Peugeot e-208: Electro-briza mării

0 comentarii

Se anunță a fi un best seller, un model care va cântări mult în curentul electrificării, pe care îl traversăm. Noul Peugeot e-208 promite o autonomie bună, acesta fiind și motivul pentru care am îndrăznit să-l scoatem la o plimbare mai lungă. Până la mare.

Acum, mi-e clar că pentru mulți poate părea o nebunie, să te arunci să pleci cu o electrică la un drum (mai) lung. Ar fi fost prea simplu să ne învârtim doar prin zona metropolitană a Bucureștiului și am decis să vedem cum e să știi că te poți baza pe o autonomie (promisă, atenție!) de 340 kilometri.

Ei bine, calculele inițiale au fost date un pic peste cap încă de când am preluat mașina, nou-nouță, cu doar 2 kilometri la bord (făcuți la manevrarea prin parcarea importatorului și cât a fost spălată). În orice alt context ar fi fost un lucru senzațional, să-i faci „botezul” unui automobil. În cazul de față, pentru că abia trecuse prin prima încărcare de baterie de acumulatori, iar aceștia nu intraseră în ciclul normal de viață/funcționare, capacitatea 100% avea o autonomie afișată de 240 kilometri.

Test Peugeot e-208 Revista EcoWheels 18

 

De ce? Pentru că abia după câteva cicluri bune încărcare-descărcare-încărcare se va ajunge aproape de cifra promisă oficial. Cu exagerarea de riguare, să-i spunem „rodajul” bateriei de acumulatori.

Planificare clară pentru drum

Cu asta trebuie să începi o experiență de genul. Și dacă o gândești temeinic, poți parcurge distanțe mult mai mari decât testul nostru. Am cunoscuți care au făcut concedii prelungite prin Europa cu electrice care au baterii mai mici decât cei 50 kWh pe care îi oferă Peugeot e-208.

Test Peugeot e-208 Revista EcoWheels 18

Știam clar că pentru zona de sud a litoralului, acolo unde speram să găsim peisaje mai puțin aglomerate și cât mai spectaculoase, punctul cheie pe hartă este parcarea unui supermarket din Agigea (Penny Market) unde există stație de încărcare de putere. Singura din zonă, pentru moment. Dacă am fi tins spre nord, Constanța/Mamaia, am fi avut mai multe variante, însă și șansele de a fi mai multe „electrice” însetate prin preajmă ar fi fost mai mari.

Poate că puterea maximă nu impresionează, însă cuplul motor de 260 Nm, disponibil (aproape) instant, mișcă foarte vânjos automobilul de 1,455 kg.

De la primul contact, Peugeot e-208 este un automobil funky, cu aspect adolescentin, care atrage. Istoria bogată a mărcii în acest segment a funcționat ca temelie solidă pentru proiectarea unui vehicul care să se înscrie pe curba succesului desenată de modele precum Peugeot 205 sau 206. Față de versiunea de serie cu grup propulsor termic, noul e-208 oferă distinctiv doar tușe albăstrui în zona logo-ului, trimitere folosită de mai mulți producători de automobile pentru a semnala electrificarea gamei, jante cu design special și câte o literă „e” pe montanții C, în spatele geamurilor posterioare.

Test Peugeot e-208 Revista EcoWheels 18

Aș mai remarca la capitolul prezență scenică noua semnătură luminoasă Peugeot, farurile full LED, o tușă deopotrivă agresivă și atractivă, inspirată de colții unei feline, însă o opțiune care costă 1.005 euro și care poate lipsi atunci când bugetul este foarte chibzuit. De asemenea, îmi place că Peugeot marchează acum numele modelului și pe capota față, deasupra leuțului logo.

Interior îndrăzneț

Așa ar putea fi caracterizat habitaclul lui e-208. Spre deosebirii de anii din urmă, când parcă designerii francezilor intraseră într-o criză de personalitate, de câteva modele încoace Peugeot pune foarte mare accent pe implementarea unui caracter solid gamei sale. Zona consolei centrale este foarte atractivă, chiar dacă, de exemplu, pentru a seta sistemul de climatizare trebuie să fii prieten bun cu ecranele tactile și cu navigarea prin meniuri.

Instrumentarul de bord 3D (oferit standard pe echiparea testată de noi, Allure – practic, în locul ceasurilor clasice avem un ecran digital cu afișare 3D a informațiilor) ar trebui să fie cireașa de pe tort. La prima interacțiune îți da o senzație foarte futuristă, însă pe măsură ce îl privești mai mult îți dai seama că este mai mult un moft. Volanul are un diametru mai mic decât alte volane cu care ai interacționat, dar asupra acestui aspect voi reveni un pic mai târziu. Mie-mi place!

Test Peugeot e-208 Revista EcoWheels 18

Pe banchetă pot călători doi pasageri, fără teama de a-i îngrămădi și cu spațiu decent la genunchi. Să nu uităm că discutăm, totuși, de un model de clasă mică. Portbagajul oferă un volum util de 265 litri, nu foarte impresionant, dar să nu omitem că undeva trebuia ascunsă și bateria de acumulatori. De asemenea, pentru siguranța proprie e bine să luați în călătorii și încărcătorul personal, o geantă care va trebui să mai știrbească niscai litri de volum util.

Peugeot e-208 poate parcurge un kilometru cu pornire de pe loc în 30,6 secunde.

Dacă a fost ceva ce nu este tocmai pe gustul meu la interior, deși poate că mulți nu vor remarca, nu am reușit să mă adaptez ornamentelor cu aspect de fibră de carbon. Ele ar arăta bine, în principiu, însă pe portieră au o textură tare (cum ar trebui să fie fibra, de fapt) în timp ce pe bord sunt moi la atingere (tocmai cum nu este fibra de carbon, de fapt!). Aici e o mică scăpare a inginerilor francezi.

Test Peugeot e-208 Revista EcoWheels 18

Că tot aminteam de bateria de 50 kWh, aceasta poate fi încărcată cu o putere maximă de 100 kW. În teorie, asta ar însemna că o încărcare de la 0 la 80% din capacitate ar dura în jur de jumătate de oră. În Practică, în România abia s-a montat o singură stație de putere atât de mare, la Târgu Mureș (de fapt, o stație de 150 kW).

Bateria are o garanție de 8 ani sau 160.000 km, dar Peugeot promite că și după această perioadă va funcționa în parametri la cel puțin 70% din capacitate.

Drumul

Pentru a nu risca foarte mult, între București și Agigea am hotărât împreună cu Adrian, fotograful acestei „expediții”, să facem o încărcare intermediară la Lehliu Gară, tot singura variantă cu abatere minimă de la autostrada A2 (pentru moment). Acolo găsim o stație în parcarea aceluiași lanț de magazine, fără cost de utilizare.

Test Peugeot e-208 Revista EcoWheels 18

Am hotărât că nu vom petrece mai mult de o oră pe loc, iar în acest timp am reușit să înmagazinăm un pic peste 20 kW. Suficient pentru a ajunge la mare în ritmul impus și chiar și pentru ședința foto. Numai că ritmul despre care vorbesc a fost super atent, cu o viteză medie de 95 km/h, vârfuri sporadice de 110 km/h, cu o utilizare intermitentă a sistemului de climatizare și cu renunțarea la bucuriile auditive oferite de sistemul de sunet.

Consumul înregistrat în timpul testului până la mare a fost de 13,9 kWh.

Pentru a nu deruta algoritmul de funcționare, nu am profitat nici măcar de slotul de încărcare inductivă pentru telefoanele mobile, montat într-un sertăraș dispus sub zona butoanelor de pe consola centrală (o opțiune de 155 euro, dar care va fi mai utilă la deplasările ceva mai scurte).

Trebuie să spun clar că nu am avut nicio secundă sentimentul – din ce în ce mai cunoscut în zilele noastre – de „range anxiety”, adică teama că bateria de acumulatori se poate termina într-un context nefericit. Asta mulțumită faptului că nu am forțat drumul București – Agigea cu „plinul” inițial, deși, cel puțin în teorie, s-ar fi putut.

Test Peugeot e-208 Revista EcoWheels 18

După ședința foto pentru care ne-am bătat capul ceva pentru a găsi locuri mai curate (din păcate, a găsi deșeuri și mizerii unde te aștepți mai puțin a ajuns stare de fapt și nu excepție. Mare păcat!) am mers la stația de la Agigea. Tot drumul a fost unul, din prisma ținutei de drum, confortabil. Peugeot e-208 nu se vrea un vârf de dinamism, încercând să ofere călătorii plăcute pentru toți ocupanții. Pentru șofer, sistemul de direcție nu e tocmai unul de care să te îndrăgostești, cu un răspuns destul de artificial, dar și acesta este un aspect pe care mulți îl or trece foarte ușor cu vederea.

Revenind la Agigea, acolo am întâmpinat problema „clasică” în cazul călătoriilor electrice. Deși există aplicații pentru terminalele mobile care sunt gândite pentru a monitoriza stațiile care sunt ocupate și chiar și unde există automobile în așteptare (personal utilizez cunoscuta aplicație „PlugShare”), la stația de la Agigea erau două automobile la încărcat, deși nu erau anunțate în aplicație.

Din păcate, una dintre provocările acestei escapade – pe lângă cea a autonomiei electrice – a fost găsirea unor locuri „nepopulate” de mizerie, pentru ședința foto.

Sigur, acest „check-in” nu este stipulat legal, fiind doar o formă normală de bun simț. De cele mai multe ori, tocmai lipsa bunului simț face ca unii utilizatori de electrice să aibă de așteptat mult mai mult decât plănuiau. În cazul povestit acum, ambii proprietari erau la cumpărături la magazin, iar faptul că erau trecuți bine de prima tinerețe mi-a dat de înțeles că nu toți viitorii posesori de automobile electrice vor fi foarte familiarizați cu era digitală, așa că vor fi și situații deloc de condamnat.

Test Peugeot e-208 Revista EcoWheels 18

După fix o oră conectat la stație, am încărcat 20,658 kW, iar bateria era la capacitatea de 94%. Am fi ajuns fără probleme la București, însă am hotărât să mai trecem o dată și pe la Lehliu gară unde am stat încă o oră în care am acumulat 23,802 kW (deja era mai răcoare afară și bateria putea înmagazina mai rapid energie).

Datorită vremii a fost și o călătorie mai plăcută la întoarcere, fără nevoie de aer condiționat și cu o viteză constantă de 110 km/h. Am revenit în București cu o autonomie de 130 km, puțin peste jumătate din baterie. În total, am stat trei ore la încărcat, deși am fi reușit să ne descurcăm foarte bine și cu două încărcări din trei. Consumul mediu al expediției a fost de 13,9 kWh.

Cireașa de pe tort

Faptul că am insistat să mă întorc în București cu o autonomie decentă a fost premeditat bine, pentru că a doua zi l-am scos la o scurtă plimbare prin oraș pe e-208, în care nu am mai ținut cont de absolut nicio restricție.

Test Peugeot e-208 Revista EcoWheels 18

Aer condiționat din belșug, muzică pentru suflet și absolut nicio grijă cu pedala de accelerație. Cei 100 kW (136 CP) mișcă impresionant gabaritul mașinii, iar volanul despre care povesteam anterior îți da o senzație de kart atunci când te strecori, civilizat, printre colegii de trafic cu o agilitate impresionantă. Abia în oraș pot spune că e-208 îți pune rânjetul pe față. O bucurie excelentă, atunci când nu ești obligat să stai cu ochii doar pe autonomia disponibilă.

Date tehnice Peugeot e-208

• 100 kW (136 CP), 4×2, 1 treaptă de viteză, 260 Nm • Consum mediu: 13,2 kWh • Capacitate baterie: 50 kWh • Autonomie: 340 km • 0-100 km/h în 8,3 s, 150 km/h • de la 31.890 euro, cu TVA

Text publicat în revista EcoWheels numărul 18.

Citește și

Lasă un comentariu