Acasă Auto Tot în 1: Maserati Boomerang

Tot în 1: Maserati Boomerang

de Tudor Rus
0 comentarii

Vine din era automobilelor supersport cu design „pană”, a fost fabricat într-un singur exemplar – prototip și acela, dar cel mai excentric detaliu al său se găsește la interior.

Maserati Boomerang a fost produs într-un singur exemplar. De fapt, în prima sa formă, atunci când italienii l-au etalat la Salonul Auto de la Torino în toamna lui 1971, fără motor și cutie de viteze, deci nefuncțional.

Situația a fost remediată în primăvara lui 1972, când la Geneva, Boomerang a fost prezentat în toată-i splendoarea vizuală. Și dinamică, obținută cu ajutorul unui V8 de 4,7 litri cu 310 CP, împrumutat de la modelul de serie Maserati Bora. Viteză maximă: 300 km/h.

De partea cu splendoarea vizuală s-a ocupat un anume Giorgetto Giugiaro, fondator al casei Italdesign împreună cu Aldo Mantovani. Boomerang devenea, astfel, o evoluție a liniei de design pe care Giugiaro a născocit-o pentru Alfa Romeo Caimano și Porsche Tapiro.

N-o să intrăm în detalii despre designul caroseriei, dar aș vrea să punctez totuși o curiozitate: parbrizul formează cu orizontala un unghi de doar 13 grade, cu 2 grade mai puțin decât un alt concept radical, născut la finalul anilor ’60, pe numele său Bizzarini Manta, imaginat tot de Giugiaro și Italdesign.

Volan = planșă de bord + instrumentar

Bun, să vorbim și despre volanul lui Maserati Boomerang, pentru că, în fond, acesta este motivul pentru care v-am adus aici.

De departe cel mai spectaculos detaliu al conceptului, volanul supradimensionat era montat pe o extensie circulară a bordului și cuprindea, la interior, toate cadranele și comenzile principale: turometru chiar în centrul volanului, completat sus de indicatoare pentru presiune și temperatură ulei, temperatură apă, nivel baterie și combustibil.

În partea de jos a turometrului se aflau comenzile pentru lumini, ștergătoare și semnalizare. Practic, putem spune că volanul lui Boomerang avea „de toate”, mai puțin un airbag.

CITEȘTE ȘI: JOAC-O DIN ÎNCHEIETURĂ: FORD WRIST TWIST

După debutul de la Geneva, singurul exemplar Maserati Boomerang a fost plimbat și pe la alte saloane auto (Paris, Londra, Barcelona) până în 1974, când a fost achiziționat de un afacerist din Benidorm (estul Spaniei), deținător al unui club de noapte. Șase ani mai târziu, avea să intre în posesia unui cetățean german, care s-a ocupat și de restaurare.

În 1990, Giorgetto Giugiaro s-a reîntâlnit cu progenitura sa la Bagatelle Concours d’Elegance în Paris (din postura de membru al juriului), unde a oferit un autograf pe partea din spate.

În 2002 a mai urmat o restaurare, iar în 2014 Louis Vuitton avea să folosească Boomerang-ul pentru promovarea colecției de toamnă. Pe 5 septembrie 2015, Maserati Boomerang era cumpărat la licitație contra sumei de 3,7 milioane de dolari (3,34 milioane de euro).

Indiferent cât valorează acum sau cu ce sumă de bani îl va cumpăra viitorul posesor, Maserati Boomerang va rămâne în istoria designului prin îndrăzneala cu care Giorgetto Giugiaro a îndrăznit să viseze și să inoveze pe subiectul unei piese esențiale într-un automobil, dar de foarte multe ori aruncată în banalitate: volanul.

Citește și

Lasă un comentariu