Cred că la asta s-a gândit și Titi Aur în ultimii ani, părtaș fiind, la rându-i, la traficul rutier din ce în ce mai complicat. Aveam nevoie de un loc în care șoferul român să primească sfaturi esențiale, pe care școlile de conducere le omit de prea multe ori. Dar și un loc în care cei care vizează o carieră în pilotajul sportiv să facă primii pași.
Constantin „Titi” Aur este un personaj care în România nu are nevoie de prea multe prezentări. Multiplu campion național la automobilism sportiv, a creat un brand puternic din numele său, în special datorită cursurilor de pilotaj și de conducere defensivă pe care le organizează de ani de zile.
Dar încă de când s-a apucat de aceste activități conexe carierei sale de sportiv și-a dorit să reușească să implementeze și la noi în țară standarde dintre cele mai înalte. Până acum doi ani noi nu aveam un autodrom în adevăratul sens al cuvântului. Fostele poligoane auto, relicve din vremurile trecute, au fost lăsate în paragină. S-au distrus în ritmul în care se distruge și informația corectă care îi este oferită unui tânăr șofer, într-o țară invadată de pseudo-instructori auto. Cu ochii mei am zărit în ianuarie 2017, într-un oraș de provincie, un elev la volanul unui automobil de școală vorbind la telefonul mobil, cu instructorul în dreapta. Judecați-o dumneavoastră pe asta…
Dar la Academia Titi Aur nu este vorba doar despre șoferi începători. Ba din contră. Oricine are numai de învățat din diferitele moduluri de conducere defensivă predate aici, iar realitatea a dovedit că un șofer este cu atât mai puțin pregătit pentru situații neobișnuite de trafic cu cât are mai mulți kilometri parcurși la volan. Cu excepții, desigur.
ATA – Academia Titi Aur
La 29 de kilometri de București, după ieșirea din Crevedia spre Ploiești (DN 1A, șoseaua București-Târgoviște, în satul Cocani, la numărul 205) se observă cu ușurință pe partea stângă a drumului un complex vast, de 12,5 hectare. În spatele clădirii centrale se desfășoară două circuite. Unul de asfalt, de 1,2 km, cu o lățime maximă de 12 m și cu 8 zone diferite pentru exersarea unor situații limită și unul de macadam, cu o lungime similară, de 1,2 km (lățime de 8 m), prevăzut și cu o săritoare spectaculoasă. Adiacent acestora se găsește un circuit off-road cu zone diferite de dificultate, un traseu cu o lungime de 1 km.
Spuneam un pic mai devreme că până de curând nu aveam un autodrom adevărat în România. Acum îl avem pe cel mai modern din Europa de Est. Nu mai puțin de 13 simulatoare se găsesc în in- cinta Academiei Titi Aur, iar în clădire sunt și 3 săli pentru cursurile teoretice și în care pot fi găzduiți câte 35 de cursanți. E important de precizat că diferitele module de cursuri pot fi accesate fie individual, fie în grupuri (de companii, de exemplu). Pe lângă șoferi mai bine instruiți și pregătiți, se pot organiza și acțiuni de tip team building cu puternic caracter educativ.
18 instructori, în frunte chiar cu maestrul Titi Aur, sunt în măsură să dea cele mai bune sfaturi. Tot din experiență vă spun că, de multe ori, o chestie teoretică pare amuzantă până ajungi să o pui în practică. Ca de exemplu simulatorul de impact frontal, pe care l-am încercat. Cursantul trebuie să experimenteze dinamica unui accident produs la o viteză prestabilită. Eu am încercat la 15 km/h și vă spun cu toată sinceritatea că am rămas marcat de forțele suportate de corpul meu în momentul „izbiturii”.
Extrem de folositor este și simulatorul de evacuare a automobilu- lui în caz de accident. Simpla deconectare a centurii de siguranță în cazul unei răsturnări este dificilă și necesită cunoașterea unei proceduri care evită leziunile post-accident, cum ar fi fracturarea coloanei vertebrale, în momentul desprinderii de scaun. Un joc al atenției îți poate arăta extrem de simplu cam cât de mult pierzi din concentrare atunci când vorbești cu cineva sau folosești diferite dispozitive (de genul telefoanelor mobile) la volan, iar pentru exersarea unor situații limită au fost achiziționate și două simulatoare inspirate din cele de aviație (alte detalii folositoare pot fi găsite pe site-ul www.titiaur.ro).
Șoferi mai buni, piloți asemenea
Afară, pe pistă, se poate exersa abordarea corectă a unui viraj, se poate învăța procedura de frânare de urgență, controlul eficient al supravirării sau înțelegerea schimbărilor bruște de aderență ale suprafeței de rulare. Pe circuitul de asfalt pot rula și vehicule grele, de până la 40 de tone, dar pentru cursurile de pilotaj sau pentru atelierele cu turisme, flota este compusă din automobile Dacia Logan, Renault Megane GT, Ford Focus RS, Mercedes-Benz A 45 AMG și Audi RS4. Pentru cizelarea tehnicilor de pilotaj, în special pe macadam, Academia Titi Aur pune la bătaie și un Mitsubishi Lancer Evo IX. Toate acestea pot fi și închiriate în scop de agrement (a se citi, pot fi pilotate la cerere).
În clădirea ATA mai există o cafenea și o zonă-restaurant, în care poți savura liniștit o cafea bună sau un ceai, asta în timp ce meditezi la multitudinea de greșeli pe care le făceai la volan și nici măcar nu le conștientizai. Sunt dispus să fac pariu că după un curs, de orice fel, chiar și unul de bază, pleci de la ATA cu altă optică asupra vieții la volan. Iar siguranța mi-o dau tocmai discuțiile cu persoane care au venit cu rețineri și au plecat cu bagaj de cunoștințe de calitate. Ocazional, în zilele libere de week-end, se organizează și evenimente de tip „track day”, un alt semnal puternic pentru faptul că șoferii români încep să fie mai atenți și mai deschiși, mai conștienți că strada nu este circuit și că șofatul corect este, într-adevăr, o artă.