Undeva, într-un garaj din Alba Iulia, un Audi Quattro în specificație de Grupa 4 se trezește la viață urlând din toți cei cinci cilindri. Pentru o clipă, dacă închid ochii, mă pot închipui la startul Raliului Monde Carlo din 1981. Lipsește doar Michèle Mouton.
A devenit o tradiție. An de an, un mare pasionat al automobilului din Alba Iulia ne susține proiectul RacingWheels. Încă de la primul număr, am trecut prin orașul cu cetate pentru a vedea de aproape mașini speciale, iar pentru ediția 2019 a scos din tolbă un model cu adevărat spectaculos.
Este sâmbătă dimineață și Alba Iulia încă doarme. Aerul e rece și tăios, iar asfaltul este ud după scurta ploaie din noaptea trecută. Alături de colegii mei așteptăm înfrigurați apariția unui automobil de curse pe care l-am văzut doar în imagini de arhivă.
AUDI QUATTRO
Nu vorbim aici despre un Audi Quattro de stradă. Ci unul în specificație de rally, grupa 4, o mașină identică din multe puncte de vedere cu cea folosită de celebra Michèle Mouton în Campionatul Mondial de Raliuri în anii ’80. De fapt, istoria modernă în sportul cu motor pentru marca din Ingolstadt începe cu automobilele care au folosit sistemul de tracțiune integrală quattro.
După legendarele automobile de curse Auto Union folosite în perioada interbelică și succesul mărcilor NSU și DKW în lumea curselor auto și moto, marca Audi, născută din cenușa fostului concern Auto Union plus NSU, revenea în motorsport în Campionatul Mondial de Raliuri cu modelul Quattro.
În 1978, Audi înființa un departament special gândit pentru a pregăti automobile pentru competițiile sportive. Trei ani mai târziu, Audi debuta senzațional în Raliul Monte Carlo. După primii zece kilometri ai primei probe speciale, pe un asfalt acoperit cu zăpadă, Hannu Mikkola și al său Audi Quattro depășeau o Lancia Stratos ce luase startul cu un minut înainte.
În 1981, Audi Quattro scria din nou istorie alături de Michèle Mouton. Ea obținea prima victorie din Campionatul Mondial de Raliuri, devenind prima femeie care reușea acest lucru. Mouton câștiga Raliul San Remo și devenea o legendă în lumea sportului cu motor. Audi Quattro avea să obțină numeroase victorii în raliuri și titlurile de campion mondial în clasamentul piloților și al constructorilor între 1982 și 1984. Iar Quattro devenea sinonim cu Audi și sistemul de tracțiune integrală. O denumire atât de populară, încât Audi a inclus-o în varianta cu grafie quattro pe toate modelele 4×4 pe care le-a vândut vreodată.
Quattro. Originalul. Sau Ur-Quattro cum i se mai spune de către pasionații Audi (Ur- în limba germană înseamnă original, primordial, primul de acest fel). Pentru că numele de quattro a fost ulterior folosit de constructorul german pentru a desemna orice model cu tracțiune pe patru roți, dar nu trebuie să uităm că la început Quattro a fost un model de sine stătător.
Și ce model, un automobil care avea să scrie istorie în Campionatul Mondial de Raliuri alături de nume sonore precum Michèle Mouton, Stig Blomqvist sau Hannu Mikkola. Prezentat oficial la Salonul Auto de la Geneva pe 3 martie 1980, Audi Quattro avea să rămână în producție până în 1991. Deși este un automobil cât se poate de german, numele provine din cuvântul italian pentru cifra patru. Patru, pentru patru roți motrice, adică tracțiune integrală.
Quattro avea să facă faimos conceptul de 4×4 pe un automobil normal, într-o perioadă când tracțiunea integrală era în general rezervată automobilelor de teren. Audi Quattro avea să rescrie acest capitol dovedind, prin participările în Campionatul Mondial de Raliuri, că un automobil cu tracțiune integrală este mai eficient și mai performant ca unul cu propulsie sau tracțiune față.
Versiunea de serie originală folosea un motor de 2.144 cmc, cu cinci cilindri, montat longitudinal. Motorul era echipat atât cu o turbosuflantă cât și cu intercooler. Genera 200 CP și 285 Nm la 3.500 rot/min, ceea ce ducea versiunea de stradă a modelului Audi Quattro de la 0 la 100 km/oră în 7,1 secunde. Viteza maximă ce putea fi atinsă era de 220 km/oră.
Capacitatea motorului a suferit modificări de-a lungul producției de serie, trecând la 2.266 cmc, iar ultimele exemplare au folosit un motor cu 20 de supape și cu aceeași cilindree. Pasionații acestui model se referă la diferitele versiuni de cilindree prin codul motorului: 2.144 cmc 10V sunt exemplarele WR, cele cu motor de 2.226 cmc 10V sunt MB, iar versiunile de final cu motorul cu 20V au codul RR. Audi a produs 11.452 exemplare între 1980 și 1991.
PIKES PEAK DE ROMÂNIA
Dar să revenim în dimineața rece din Alba Iulia. Cu un tușit scurt, cei cinci cilindri se trezesc la viață, turația stabilizându-se în sunetul specific. Vopsit în schema de culori corectă alb-roșu-negru folosită de către Audi în Campionatul Mondial de Raliuri, exemplarul nostru are inclusiv spectaculoasele lumini suplimentare de noapte Hella Rally 2000 grupate în clustere de câte trei bucăți pe fiecare parte.
Interiorul este specific mașinilor de curse, cu scaune sport și centuri în șase puncte, roll-bar și stingător. Dar planșa de bord dreaptă, cu indicatoare simple are un feeling tehnic, rece, aproape de cel al unui cockpit analogic al unui avion de vânătoare. Un turometru imens amplasat chiar în fața celui de la volan este principalul actor, iar o lumină roșie uriașă ce seamănă mai degrabă cu un girofar de ambulanță este plasată chiar în centrul bordului.
„Dacă se aprinde, nu e bine”, ne spune Petru, proprietarul mașinii. „E presiunea de ulei”. Vitezometrul este mic și înghesuit în partea din stânga jos, pentru că viteza nu este importantă într-o mașină de rally. Un volan Momo muncit completează un tablou perfect.
Pornim spre sesiunea foto. Mașina este înmatriculată și poate circula pe șoselele publice, iar prima oprire este la o benzinărie din zonă. Privirile celor care alimentează se duc imediat spre mașina colorată și cu multe faruri. Deși ocupă o pompă, nimeni nu claxonează, toată lumea privește cu admirație și se uită în interior.
După o cafea, pornim mai departe. Murmurul celor cinci cilindri supraalimentați prin sistem turbo este aproape divin, iar când drumul iese din localitate, Petru dezlănțuie cei peste 300 CP livrați de motorul turbo. Turometrul urcă fulgerător către limita de sus, iar sunetul devine un urlet terminat în șuieratul satisfăcător al valvei de blow-off, la schimbarea treptei superioare. Motorul de 2,1 litri împinge cu mult aplomb prin intermediul celor patru roți, iar virajele se înșiră și ele la fel de satisfăcător.
Găsim o porțiune liberă de drum nou asfaltat și ne simțim ca la propriul nostru Pikes Peak. Quattro taie virajele fără nicio problemă, lăsând în spate nori de praf și linii perfecte către apex. Iar pe drum pot să jur că am depășit o Lancia. Exact ca la Monte Carlo 1981.