Acasă RacingWheels Bijuterie

Bijuterie

0 comentarii

Este o navă amiral cu pretenții de sportivitate și un nivel al detaliilor copleșitor, iar simpla ei prezență pune la încercare posibilul. Au fost făurite doar 83 de asemenea capodopere inginerești și nu se știe exact câte au supraviețuit.

Eliniște la castel. Și miroase a benzină pe jumătate arsă. Doar ploaia care culcă frunze impune un ritm în surdină, ca vocile unui cor. Doamne cu patru sau mai multe roți stau nemișcate sub prelate. Așteaptă să treacă aceste capricii ale vremii ca mulțimea să le admire la o gală care începe la prânz. Dinspre Pelișor parcă se aud niște voci: un curtezan vorbește unei cete de oameni curioși, care înfruntă picăturile reci. Cei care au ajuns pe aici în ultima sâmbătă a Cireșarului în anii trecuți și-l aduc aminte. Tot el e, îl recunoști după pantofii legați cu un singur șiret fără buclă, albastru sau verde, nici nu mai știu culoarea pentru că mereu se schimbă. Vorbește despre mașinile astea de parcă ar fi fost prieteni în studenție.

test Mercedes-Benz 540 K Cabriolet A Sindelfingen

Chiar și ploaia s-a oprit să îl asculte, șoptește cineva. „Nu acolo! Tu mai jos! Și mașina gri să plece!” – sparge calmul și eticheta cineva cu indicații clare către un șofer. Cu secrete aflate despre fiecare mașină, grupul avansează.

În locul de onoare, ocupat în alți ani de Lancia Astura sau BMW 328 Mille Miglia Roadster, se află acum un Mercedes-Benz 540 K Cabriolet A Sindelfingen, aparținând Țiriac Collection. Am început să-l apreciez la adevărata valoare abia când l-am văzut la Concursul de Eleganță Sinaia din 2018, pe care avea să îl și câștige. Acaparează complet atenția ori- unde l-ai vedea, dar măiestria cu care a fost creat e scoasă în evidență într-un decor precum Castelul Peleș, unde fiecare piatră parcă spune o poveste, nu doar statuile, fiecare arcadă e sculptată, fiecare bucată de lemn are și un rol estetic, iar toate picturile și curtea interioară te fac să te întrebi dacă mai ești în România.

test Mercedes-Benz 540 K Cabriolet A Sindelfingen

Pictor

Diamantele obțin acea strălucire de legendă prin măiestria bijutierului care le taie și le prelucrează fațetele. În plus, primesc abilitatea de a capta lumina și a o desface în culorile curcubeului, fenomen vizibil de aproape. Dar nu sunt complete fără un suport care îți permite să le porți. Nu departe de acest concept este și 540 K. Pe 10 aprilie 1933, un anume Fredrich Geiger s-a alăturat departamentului special de caroserie dezvoltat de Mercedes-Benz, capacitate de producție care avea să primească simplu numele orașului: Sindelfingen. Cu un simț al proporțiilor de inspirație divină, a așternut pe planșa lui de lucru niște linii care aduceau o armonie desăvârșită.

test Mercedes-Benz 540 K Cabriolet A Sindelfingen

Aripile față proeminente par așezate acolo cu nonșalanță în ciuda aerodinamicii, doar pentru spectacol, unite de bara cromată ce susține farurile. Deasupra grilei retrase a radiatorului strălucește steaua în trei colțuri care anunță oficial începutul capotei. Cu uzina de forță montată aproape central pe șasiu, capota flancată de roțile spițate reprezintă aproape jumătate din acest roadster. Apoi parbrizul mic cu proiectoare în lateral promite să ridice vântul peste intima cabină a pasagerilor, deși sunt convins că după 100 km/h numitul vânt s-ar da la o parte doar din respect, nu din cauza vreunui giumbușluc tehnic.

Meșteșug

În 1936 a luat naștere 540 K, model cu motorul mărit la 5.401 cmc. Un 8 în linie supraalimentat printr-un sistem deja dovedit al mărcii, Roots, în care apăsarea accelerației la capătul cursei acționa compresorul și închidea admisia aspirată a carburatoarelor. Intrarea lui în funcțiune aducea un surplus de 65 CP, în total 180, și ridica viteza maximă a acestei nave de croazieră la pragul de 170 km/h. O masă de 2.250 kg și un ampata- ment de 2.980 mm nu erau nici în vremurile acelea definiția sportivității pur sânge, însă majoritatea mașinilor de serie a epocii se plafonau rapid după 100 km/h și încă arătau a cutii motorizate.

test Mercedes-Benz 540 K Cabriolet A Sindelfingen

Magia vine din interior. Detaliile de lemn sunt lucrate la nivel de lutier, iar bordul pare un colier prețios menit să pună în evidență fiecare instrument. Ceasurile de bord sunt fix asta, indicatoare construite cu un mecanism demn de domeniul ceasornicăriei. Cred că volanul și butoa- nele sunt îmbrăcate în bachelită, acel material rezistent dar plăcut la atingere pe care l-am întâlnit inclusiv la radiourile bune ale bunicilor. Oțelul, cromul, pielea și lemnul degajă un fel de căldură care îți spune clar că oamenii au șlefuit acest fragment de istorie, nu vreun mecanism automat. 540 K Cabriolet A Sindelfingen s-a produs doar în versiunea cu șasiu scurt. Configurația scaunelor era intimă, cu două fotolii apropiate în față și unul transversal în spatele acestora.

Istoria documentată

Astfel de mașini erau realizate sub indicațiile precise ale clienților, asemeni unui costum pe comandă, iar șasiul cu numărul 169363 a fost comandat, având o caroserie Sindelfingen Cabriolet A și roți de rezervă laterale, în toamna lui 1937 de un client olandez. După perioada confuză a războiului, exemplarul a ajuns în Shrewsbury, Massachusetts, la familia San Clemente. Aici a fost răsfățat timp de 5 ani printr-o restaurare minuțioasă. Caroseria a fost lucrată de Armando Picinino și vopsită într-o nuanță de roșu aprins, asemeni interiorului.

test Mercedes-Benz 540 K Cabriolet A Sindelfingen

După ce și-a trecut în palmares câteva victorii la concursuri internaționale, a fost achiziționată de colecționarul Michel Roquet, care a apelat la Mercedes-Benz Classic Centre pentru instalarea unui radiator nou și repunerea în condiții mecanice ireproșabile. În Monaco, la o licitație din luna mai a anului 2000, a devenit parte din Ecclestone Collection. A fost cumpărată mai apoi, în 2007, de Heselden Collection.

În prezent vă puteți delecta privirea cu aceste forme în cadrul Țiriac Collection. Știu că mulți se întreabă cam ce valoare are un astfel de exemplar dar, îmi imaginez că pentru cei care își permit depășește scara de valori normale. Poate că ce urmează să spun e puțin disproporționat dar, ca și în cazul unui diamant care se formează în mii de ani, nu cumperi un obiect, ci un fragment de eternitate.

Citește și

Lasă un comentariu