Acasă EcoWheels Genezele – Dacia Spring și Dacia 1100

Genezele – Dacia Spring și Dacia 1100

de Tudor Rus / FOTO: Dragoș Savu
0 comentarii

Acesta nu este un comparativ. N-ar avea sens. Însă Dacia 1100 și Dacia Spring, fără să aibă ceva de ordin tehnic în comun, se aseamănă prin ce au însemnat, respectiv ce înseamnă pentru marca Dacia.

Dacia Spring este, fără doar și poate, lansarea anului 2021 în România. Poate chiar și în Europa. Nici nu mai contează că anul trecut, unul aflat sub zodia covidului, s-a prezentat mai degrabă timid pe partea de lansări și modele noi, și că o lansare în 2021, un an al așa-zisei dezghețări și relansări, contrastează puternic cu seceta din 2020. N-are importanță! 2020 putea fi cel mai aglomerat an din întreaga istorie a industriei auto și Dacia Spring tot ar fi fost cel mai important debut în România. Poate chiar și în Europa.

Am fost foarte serios când am spus că acesta nu este un comparativ. N-o să punem umăr la umăr date tehnice ale celor două personaje, n-o să le comparăm sprinturile de la 0 la 100 km/h cum n-o să le comparăm nici vitezele maxime sau caii putere, deși la acest capitol, cele două Dacii sunt la egalitate perfectă. Alăturarea celor două și plasarea lor în decoruri „pur românești” este mai degrabă simbolică. Iar explicația este simplă.

Diferite și totuși similare. Dacia Spring, la fel ca 1100, ascunde sub dimensiunile minione un interior simplu, conceput să ofere spațiu și locuri de depozitare venite din ligi superioare.

Dacia 1100 și Dacia Spring vin din ere diferite. Ba nu. Ele vin din universuri diferite. Dar deși le despart 53 de ani de progres și evoluție tehnologică, ambele reprezintă un punct de cotitură. Produsă sub licență Renault 8 la Colibași, Dacia 1100 marca, practic, geneza mărcii Dacia.

Spring, produs în China, este derivat direct din electrica Renault K-ZE, dar îmbunătățită pe partea de sisteme de siguranță pentru a respecta normele europene și dotată cu o baterie diferită, tot de 27,4 kWh, dar produsă de chinezii de la Sunwoda. Sunwoda, la rândul său, este partener Nissan, cu care produce bateriile pentru electrica Leaf.

Spring devine, deci, geneza mărcii Dacia în era electrificării. Sigur, cu o electrică nu se face primăvară dar se poate construi o bază, un punct de plecare, pentru o viitoare gamă electrică sau electrificată. Din acest punct de vedere, Spring e un fel de pionier. Apropo, dacă v-aș fi spus acum 10 ani că vom avea o Dacie 100% electrică peste un deceniu, cum ați fi reacționat?

Orașul e locul ei de joacă. Nu, serios, orașul chiar e locul ei de joacă!

Știți reclamele de acum câțiva ani, care încercau să ne convingă că o subcompactă este cel mai bun mijloc de a te deplasa prin oraș? Dar pe cele de acum, care pretind că un crossover e o variantă chiar mai bună? Ei bine, cine a făcut acele reclame n-a auzit sau n-a condus o Dacia Spring prin oraș. E drept, am mers și cu mașini mai confortabile. La acest capitol, Spring nu excelează, dar nici nu vă gândiți că vă veți da jos cu probleme la articulații sau vertebre.

Dar, în același timp, mi-ar fi plăcut să-mi pot găsi o poziție mai confortabilă la volan, la fel cum mi-ar fi plăcut să stau pe un scaun mai prietenos. Cele instalate în interiorul lui Spring sunt mai degrabă plate și fără susținere laterală. Probabil designerii Dacia s-au gândit, pe bună dreptate, că folosirea preponderantă în oraș nu vine la pachet și cu viraje abordate entuziast, de aici și interesul scăzut pentru susținerea laterală.

Mică, dar nu chiar. Portbagajul Daciei Spring oferă 300 l, cam cât un model compact, iar cu rabatarea banchetei din spate volumul urcă la 600 l.

Interiorul în sine este foarte simplu, dar nici nu ai nevoie de mai mult. Mai importantă mi s-a părut vizibilitatea bună. Dacia Spring oferă strictul necesar în materie de butoane și funcții, iar în aceeași tematică intră și plasticul dur folosit cu generozitate la interior. Dar dacă vrei să înțelegi mai bine unde excelează Spring, ascultă-mi sfatul și dă o tură prin oraș.

Poți să alegi cel mai aglomerat moment al zilei, așa cum am făcut noi, pentru ca testul să nu fie chiar floare la ureche. Iar după primele intersecții și străduțe lăsate în urmă, mi-a fost foarte clar că nicio electrică de pe piață nu se conduce mai ușor ca Dacia Spring, nu se parchează mai ușor ca Dacia Spring și nu e mai facil de strecurat printre diverse obstacole urbane ca Dacia Spring. Mașina asta a luat orașul de guler, cu tot cu traficul și configurația prin care se scurge acesta, și l-a pus la zid. Indiscutabil.

Da, dar are doar 45 CP…

45 CP de care nu ai nevoie și pe care nu-i vei activa decât dacă ieși din oraș, nicidecum în trafic aglomerat. Chiar și cu orașul gol, ca într-un weekend de vară, n-o să simți că n-ai 300 CP sub tine și două motoare electrice, pentru că vei fi „obstrucționat” de limitele legale de viteză în localitate.

Mai mult decât atât, pe lângă cei 45 CP (33 kW), motorul electric produce un cuplu maxim de 125 Nm disponibil instant oricând. Aici e cheia deplasării prin oraș, nu neapărat în valoarea trecută în dreptul puterii pe fișa tehnică. Ce vreau să spun? În primii 50-100 de metri din punctul în care ai plecat de pe loc, Spring se comportă ca orice altă mașină mai mare, mai grea, dar cu mai mulți cai-putere.

Dacă vrei să ții de autonomie cu dinții, apasă butonul ECO. Acesta limitează puterea la 23 kW (31 CP) și viteza maximă la 100 km/h, iar autonomia estimată crește cu aproximativ 10%.

Dacia spune că Spring oferă o autonomie teoretică de 230 km. Ce am obținut eu în condiții de folosire intensă și trafic infernal a fost o autonomie reală de 202 km, în condițiile în care consumul mediu s-a stabilizat la 14,6 kWh/100 km.

A, să nu uit: itinerariul din prima zi cu Dacia Spring m-a dus și în zona Aeroportului Otopeni, deci am rulat fără probleme cu 70-80 pe porțiunea de DN1 dintre Băneasa și aeroport, atât la dus cât și la întors. Deci chiar dacă bateria cu capacitatea de 26,8 kWh nu este un mamut, consumul bun ajută autonomia și în același timp permite parcugerea unei distanțe mai mult decât decente, repet, chiar și în trafic aprig.

Faceți cunoștință cu Sabena

Partener de ședință foto pentru Dacia Spring a fost Sabena, o Dacie 1100 vopsită cochet în Roșu 28. Numele Sabena, este, de fapt, preluat de la prima Dacia 1100 a domnului Mihai Popescu. În vremurile bune, prima Sabena făcea distribuție de presă și înghițea zilnic între 500 și 600 kg de ziare. Până într-o zi când… n-a mai putut.

Sabena de acum, cea vopsită în Roșu 28 și fabricată în 1970, se bucură de toată atenția lui Mihai și o onorează pe prima Sabena cu numele dar și cu numărul de înmatriculare: B-478-SBN. Și dacă te uiți atent la abțibildurile pe pe geamurile din spate, ai să vezi că Sabena nu e vreo prințesă a garajului. Din contră. Sabena e o prezență constantă în Campionatul Național de Regularitate și când nu se dă în spectacol pe circuit, iese la plimbare prin București și prin țară. Cam cât pentru 10.000 km parcurși anual.

Deși nu le-am comparat la milimetru, e imposibil să nu remarci unele asemănări dintre 1100 și Spring: roți mici, dimensiuni asemnănătoare, masă redusă… înțelegeți acum de ce am ținut să le alăturăm pentru o ședință foto?

Apropo, Sabena este acronimul de la Societe anonyme belge d’Exploitation de la Navigation aerienne, fostă companie aeriană națională a Belgiei, activă între 1923 și 2001. Logo-ul Sabena era un „S” stilizat, foarte asemănător cu urmele lăsate pe asfalt de anvelopele primei Sabena atunci când frâna. De unde și numele de botez.

Date tehnice Dacia Spring

45 CP, 125 Nm, electric, 4×2, automată 1 treaptă · 13,9 kWh/100 km, 230 km
· 0-100 km/h în 19,1 s, 125 km/h · de la 16.800 €, cu TVA

Text publicat în revista EcoWheels numărul 22.

Citește și

Lasă un comentariu