Știți cum alintați un câine energic, după ce v-ați jucat frumos cu el? Ei, cam așa-ți vine să i te adresezi și lui Renault Arkana E-TECH după ce i-ai priceput rostul și l-ai pus la treabă. Iar el ți-a demonstrat ce înseamnă dibăcia inginerească.
Cu doar câteva săptămâni în urmă am luat parte la evenimentul de lansare a noului Renault Arkana în România. V-am detaliat, pe larg, experiența cu motorizarea TCe 140 CP, EDC, în revista 4x4Wheels. Acum am făcut un pas în plus și am luat contact cu versiunea full-hybrid – TCe 140 este micro-hibrid – botezată E-TECH și am constatat că și cifrele care par firave își pot arăta colții. Vă explic!
Însă, în primul rând aș vrea să așezăm noul model, Renault Arkana, în context. Producătorul susține că este primul SUV-Coupe lansat de un constructor generalist; în traducere, primul SUV-Coupe cu preț rezonabil. Nu e tocmai așa, efectiv, doar că nici Toyota și nici Citroen nu au declarat despre C-HR ori noul C4 că ar fi SUV-Coupe, așa că trebuie să i se dea dreptate lui Renault.

Construit pe platforma CMF-B a lui Renault, noul Arkana este frate de sânge cu Renault Captur, asta deși e chiar mai mare decât Kadjar. Cum vine asta? Ei bine, tehnologic, CMF-B era mult mai flexibilă ca bază de pornire și avea deja implementate două variante de sisteme hibrid de propulsie (la Clio și la Captur) așa că a fost mai facil să se dezvolte un nou model pornind de la o fundație solidă.
Atenție, în Rusia se comercializa deja un Renault Arkana, dar este un model diferit, construit pe o platformă utilizată și de Dacia Duster. Pentru alte 23 de piețe din lume, cu România și Australia printre ele, modelul prezentat aici va fi „THE Arkana”.
E-TECH
Așa a botezat Renault gama de vehicule hibride (inclusiv plug-in hybrids – PHEV) care este complementară vehiculelor cu sisteme electrice de propulsie. Personal, odată cu Arkana, am trecut pe listă trei dintre cele șase modele care o alcătuiesc momentan (doar Megane mi-a scăpat, ca platformă) și pot spune că deși este un tărâm pe care a pășit relativ recent, școala franceză de inginerie auto a făcut treabă bună.
Renault ține aproape de Toyota la capitolul hibridizare, iar asta după ce a amânat ani buni startul în cursă. Din punct de vedere al marketingului, oficialii francezi spun că experiență din Formula 1 a contat decisiv. Sigur, dă bine, dar tehnologiile utilizate acolo sunt la alt nivel…

Anticipam la finalul primului articol cu Arkana că se preconiza a fi un succes. Acum a venit și confirmarea. Din martie și până în iunie s-au comandat mai mult de 10.000 de exemplare Arkana în Europa, chiar și în România reacția publicului fiind peste estimările importatorului autohton.
Asta face foarte bine strategiei Renault, mai ales după completarea gamei cu versiunea E-TECH, care dorește ca până în 2025 să ofere 14 modele distincte cu această emblemă. Mai mult, până în 2030 se țintește ca gama Renault să fie una dintre cele mai „verzi” de pe piață, un deziderat foarte îndrăzneț, însă deloc ușor de pus în practică în contextul actual al lumii auto.

În cazul lui Arkana, Renault a decis să adapteze sistemul de propulsie care a debutat pe Clio E-TECH. Anume, un sistem format dintr-un motor termic de 1,6 litri, aspirat natural, care produce 94 CP (148 Nm), completat de două motoare electrice (unul de tracțiune – 36 kW și 205 Nm) și de o baterie de acumulatori de (doar) 1,2 kWh (230 V). Și am ajuns la cifrele firave, despre care aminteam mai la început.
145 CP, cumulat, produce sistemul E-TECH dezvoltat pentru Renault Arkana.
Ei bine, firave doar în teorie, citite fără a fi rumegate. Pentru că… Renault Arkana E-TECH este un full-hybrid (hibrid paralel, capabil să deplaseze vehiculul și pur electric), fără posibilitate de încărcare a bateriei de la sursă externă.
Numai că aceasta poate înmagazina energie recuperată la frânare, dar și produsă de unul dintre motoarele electrice, cu rol de generator, în timpul deplasărilor. Arkana E-TECH are un buton dedicat EV (printre puținele detalii, alături de emblemele de pe portbagaj și din zona selectorului transmisiei) care „trădează” vizual versiunea hibridă. Odată accesat acel mod, mașina poate rula electric 3 kilometri. Atât.

Numai că, management-ul sistemului este atât de inteligent, încât algoritmul standard este mult mai performant. Arkana calculează eficient când trebuie încărcată bateria și când este nevoie de propulsie electrică. Așa se face că, în cazul deplasărilor urbane în regim normal, Renault promite că aproximativ 80% din distanța parcursă va fi pur electrică.
Cât despre consum, nu va fi tocmai complicat să vă stabilizați la (și sub) valoarea de 4 l/100 km. Bine, bine, nu? Deci, brusc, capacitatea acumulatorului nu mai este o problemă, că doar nu discutăm despre o „electrică”. Nu putem încheia discuția despre sistemul Renault E-TECH fără să explicăm puțin și „mașinăria” denumită transmisie multi-mod.
Renault estimează că 80% din deplasările urbane se vor parcurge electric. Aici intervine atuul lui Arkana E-TECH.
S-a renunțat la utilizarea unui ambreiaj; asta pentru că, în primul rând, cu pornirea de pe loc efectuată de motorul electric se poate trece mult mai simplu în combinația de angrenaje oferită de noua „cutie de viteză”. Sunt nu mai puțin de 15 astfel de combinații (5 moduri de lucru pentru motorul termic și 3 pentru cel electric, de unde cuplajul dintre ele), pe care francezii le-au calculat pentru a răspunde eficient oricărui tip de solicitare pe care o poate primi Arkana E-TECH de la șofer. Ca să fiu plastic, această transmisie inedită aduce aminte de funcționarea unui CVT și nu e chiar cea mai rapidă, însă este foarte eficientă.
Look sportiv, performanțe ECO
După aspect, după noima unui SUV-Coupe, Arkana ar fi trebuit să fie un model sportiv. După tot pachetul tehnologic ascuns sub capotă este, logic, un model economic (automat, ecologic). Ce mix!…
În oraș rulează foarte fin, mai ales la pornirea de pe loc, iar dacă viteza este constantă (și legală!) între semafoare e posibil să nu trezești motorul termic. Care este destul de vocal împreună cu transmisia, completat și de augmentarea sonoră din sistemul audio. Când ai nevoie de un puseu de putere, sistemul E-TECH răspunde cu toți cei 145 CP, dar chiar și așa mașina are un setup dinamic care ar fi făcut față cu brio la o valoare considerabil mai mare.

Trenul de rulare a fost recalibrat comparativ cu versiunea micro-hibrid. Spuneam atunci că sistemul de suspensie este destul de rigid și orientat spre dinamism. În cazul lui E-TECH, acesta a fost rafinat nițel, oferind un confort sensibil sporit la rulare. Chiar și așa, nu pot să nu mă gândesc cum ar merge Arkana cu puntea spate independentă disponibilă doar pentru Captur E-TECH (PHEV). Asta și măcar vreo 200 CP, iar modelul ar trece într-o altă ligă…
Revenind la realitate, pe parcursul testului am obținut, fără menajamente și preponderent extra-urban (cu tot cu sectoare de autostradă), un consum mixt de 5,9 l/100 km. Culmea, dacă am fi rulat mai mult în oraș (pe teritoriul preferat de E-TECH) ar fi fost și mai mic.
Direcția este agreabilă mai mult în modul Sport, iar atmosfera interioară este plăcută, mai ales în cazul echipării de top, unde mai multe detalii îți dau impresia de calitate superioară – cusăturile contrastante, tapițeria mixtă, ornamentele din fibră de carbon aparentă, sisitemul audio premium, Bose, dar și sistemul multimedia mare, opțional.
Aici o să menționez și că portbagajul oferă un volum util ușor redus față de Arkana „simplă”. De la 513 litri s-a ajuns la 480 litri, odată cu montarea bateriei de acumulatori.

Voi încheia referindu-mă la caracterul practic al lui Arkana. O caroserie SUV-Coupe implică niște compromisuri, mai cu seamă pentru pasagerii de pe banchetă, dar și pentru vizibilitatea în spate de la volan. Aceasta nu putea fi îndulcită, a trebuit să plătească tribut formei.
Spațiul, în schimb, este generos. O banchetă cu șezutul coborât și cu spătarul ușor înclinat, cu o profilare ergonomică, a dat posibilitatea ca în spate să poată lua loc chiar și persoane cu înălțimea de 1,85 m fără a avea absolut nicio problemă cu spațiul disponibil la cap. La genunchi, asemenea, Arkana fiind chiar foarte confortabilă.
Diferența de preț față de motorizarea de 140 CP, transmisie EDC, este de 1.800 €, indiferent de nivelul de echipare.
Eu i-aș da fără să stau pe gânduri!
Peste toate, modelul este garnisit cu o multitudine de sisteme de siguranță activă și pasivă, respectând tradiția ultimilor ani, conform căreia Renault fabrică unele dintre cele mai sigure automobile. Puse cap la cap, toate devin argumente pro – și nu doar pentru clienți statornici Renault. Nu! Am convingerea că Arkana va ademeni tipologii noi de clienți, adică fix pe aceia care, până acum, nu ar fi luat un Renault în considerare.
Date tehnice Renault Arkana E-TECH
1.598 cmc, benzină + 2 motoare electrice, 145 CP, 4×2, transmisie multi-mod · 4,8 l/100 km, 108 g CO2/km · 0-100 km/h în 10,8 s, 172 km/h · de la 25.900 €, cu TVA
Text publicat în revista EcoWheels numărul 22.