Acasă EcoWheels Test cu Renault Captur E-Tech & trotineta Leader RS: Tot Renault!

Test cu Renault Captur E-Tech & trotineta Leader RS: Tot Renault!

0 comentarii

Renault Captur E-TECH este unul dintre cele mai interesante modele PHEV pe care le-am condus în ultimul timp. Pentru un weekend plin a venit „la pachet” cu trotineta electrică comercializată cu emblema RenaultSport.

Cu Renault Captul E-TECH am avut întâlnire și ediția trecută, odată cu lansarea sa oficială pe piață, în cadrul unui eveniment desfășurat în Bulgaria. Sunt dintre cei care au apreciat și au aplaudat saltul tehnologic și calitativ, dar mai ales la nivel de percepție pentru pasageri, pe care l-a făcut actuala generație Captur comparativ cu cea pe care a înlocuit-o. Cu versiunea plug-in hybrid, botezată E-TECH, Renault nu face decât să urce pe un soclu și mai solid acest model de succes al ultimilor ani.

Aș porni de la preț, pentru că sunt sigur că unii vor strâmba puțin din nas în primă instanță. Da, Captur E-TECH are un preț de pornire de 28.800 euro, cu TVA; la prima vedere, cam mult pentru un Renault. Lucrurile se mai aranjează atunci când se reduce prima oferită de statul român la achiziționarea unui vehicul plug-in hybrid, vreo 5.000 euro. La sub 24.000 altfel stă treaba atunci când primești un pachet pe atât de complex pe cât este E-TECH.

Mai mult, pentru primele comenzi efectuate online, Renault România a oferit cadou și câte un scuter electric (trotinetă) RenaultSport. De aici și prezența acesteia în materialul de față. Apropos, aceasta poate fi achiziționată și separat, pentru cei interesați de un mijloc alternativ de transport cu mai multă personalitate.

Cel mai Captur?

Da! Din punctul meu de vedere, pe lângă faptul că, tehnologic, acesta este cel mai complex Captur, este și complet! Iar această concluzie s-a creionat din experiența de condus, una surprinzătoare, pe alocuri, mai cu seamă în mediul urban. Sistemul conceput de Renault pare foarte matur, optimizat excelent, iar rezultatul este un rulaj extrem de fin și de elegant în oraș. Senzația generală este de automobil mai scump, judecând după gradele de rafinament și confort oferite.

Ca raport preț/rafinament oferit, Captur E-TECH
va fi greu de bătut.

În lipsa timbrului vocal al motorului termic, liniștea din habitaclu nu este deranjată de sistemul de suspensie, de exemplu, rafinat și deloc gălăgios, asta pe lângă faptul că lucrează foarte bine pe denivelările scurte, găsite la tot pasul pe drumurile autohtone. La fel de mult mi-a plăcut și setup-ul sistemului de direcție, precis și intrigant pentru șofer, la distanță destul de mare de ceea ce ofereau automobilele Renault (non RS) până nu demult.

Mirajul trotinetei electrice

Da, am putea să-i spunem și așa, mai ales după ce serviciile de închirieri au populat marile orașe ale țării și ale lumii. Personal, sunt dintre cei mai rezervați vis-a-vis de acest subiect. De ce? Nu pentru că scuterele/trotinetele electrice ar fi o problemă, cât pentru inconștiența și lipsa de bun simț ale unei părți prea mari dintre utilizatori…

Probleme? Da, destul de multe. În primul rând, a rula cu peste 15-20 km/h pe un vehicul doar aparent ușor de controlat, fără a-ți lua minimele măsuri de protecție (aici mă refer la casca de protecție, în primul rând) este o dovadă crasă de inconștiență. O dezechilibrare urmată de lovirea unui corp solid se poate traduce, în cazurile fericite, măcar cu intervenția ambulanței, dacă nu mai rău…

Profit de moment pentru a milita serios pentru
purtarea căștii de protecție pe scuterele electrice.
Nu e deloc o joacă!…

Apoi, am observat de multe ori lipsa de educație a „trotinetiștilor”. Desigur, nu avem prea multe piste dedicate vehiculelor pe două roți, însă atunci când se merge pe trotuar ar trebui să se conștientizeze că pietonii sunt prioritari. Sau, mai rău, când se rulează haotic pe stradă să se știe clar că trotineta nu are nicio șansă în cazul nefericit al unei „încăierări” cu un automobil.

Revenind la cazul de față, după ce m-am echipat – așa cum spuneam mai sus – cu minimul necesar, adica casca (RenaultSport, în situația dată) am încercat senzațiile oferite de scuterul Leader RS Connect. Prima impresie a fost legată de modul în care accelerează, cursiv și mai puțin agresiv decât alte modele. Pe de o parte asta este bine, pentru că nu te bruschează la pornirea de pe loc, însă nu e tocmai în spiritul RenaultSport. Dacă, totuși, există o teamă de viteză, trotineta are și o treaptă de funcționare chiar mai anesteziată.

Leader RS poate fi controlată printr-o aplicație dedicată terminalelor mobile. De acolo accesezi luminile, treapta de performanță și o poți bloca.

„Full power” ajungi până la o viteză maximă de 25 km/h (pe drum plat), iar, în funcție de greutate și panta drumului poți plănui călătorii între 18 și 25 km lungime. În cazul meu, cu 90 kg de trup ne-divin, nu am speranțe foarte mari de autonomie, iar accelerarea e limpede că are un pic de suferit. M-a surprins, în schimb, faptul că este foarte bine închegată pentru dimensiunile sale, nu tremură din încheieturi și nu face zgomote parazite.

Sistemul inteligent de pliere și prindere îți permite să o transporți ușor în casă, unde va sta la încărcat măcar 3 ore. Împachetată, încape la fix în portbagajul lui Captur, iar protecția suplimentară oferită ca dotare opțională de Renault este excelentă pentru situația în care trotineta este murdară iar tu nu ai timp să o cureți pe moment.

Cifre

În cifre ceva mai seci, Captul înseamnă, oficial, 65 de kilometri rulați pur electric mulțumită bateriei de acumulatori care face parte din sistemul hibrid. Aceasta are o capacitate netă de 9,8 kWh (400 V) și este construită de către concernul LG. În trafic real, fără exagerări inutile, plauzibili sunt vreo 50 de kilometri. Sigur, mirajul accelerărilor electrice poate scădea direct proporțional „range-ul”. Eu mă refer strict la condițiile de utilizare de după ce depășești entuziasmul unei noi achiziții auto.

Portbagajul lui Captur E-TECH are 379 litri, volum util. Bancheta poate culisa considerabil față/spate.

Cinstit vorbind, nu e deloc puțin, fiind, în foarte multe cazuri, suficient pentru nevoile zilnice de mobilitate pe care le are un român (non-navetist). Iar dacă ai posibilitatea ca peste noapte să poți încărca bateria, vizitele la pompa de benzină chiar că vor fi rarități. De la o priză casnică, acumulatorul se încarcă total în 5 ore. De la o stație de încărcare (atenție, sistemul nu este gândit pentru absorbția unui flux mare de energie, cum este în cazul „electricelor”) îți vei face plinul de curent în vreo 3 ore. Așadar, cinstit vorbind, cea mai bună metodă de a încărca un PHEV Captur este acasă, fie de la „220”, fie de la un wallbox personal.

Și încă ceva. Dacă ați mai condus vehicule electrificate, mai mult ca sigur că v-ați calibrat deja stilul după modul de rulare cu recuperare de energie (B, de la Brake, cum este întâlnit popular). Dacă nu, va fi nevoie de o mică perioadă de adaptare, iar după aceea veți descoperi plăcerea condusului utilizând o singură pedală, cea de accelerare, căci, da, din momentul în care ajungi să estimezi corect distanțele de oprire în „B”, pedala de frână va fi operată doar în cazuri extreme. Avantajul major este că în acest fel automobilul va recupera energia cinetică produsă la decelerare și o va transforma în energie electrică stocată în bateria de acumulatoir, sporind astfel, puțin câte puțin, autonomia.

Suspensia a fost reproiectată pentru E-TECH, cu punte spate independentă. Așadar, mai mult confort.

Puterea maximă a lui Captur E-TECH este de 160 CP, iar management-ul fluxului de puteri de la cele două motoare (electric și termic) îl face o transmisie hibrid, multi-mod, care are două rapoarte electrice și patru termice. Pornirea de pe loc se face întotdeauna electric, evitându-se astfel șocurile inutile. Cu bateria complet încărcată, Renault promite că pentru 100 de kilometri rulați mai sunt necesari doar 1,4 litri de benzină. În utilizare normală prin oraș, cu un nivel scăzut al bateriei, consumul poate fi stabilizat, real, în jurul valorii de 6 l/100 km, în funcție de stilul fiecăruia de condus.

Date tehnice Renault Captur E-Tech

1.598 cmc, benzină + motor electric de tracțiune, 160 CP, 4×2, cutie multi-mode · 1,4 l/100 km, 32 g CO2/km · 0-100 km/h în 10,1 s, 173 km/h · de la 28.800 de euro, cu TVA

Date tehnice trotinetă Leader RS

motor electric, 2×1, 1.350 W · baterie 7.800 mAh, autonomie 18-25 km, încărcare în 3-4 ore, v. max. 25 km/h ·
12 kg, sarcină utilă 120 kg · de la 500 de euro, cu TVA

Text publicat în revista EcoWheels numărul 20.

Citește și

Lasă un comentariu