Acasă RacingWheels Frumoasa Revoluție Franceză

Frumoasa Revoluție Franceză

0 comentarii

În ziua acelui rendez-vous am descoperit despre Citroen Traction Avant două fraze frumoase: „Elue voiture du siecle” și „Fiecare mașină își merită proprietarul”.

Am întârziat deja 5 minute şi alerg spre locul întâlnirii. Nimeni nu este la adresa indicată. Sunt agitat. Dar, deja de la distanţă, în spatele porţii mari cu număr magic, se poate vedea aşteptând nerăbdător un Citroën Traction Avant. Dincolo de revoluţia pe care a făcut-o în industria auto şi dincolo de istoria sa zbuciumată, maşina asta este pur şi simplu frumoasă. Atât de frumoasă, încât toată agitaţia se transformă în emoţia fericită a unui test de poveste.

Un faliment

În 2019, Citroën aniversează 100 de ani de la înfiinţare. Însă, pentru mine povestea companiei a început cu adevărat în anii ‘30, cu un faliment. Genialul Andre Citroën jucase totul pe o singură carte şi după nu- mai un an de dezvoltare, în aprilie 1934, lansa modelul „7A”. Îşi dorise să proiecteze o maşină revoluţionară şi pentru a putea să o construiască demolase şi reclădise fabrica sa în numai câteva luni.

test citroen traction avant

Tot efortul, alături de investiţii mari de marketing, aveau să împingă compania în faliment. La începutul lui 1935, după ce numele Citroën strălucise timp de zece ani pe Turnul Eiffel drept cea mai mare reclamă din lume, totul părea că se prăbuşeşte brutal şi nedrept.

Chinuit de apăsarea eşecului, Andre Citroën avea să se stingă brusc, în anul falimentului, la vârsta de 57 de ani. Michelin, principalul creditor Citroën, prelua compania şi avea să-i ducă mai departe visul. Din de- dicaţia nebună şi totală a lui Andre Citroën avea să se nască o maşină revoluţionară şi un succes pe care poate nimeni nu-l mai aştepta. Denumirea „7A” dar şi următoarele versiuni aveau să fie recunoscute ca „Traction Avant”. Compania urma să se redreseze la scurt timp. În numai câţiva ani Michelin îşi recupera banii pierduţi, iar modelul avea să rămână în fabricaţie vreme de mai bine de 20 de ani.
Acum, la 85 de ani distanţă, în fiecare automobil modern există puţin din genialul Traction Avant.

Puntea motoare faţă (tracţiune), suspensia independentă sau caroseria autoportantă sunt concepte normale acum, dar care au fost oferite pentru prima dată împreună pe Citroën Traction Avant.

Pur și simplu frumoasă

În momentul primei întâlniri cu un Traction Avant nu trebuie să îi ştii istoria sau tehnologiile pentru a fi copleşit de emoţie. Pur şi simplu nu te poţi opri să-i admiri liniile exterioare. Îngăduiţi-mi curajul de a-l compara cu legendarul Bugatti Type 57.
Are capota lungă şi habitaclul mult împins în spate. Eliminarea arborelui cardanic către puntea spate a făcut ca Traction Avant să fie o maşină foarte joasă, mai ales pentru acea vreme. Poate de aici şi gândul către Bugatti.

test citroen traction avant

Chiar dacă la exterior automobilul pare mic, în special datorită înălţimii reduse, interiorul este surprinzător de generos. Suntem şi în modelul 11B, o versiune mai lungă şi mai lată. De pe locurile din spate ai convingerea că îţi poţi auzi
ecoul. Bancheta este flancată de două cotiere moi, care inspiră şi mai mult răsfăţ. Iubesc tapiţeria din stofă moale, ca de velur.

Era un semn de lux şi rafinament în vremurile în care scaunele din piele erau destinate în special pentru şoferii murdari de noroi şi ploaie. În com- pletarea formelor elegante, deschiderea inversă a portierelor faţă care, alături de deschiderea normală a celor din spate, crează o imagine spectaculoasă, de aripi.

O declaraţie de dragoste pentru o maşină care o merită pe deplin.

Cel mai important loc, cel al şoferului, este dominat de volanul mare şi subţire. Acesta poartă semnele trecerii timpului, iar patina este confir- marea că ai parte de o experienţă specială. Bordul este elegant prin simplitate. Abia acum, când scriu aceste rânduri, conştientizez că lipsea radioul la interior.

În acele ore frumoase petrecute cu maşina, niciun moment nu am simţit nevoia mai multor instrumente. Traction Avant îţi oferă esenţa pură a automobilului, tot ce ai nevoie pentru o experienţă minunată de condus. De altceva nu vei avea nevoie pentru momentul în care vei fi copleşit de experienţa de condus.

Gestapo și Rezistența franceză

Traction Avant era considerat rapid şi sportiv în vremurile sale. Era atât de redutabil, încât a fost maşina preferată de Gestapo în Franţa. În partea cealaltă, gangsterii şi Rezistenţa Franceză conduceau aceeaşi maşină. Ba unii chiar i-au împrumutat numele: după Război, „Gang des Tractions Avant” a terorizat Parisul, membrii grupării devenind unii dintre cei mai cunoscuţi (şi temuţi) criminali ai vremii.

test citroen traction avant

Foloseau acelaşi 11CV, cu motor de 2 litri, precum modelul condus de noi. Însă prima impresie nu m-a lăsat să intuiesc tot trecutul sportiv. Cutia de viteze cere puţină acomodare. Automobilul lung, fără servodirecţie, se lasă greu manevrat pe străzile înguste din Bucureşti. Dar, la drum lung a venit surpriza minunată. Atunci când aveam impresia că mergeam cu 50 km/h pe drumul naţional, Traction Avant plutea deja la limita legală, fără efort. Am consultat de două ori kilometrajul, nu-mi venea să cred! Iar la trecerea peste calea ferată a trebuit să verific dacă avem suspensii pe arcuri de oţel sau ceva mai bun. Dar acest model a fost produs în 1952, iar suspensia oleopneumatică a fost introdusă doar pe final de producţie, începând cu 1954. Rapid, stabil şi silenţios, Traction Avant este suveran pe drumurile lungi şi a făcut Europa să se simtă mai mică.

Fericire

Istoricul modelului testat de noi, dincolo de ultimii aproape 20 de ani petrecuţi în România, s-a pierdut. Ştim doar că a fost restaurat cu multă mândrie de Marian Comşa, cel care a făcut posibil şi materialul cu cele două MINI, pe care îl veţi găsi câteva pagini mai încolo.

Se poate intui însă trecutul exemplarului graţie multelor autocolante pe care maşina le poartă ca pe adevărate decoraţii. Informaţii în limba engleză despre serviciile de depanare şi asistenţă vorbesc despre o perioadă surprinzătoare petrecută în regatul britanic. Neaşteptat este şi mesajul „Fumatul interzis” în limba daneză, probabil un semn de grijă delicată de la un vechi proprietar.

test citroen traction avant

Inscripţia de pe parbriz, care este marcată cel mai evident de trecerea timpului, vorbeşte despre posibile începuturi pe pământ francez: „Elue Voiture du Siecle”. „Înseamnă <<Automobilul Secolului>>”, îmi traduce cu multă mândrie actualul proprietar în timp ce încă îi soarbe din priviri fiecare detaliu al maşinii, ca un proaspăt îndrăgostit. Aflu că au petrecut împreună mai puţin de 200 km.

E o delicateţe frumoasă în modul în care controlează volanul, chiar dacă, fără servodirecţie, e nevoie de multă forţă pentru manevrele la viteze mici.

„Fiecare maşină îşi merită proprietarul”, îmi spune cu tandreţe, rememorând aventura căutării acestui model. Este cel mai frumos argument pentru ca fiecare automobil să fie respectat şi iubit. De data aceasta afirmaţia este cât se poate de adevărată. Acest Traction Avant o să se mai „joace” multă vreme pe şosele, cu un proprietar fericit la volan şi cu multe priviri admirative în jur.

Citește și

Lasă un comentariu