Designul și numele lui Mercedes-Benz 190 SL vorbesc despre sportivitate, însă aici nu avem de-a face cu unul dintre acele SL-uri care dădeau angoase concurenței pe circuitele de viteză sau în raliurile lungi, de-acum mai bine de o jumătate de secol. 190 SL nu are de oferit altceva decât plăcere pură.
Cele mai performante automobile sport sunt, de fapt, apariții meteorice a căror prezență devine istorie după vreo două – hai trei, poate patru – sezoane competiționale. În schimb, efortul conceptual și financiar presupus de materializarea lor este enorm, în timp ce producția rămâne, inevitabil, restrânsă. Pe de altă parte, rolul lor de vector de imagine are o im- portanță capitală pentru supraviețuirea și dezvoltarea mărcii respective, numai că nu poți vinde prea multe astfel de obiecte.
De-a lungul primei părți a anilor 50 (începând cu 1952, mai precis), Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing” s-a afirmat ca un fenomen competițional irezistibil. Cu prilejul Salonului Auto de la New York din 1954 a fost expusă în premieră mondială și versiunea înmatriculabilă a lui 300 SL „Gullwing”. Senzație și delir – dacă dispuneai de suma de 29.000 DM, puteai să intri în posesia unui exemplar.
Cu alte cuvinte, puteai să-ți aduci visul în garajul de acasă. Puține imagini cu standul Merce- des-Benz de la acea ediție a salonului auto american arată că, alături de sclipitorul 300 SL „Gullwing” era expus un roadster elegant, afișând destule similitudini stilistice cu acel Lightning McQueen german al vremii. Prototipul lui Mercedes-Benz 190 SL a trecut aproape neobservat cu prilejul primei sale prezentări publice!
Tot începând din 1954 au fost asamblate și cele 10 exemplare Mercedes-Benz 300 SLR (W 196 S – opt roadstere și două coupe-uri) capabile să depășească pragul celor 300 km/h (Bună dimineața, Lamborghini!).
Debut oarecum discret
În acest context, întrebare: cui îi trebuia un 190 SL? Poate celor care visau la un 300 SL și nu își permiteau o mași- nă mai scumpă de 16.500 DM – acesta era prețul la care varianta de serie a roadsterului a venit pe piață în 1955. Înfățișarea părții din față, capota lungă și designul interior purtau direct inspirația coupe-urilor 300 SL.
Pe partea de „what you see is what you get”, Mercedes-Benz 190 SL (W 121) stătea foarte bine. De altfel, și astăzi ne putem declara ferme- cați fără rezerve de înfățișarea sa. Iar ceea ce nu se vede, deja contează mai puțin.
Sub carsoseria lui 190 SL se găsea, de fapt, platforma tehnică a sedanurilor Mercedes-Benz 190.
Așadar, avem în față un propulsor cu patru cilindri, de 1.897 cmc și 105 CP. De altfel, indicativul 190 vine de la cilindreea de 1,9 litri. Merce- des-Benz 190 SL avea o structură constructivă autoportantă (ceva realmente modern pentru anii 50, mai ales la decapotabile), dar fără nicio legătură cu conceptul rafinat al cadrului metalic ușor și ultrarigid de la 300 SL.
Culmea este că semnificația literelor SL (Sport Leicht) se regăsea în masa proprie a lui 190 SL, mașina cântărind numai 1.160 kg. Putem nota și câte ceva prin care 190 SL să-i fie superior lui 300 SL „Gullwing”?
Uite că da: portierele convenționale asigurau un acces mult mai convenabil în mașină, condițiile de călătorie erau semnificativ mai confortabile și finisarea interioară purta (în locul amprentei tipic sportive) acea tușă de lux care a constituit întotdeauna cartea de vizită a mărcii germane.
190 SL a fost mereu mai accesibil decât „Gullwing”. Pentru o colecție e mai avantajos cel din urmă, dar cu primul poți ieși liniștit la plimbare oricând.
Acestea fiind spuse, s-au adunat suficiente motive pentru ca Merce- des-Benz 190 SL să avanseze pe calea succesului comercial și să devină, în timp, un roadster foarte apreciat de către pasionații automobilelor clasice. Apropo de trecerea anilor, 190 SL mai are o calitate ilustrativă pentru reputația remarcabilă a mărcii producătoare: fiabilitatea.
Plăcere esențială
Ceea ce nu se poate cuantifica, indiferent despre care automobil vine vorba, ține de plăcerea pe care o poți trăi prin conducerea sa. Mercedes-Benz 190 SL oferă plăcere din plin și aceasta începe tocmai cu lăsarea la o parte a oricăror manifestări incisive.
Rularea lină sub cerul liber, sunetele naturii care nu sunt acoperite de răgetul vreunui motor fioros, prilejul pentru contemplarea peisajului din mers și răsfățul unei apariții galante sunt factorii prin care această mașină te poate face un om mai bun. Oameni și mașini, avem nevoie unii de alții mai mult decât s-ar putea crede la prima vedere.
Dovada se află chiar în fața noastră, în aceste imagini: acest exemplar de 190 SL a fost readus la strălucirea de altădată prin strădaniile și priceperea pasionaților de la Oldtimer Studio.
Cum se intră în istorie
Între anii 1955 și 1963 au fost asamblate 25.881 de asemenea roadstere. E mult, în condițiile economice ale momentului, dar nici pe departe suficient pentru cât de mulți sunt cei care și-ar fi dorit de-a lungul anilor să intre în posesia unui Mercedes-Benz 190 SL. Iar numărul acestora va continua să crească, ne gândim noi.
Roadsterul este atractiv și prin opțiunile pe care le-a oferit producătorul, ca efort pentru a demonstra că 190 SL este altceva decât un produs bine plasat ca preț. Astfel, pentru o utilizare plăcută pe timp de iarnă, Mercedes-Benz a inclus în ofertă un hardtop demontabil. Fapt interesant: un astfel de sistem simplu de transformare a vehiculului din roadster în coupe și invers a fost aplicat ulterior în seria SL „mare” timp de mai multe generații, până în 2001, la lansarea pri- mului SL coupe-cabrio, din generația R 230.
Revenind la al nostru 190 SL, începând din 1955 uzina a oferit un kit numit Rennsport, cuprinzând componente pentru ridicarea potențialului sportiv. Ca urmare, puterea motorului ajungea la 140 CP , în timp ce masa automobilului se reducea până la 1.060 kg. Într-o asemenea versiune, 190 SL era capabil să atingă viteza maximă de 200 km/h. Printre altele, kitul Rennsport includea portiere mai ușoare, fără geamuri și clanțe, un parbriz scund din plexiglas și o capotă care cântărea mai puțin. Și nu e vorba despre un fel de tuning de amuzament, din moment ce un 190 SL Rennsport a câștigat în clasamentul general al Raliului Hong Kong din 1958.
Categoric, aparițiile actuale ale lui Mercedes-Benz 190 SL pe la competițiile retro în regim de regularitate atrag și rețin privirile celor de la fața locului. Din perspectiva anului 2019 ne dăm seama cu ușurință că avem de-a face cu o referință a lumii auto nu numai din anii 50, ci din toate timpurile. Una cuminte, în comparație cu majoritatea sportivelor reunite la evenimentele de gen.