Acasă RacingWheels Norma M20 FC: Inginerie avansată

Norma M20 FC: Inginerie avansată

0 comentarii

Norma M20 a apărut pentru prima oară la o etapă din Campionatul European de Hillclimb în 2003. De atunci încoace, prototipul francez a atins diverse evoluții, fiind mereu în fruntea clasamentelor, atât în munți, cât și pe circuit.

Cu sediul în Pirineii francezi, într-un sat numit Saint-Pé-de-Bigorre, Norma Auto Concept este, de fapt, frumoasa poveste a unui producător privat ce a ajuns să se lupte pentru victorii cu marile forțe automobilistice. Și nu este vorba doar de cursele de viteză în coastă, istoria Norma trecând în cei 30 de ani de existență prin mondialul de anduranță, SCAA, Formula Renault, V de V și Pikes Peak.

test norma n20: Inginerie avansată

Pentru a înțelege însă ADN-ul Norma Auto Concept trebuie să ne întoarcem privirea către Norbert Santos, omul care a înființat echipa. Santos, profesor de tehnologie al colegiului Clermont, participa la prima sa cursă de viteză în coastă în 1980 și decidea imediat că asta își dorea să facă de atunci înainte.

Pornește încet, dezvoltând alături de mecanicii săi un March 73S și un ARC cu care aleargă atât în munți, cât și pe circuit. Decizia de a construi propriul prototip a venit în momentul în care Santos a realizat că pierde prea mult timp încercând să dezvolte proiecte greșite din start.

Câștigători încă de la începuturi

Astfel, în 1984 înființează Norma Auto Concept, numele fiind un tribut format din primele trei litere ale prenumelui său și primele două din numele Marc Doucet, un prieten apropiat care pierise într-un accident pe circuitul din Nogaro.

test norma n20: Inginerie avansată

Pentru a păstra memoria lui Doucet cât mai aproape de istoria Norma, Santos decide ca toate modelele sale să aibă literă “M” în componență. Așa apare, în 1986, primul produs al mărcii, Norma M1, un prototip destinat curselor de viteză în coastă.

Urmează o perioadă excelentă pentru francezi, aceștia câștigând în anii ’90 numeroase titluri, atât pe circuite, cât și la întrecerile de „hillclimb”.

Participările din Le Mans se dovedesc a fi o provocare prea mare de multe ori, mai ales din cauza colaborărilor cu motoriști neexperimentați care au dus la numeroase abandonuri tehnice, dar fac parte din istoria NAC și aduc un mare plus la capitolul „know how”.

În 2003, însă, Santos decide să transforme NAC dintr-o echipă de “garajiști” într-o adevărată industrie. Îl cooptează pe Guillem Roux, un tânăr inginer ce avea misiunea de a proiecta un prototip CN pentru coastă, circuit, sprint și anduranță. Așa a luat naștere Norma M20. Norma M20, într-o versiune RD, are trei victorii la Pikes Peak, toate obținute de pilotul Romain Dumas (2014, 2016 și 2017).

test norma n20: Inginerie avansată

Noul concept avea să aducă NAC în prim planul producătorilor europeni, alături de Radical, Osella și Ligier, iar dezvoltarea continuă a plasat mașina constant în topul clasamentelor. În 2011, Santos și Roux ridică ștacheta încă o dată și lansează Norma M20 FC, literele adăugate reprezentând de fapt și noutatea absolută – FIA Carbon Chassis – trecerea de la un șasiu tubular la o structură monococă de carbon.

Cu acest nou concept, Simone Faggioli cucerește patru titluri consecutive în europeanul de coastă, iar varianta de circuit domină în V de V. În 2017, Norma M20 FC primește o evoluție a pachetului aerodinamic, aceasta fiind și mașina pe care o putem vedea în Campionatul Național de Viteză în Coastă al României, pilotată de Emil Nestor.

Cifrele din spatele performanței

Desigur, mașina este impresionantă numai dacă ne uităm la statistici, dar ce se află sub caroseria ultra-ușoară din fibră de carbon? Ei bine, ca și diavolul, performanțele din motorsport se găsesc în detalii, așa că din start este clar că M20 FC a stat mult sub lupa inginerilor înainte de a vedea lumina zilei.

Ore întregi de proiectare și simulări au ca rezultat o structură foarte rigidă, ce respectă normele de siguranță FIA, păstrând în același timp greutatea mașinii în jurul valorii de 500 kg în cazul echipării cu motor Honda K20.

test norma n20: Inginerie avansată

Unitatea pune la dispoziție o putere ce gravitează în jurul valorii de 320 de cai, cu variații în funcție de fiecare preparator în parte. Motoarele sunt completate de transmisii Sadev cu 6 trepte, toate acționate prin intermediul padelelor. Desigur, și masa totală a mașinii variază între 475 și 750 kg, în funcție de pachetul ales. Totul este un compromis în inginerie.

Una dintre cheile pilotajului unui astfel de prototip presupune adaptarea la rigorile impuse de un pachet aerodinamic avansat ce ridică nivelul aderenței odată cu creșterea vitezei.

Pentru a pune toată această putere jos într-un mod eficient, este nevoie de o ținută de drum excelentă și un echilibru al maselor față/spate. Ei bine, aici intrăm cu adevărat în teritoriul Norma. Sistemul de suspensie este tipic biplace-urilor, cu dublu braț A acționat de pushrod, conectat la rândul său printr-un balansier la amortizor.

test norma n20: Inginerie avansată

Nu lipsesc nici barele de torsiune ajustabile și amortizoarele Ohlins reglabile pe 3 căi: compresie de frecvență mică, compresie de frecvență mare și revenire. O rețetă clasică ce impresionează mai ales prin rezultate și prin sensibilitatea la schimbările de setup.

Responsabilă cu ținuta mașinii și creșterea coeficientului de performanță este și aerodinamica. Încă o dată, diferența o fac detaliile, forma Normei neimpresionând la prima vedere. La o inspecție mai atentă, se observă studiul fiecărui colțișor și dominația funcției în fața formei.

test norma n20: Inginerie avansată

Cea mai mare parte a apăsării aerodinamice vine de jos, de la fundul plat și extractorul dublu din spatele mașinii, la care se adaugă un splitter frontal, câteva deflectoare și voleți, cât și aripa spate, singurul element ajustabil din pachetul aero.

Pentru a păstra greutatea la o valoare cât mai mică, NAC echipează M20 FC cu jante OZ din magneziu, cu dimensiunea de13 inch, prin care putem zări etrierii cu 4 pistonașe plus discurile flotante de 280 mm.

Fiind o mașină cu cockpit deschis, sentimentul de viteză dar și vizibilitatea traselor și percepția suprafeței de rulare se amplifică. Pilotul este atât de conectat la motor și la drum, încât tot ce înseamnă trepidații, zgomot, forțe gravitaționale și aerodinamice se resimt fizic extrem de acut și-l transpun pe acesta într-un mod instinctual, chiar animalic la primele experiențe.

test norma n20: Inginerie avansată

Aerodinamica începe să lucreze la viteze relativ joase și asta dă încredere, lucru de care e nevoie când rulezi pe drumurile sinuoase de coastă. Prin prisma faptului că greutatea s-a păstrat la minim, iar masele sunt bine echilibrate, Norma este mai puțin intimidantă în fața altor prototipuri de gen, dar rămâne o mașină care nu este neapărat cuminte.

Nimic în plus, nimic în minus. Totul are un sens și un rol, totul este acolo pentru a face performanță.

Privind în ansamblu, M20 FC pare un vehicul simplu, fără nonsensuri și artificii inutile și până la urmă, asta și este, de fapt. Un concurent pentru hillclimb care spune ce are de spus sâmbăta și duminica, atunci când urlă dezlănțuită pe coastele din Europa. Asta atunci când nu bate generalul la Pikes Peak.

Citește și

Lasă un comentariu