Sunt față în față cu mașina visurilor mele. De când am văzut prima dată, copil fiind, o machetă a unui Porsche 911, mi-am dorit unul. Ce face acest automobil atât de dezirabil? De ce îl poate recunoaște oricine pe stradă?
Mereu mi-au plăcut modelele gamei Porsche 911. Este probabil automobilul meu preferat din toată istoria auto. Însă, ce nu știam atunci când m-am îndrăgostit iremediabil de acest automobil este că aveam în față versiunea 964 a modelului 911. A doua generație a iconicului model, este poate și cea mai ușor de recunoscut grație farurilor scoase în evidență.
Este un automobil mic după standardele actuale, dar în anii ’90 era un simbol al statutului, un automobil performant pentru oamenii de succes. Astăzi este un model apreciat de colecționari, entuziaști și fani ai mărcii Porsche. Dacă ți-l poți permite, pentru că prețurile pentru aproape orice 911 clasic au luat-o razna. Este unul dintre automobilele ale căror valori de revânzare cresc, ceea ce îl face și o foarte bună investiție.
Exemplarul la care mă uit cu gura căscată este un superb Porsche 964 Carrera 2 din 1990. Mașina îi aparține lui Bogdan Rusea, un nume cunoscut pasionaților de motorsport autohton din Campionatul Național de Viteză în Coastă, acolo unde Bogdan a concurat pentru câteva sezoane la volanul unei spectaculoase Dacia Logan cu transmisie secvențială și aproape 200 CP, iar mai apoi cu un Renault Megane. Bogdan este un pasionat al automobilului, iar acest exemplar pe care l-a recondiționat într-o stare extrem de apropiată de original, spune multe.
Exemplarul din imagini a fost destinat pieței nord-americane. După ce a petrecut ceva timp pe teritoriul american, a fost importat acum 12 ani în Danemarca, iar Bogdan l-a achiziționat în 2016.
Indischrot
La momentul achiziției, mașina era într-o stare mecanică bună, dar perfecționist fiind, omul nostru a început să înlocuiască elementele supuse uzurii. De asemenea, vopseaua își pierduse strălucirea de odinioară, așa că fără să stea prea mult pe gânduri, Bogdan a decis că o vopsire completă este necesară. Pentru a face acest lucru așa cum trebuie, mașina a trebuit să fie demontată complet. Vopseaua originală, nuanța Indischrot (cod L84A) a fost pregătită pentru a readuce mașina la strălucirea inițială, plus chedere noi pentru portiere, geamuri, sticle noi pentru faruri, proiectoare, tapițerie plafon, furtune frână, cilindri frână și garnituri, semnalizatoare, racorduri, curele.
Lista creștea și deși inițial părea o revopsire simplă, factura finală a fost consistentă. Pentru că nimic nu este ieftin când vorbim despre marca Porsche. Singurele modificări aduse exemplarului din imagini sunt jantele de 17 inch preluate de la versiunea de competiție Cup și suspensia Bilstein reglabilă.
Chiar și așa, după ce totul a fost gata, plăcerea de a conduce a fost pe măsură, spune Bogdan. Iar eu pot confirma. Pentru că am stat la volan și am avut plăcerea să întorc cheia din stânga volanului pentru a trezi la viață cei șase cilindri orizontali ai motorului de 3,6 litri.
Deși este o mașină din 1990, se simte mult mai actuală. Este un soi de capsulă a timpului care pornește cu un lătrat scurt, gutural. Nu există gadgeturile electronice pe care le găsim în mașinile de azi. Doar o serie de ceasuri analogice înșirate în fața celui de la volan. Portiera se închide cu un sunet plin, tipic german, iar singurul lucru cu care trebuie să mă obișnuiesc rapid sunt pedalele pentru ambreiaj și frână cu acționare din podea. Sunt un tip de pedale ce nu prea se mai folosesc azi, și mișcarea de apăsare necesită un pic de obișnuință, dar, la naiba, sunt la volanul unui 964 și nu voi lăsa acest mic detaliu să mă încurce.
Reușesc să nu calez motorul și să plec de pe loc în sunetul inconfundabil al unui motor boxer cu șase cilindri răcit cu aer. E mai ușor decât mă așteptam, și da, poți folosi un 964 ca mașină de zi cu zi. Dar ar fi păcat, este un model care trebuie savurat pe drumuri deschise, fără trafic. Este o mașină perfectă pentru a pleca de acasă fără o direcție anume, just for the sake of driving it.
Bogdan descrie poate cel mai bine senzațiile pe care le ai la volanul unui 964:
„Când te urci la volanul unei mașini din anul 1990, trecând peste partea cu mirosul tapițeriei din vremea ei care te transpune din start într-o altă dimensiune, așteptările referitoare la putere, ținută de drum, nu sunt foarte mari. Pornești motorul, pleci, iar pe un drum mai virajat și fără circulație începi să testezi limitele. Pot spune că la un moment dat, când te uiți în oglinda retrovizoare o să observi doar un mare zâmbet lățit între urechi.
Pe măsură ce accelerezi, ajungi repede în zona de 6.700 de turații fără a rupe aderența, schimbi cu grijă dar grăbit în treapta superioară și începi să observi precizia cu care o cutie G50 te plimbă prin rapoartele care par să ți se potrivească ca o mănușă pe viraje și faptul că ținuta de drum depășeste cu mult așteptările. Pot spune că plăcerea de a conduce un astfel de model cu 250 CP și 1.350 kg este unică! Chiar dacă mașina a fost fabricată în urmă cu 28 de ani, comportamentul ei poate fi comparat cu mașini sportive din ziua de azi.”
Porsche 964 este poate cel mai dorit dintre generațiile modelului 911. Lăsând la o parte designul ce pare să nu simtă trecerea timpului, 964 a fost prima generație ce a folosit transmisia automată Tiptronic și tracțiunea integrală.