Acasă RacingWheels Muzee de visuri, Italia: Alfa Romeo, Ferrari, Lamborghini, Maserati, Pagani

Muzee de visuri, Italia: Alfa Romeo, Ferrari, Lamborghini, Maserati, Pagani

0 comentarii

Anul trecut am considerat că ar fi oportun să vă dăm o idee de city break. Am reluat conceptul, dar am schimbat țara. Italia nu are cum să nu fie o destinație pentru un pasionat.

În 2017 am luat la bani mărunți patru muzee simbol ale industriei germane – cele ale producătorilor Audi, BMW, Mercedes Benz și Porsche. Pentru că am considerat că acea călătorie poate fi una de-a dreptul inițiatică, am mai pus o cărămidă la baza culturii despre automobile și am pus degetul pe hartă pe altă destinație: Italia. Păi, se putea să nu, când în „cizmă” prind contur unele dintre cele mai îndrăznețe visuri într-ale cailor putere?

Muzee de visuri 2

Ținta era simplă. Tot patru destinații: Alfa Romeo, Ferrari, Lamborghini și Maserati. Traseul a fost modificat ad hoc, lui adăugându-i-se alte două opriri fascinante – cel de-al doilea muzeu Ferrari, cel din Modena, dedicat memoriei lui Enzo și o scurtă vizită la un contemporan fierbinte, Pagani.

Rețeta este similară cu cea din prima călătorie. Două bilete de avion, iar pentru a simula un cost chibzuit, am apelat la o companie low cost, și un drum de doar două ore de la Burcurești și până la Bergamo (în apropiere de Milano), aeroport pe care sunt operate mai multe curse mai ieftine (cel puțin teoretic!). Cu 150-200 euro, poți achiziționa un dus-întors. Poate și mai puțin dacă planifici totul cu avans mare.

De pe aeroportul din Bergamo ar fi ideal să închiriezi o mașină, pentru că tot traseul va însuma câteva sute de km. Cu 109 euro am avut la dispoziție un Vw Golf VII, preț de trei zile. Costurile cu motorina au fost de 60 de euro, la final.

Alfa Romeo

De la Bergamo setezi prima destinație și în mai puțin de o oră (58 km) intri într-un perimetru în care miroase puternic a Alfa Romeo. Și nici că se poate un început mai bun pentru călătoria prin universul automobilului italian. În ciuda unei mediatizări mai mici comparativ cu alte mărci, Alfa Romeo este un stâlp de rezistență.

Practic, când Alfa inova industria, Enzo Ferrari abia visa la volan și la competițiile auto, iar Ferruccio Lamborghini era fascinat de utilaje agricole. Mai târziu, Enzo a debutat în curse cu o Alfa, iar și mai târziu, tot el l-a motivat pe Ferruccio să vadă dacă nu cumva e în stare să construiască și un automobil.

Muzee de visuri 2

Muzeul Alfa Romeo – Museo Storico Alfa Romeo – este cel mai mare dintre cele vizitate, iar exponatele dintre cele mai diferite. Prețul unui bilet întreg este de 12 euro, iar copiii de până la 18 ani plătesc doar 5 euro (dacă sunt însoțiți de un adult).

La intrare am fost întâmpinați de ceea ce era o machetă premergătoare monopostului cu care Alfa Romeo s-a întors, cel puțin la nivel de emblemă, în Formula 1. Apoi, printr-un culoar format din motoare de avion, toate purtând blazonul casei, pătrunzi în universul unora dintre cele mai frumoase automobile desenate vreodată de om. Între extreme precum Alfa Romeo Giulia TI Super, cu a sa siluetă de cărămidă negrațioasă pe roți și până la 1900 C52 Disco Volante, preferata mea, o întruchipare perfectă a sculpturii auto, parcurgi toate erele pe care le-a trăit automobilul. Unul dintre modelele centrale este Tipo 33, în diferite versiuni. Alte repere pe care le recomand sunt Giulia TZ, toate Alfele GP (automobilele de Grand Prix) și, cum altfel, 155 V6 TI (participanta din DTM).

După periplul printre atâtea frumuseți poți răsufla preț de câteva minute în cinema-ul 4D, poți savura un espresso la restaurantul muzeului, ca la final, pentru a rămâne cu o mică amintire, să calci pragul magazinului de suveniruri Alfa Romeo. Nu vă voi divulga de ce emblema Alfa a avut și o versiune roșie-aurie, nici de ce pe un anumit model din muzeu, în locul orașului Milano, pe logo scrie Paris. Muzeul este deschis de miercuri până luni, de la ora 10 la 18.

Ferrari

Pentru mulți, aici mă includ și pe mine, surprinza atunci când pomenești de un muzeu Ferrari vine când ești întrebat, de cineva pus mai bine la punct: care dintre ele? Așa afli că marca simbolizată atât de puterni de Căluțul Cabrat are dedicate două muzee. Prima oprire a fost la Maranello, acolo unde se găsește actualul cartier general.

Aici îți pierzi mințile, dar înțelegi că motorsportul este un soi de religie.

Atmosfera devine de sărbătoare încă de când treci de panoul de intrare în micuța urbe. Cam tot orașul este invadat de roșu inconfundabil, de însemne ale celei mai celebre Scuderii din lume. Aproape la orice colț de stradă găsești câte un Ferrari modern de închiriat, cu prețuri ce pornesc de la 89 euro (pentru 10 minute). Chiar și restaurantele și cafenelele au un aer racing. În tot acest univers, mi-a sărit imediat în ochi un mic-mic magazin cu merchandise Lamborghini. Ce tupeu!

Muzee de visuri 2

Muzeul din Maranello este spectaculos, pe alocuri grandios. Ca de exemplu, în încăperea în care sunt expuse în cerc automobilele performere în F1, te simți ca un almanah de motorsport. Recunoști trofee din vitrină, echipamente sau căști purtate de idolii sau, la fel de bine, piloții care-ți sunt antipatici.

Zona de merchandise este ca un furnicar, aproape fiecare vizitator fiind în căutarea unui suvenir care să ateste vizita în templul performanței pure. Personal, am pus ochii pe un volan replică a celor din anii ’60–’70, din lemn și metal. Vreo 3.600 euro îl transformă într-un cadou perfect pentru un individ cu situație materială de invidiat.

Dintre toate muzeele luate la pas, acesta are cel mai puternic aer comercial. Chiar și așa, nu cred să existe exemplar expus care să nu-ți lase un gol în stomac. Vorbim despre Ferrari, totuși. De la 250 GTO Tour de France și până la LaFerrari, lumea are o datorie morală față de viziunea încăpățânatului Enzo.

Biletul costă 16 euro, iar tinerii sub 19 ani, însoțiți, plătesc doar 5 euro. Programul zilnic se întinde între 9:30 și 19. Și cu o oră mai puțin iarna.

Museo Enzo Ferrari

Chiar în casa în care a copilărit Enzo, acolo unde se află și atelierul de reparații al tatălui său, Alfredo, italienii au deschis Museo Enzo Ferrari.

Bine, alături au construit un pavilion futurist, pentru ca fanii să aibă unde să admire „jucăriile” speciale. Totuși, la Modena mi s-a părut că nivelul vizitatorilor este ceva mai ridicat decât la Maranello, numărul celor îmbrăcați strălucitor și a colecționarilor de selfie-uri pentru conturile social media fiind considerabil mai mic. Dacă vrei să vizitezi ambele muzee Ferrari, prețul este de 26 euro, iar cel pentru tinerii sub 19 ani este de 10 euro. Doar pentru Museo Enzo Ferrari, prețurile sunt identice cu cele de la Maranello.

Muzee de visuri 2

În fostul atelier de reparații al familiei Ferrari, complet refăcut, sunt expuse acum motoarele, cumva simbolic. Și câteva automobile de competiție. Tot acolo am găsit imaginea cu cel mai puternic impact emoțional, pentru mine. Într-una dintre fotografii poate fi observat Enzo în timpul unei ședințe, stând la biroul său. Deasupra, poza lui Dino, fiul pierdut prematur, înnobilată cu flori. Același birou este expus acum la Modena. Desigur, Dino și florile sale veghează vizitatorii de deasupra…

Pentru că au fost o sursă de inspirație pentru Enzo acum 71 de ani, la începutul poveștii Ferrari, frații Maserati au dedicat lor un colț în cadrul aulei mari. Testarossa și F40 sunt printre piesele grele din colecție, cel puțin pentru mine, dar nici primul automobil al familiei Ferrari nu poate fi neglijat, mai ales că la volanul său a deprins Enzo tainele șofatului. Alt exponat interesant este Ferrari SP12 EC, un unicat construit după indicațiile și preferințele unui mare colecționar al mărcii – Eric Clapton.

Ca și în cazul prețurilor biletelor, programul de vizitare este identic cu cel de la muzeul din Maranello. Ocazional sunt organizate expoziții temporare, cu tematică auto, deci nu știți niciodată peste ce surprize puteți da.

Lamborghini

După o noapte petrecută în Milano, ceea ce vă recomandăm și vouă – până la urmă este ideal să profitați din plin de escapadă, iar o plimbare prin orașul etalon al modei italiene poate pica la fix – am pornit spre a doua oprire a excursiei (cronologic vorbind): Museo Lamborghini.

Nu cred că există un Lamborghini care să nu impresioneze prin design.

Situat la intrarea în capacitatea de producție, muzeul este unul relativ mic, desfășurat pe două nivele. Dar, unul în care atmosfera te copleșește. Poate și pentru că „bestiile” sunt așezate una lângă alta, te simți încolțit.

Muzee de visuri 2

În ciuda părerii mele că don Ferruccio a fost îndrăgostit de performanța pură, am aflat că era, mult mai mult, un vizionar și că doar afinitatea pentru tehnologiile avansate l-a condus către a construi vehicule de performanță. Prima sa creație auto, 350 GT, este acolo. Primul Lamborghini!

Miura, poate cel mai frumos produs al casei, e la trei pași distanță. Primul Countach (#00001), ultimul Diablo, armada de modele V10, cele V12, monoposturile ce au purtat amprenta furiosului taur în F1 sau vehiculele pentru competițiile GT, specialitatea Lamborghini din ultimii ani, toate îți bucură ochii la extrem.

Cele mai nebune concept car-uri Lamborghini au și ele câte un locșor, iar a trece fără a te îndrăgosti pe lângă Sesto Elemento este imposibil! Urus a cucerit un loc de vază. Este, până la urmă, vedeta noii direcții Lambo. Și pentru a-i garanta apartenența la ADN-ul mărcii, este păzit cu strășnicie de două LM002, poate cel mai nebun off roader al istoriei. Dintre toate muzeele, parcă acesta este cel în care mintea îți pleacă pe tărâmul nebuniei cel mai ușor…

Programul de vizitare este de la 9:30 la 19, de la 1 aprilie și până la 31 octombrie, iar de la 1 noiembrie și până la 31 martie este de la 9:30 la 18. Zilnic. Biletul întreg costă 15 euro, în timp ce copiii între 6 și 14 ani trebuie să plătească 5 euro. Contra a 35 euro, poți face și turul fabricii, ceea ce vă și recomand!

Maserati

Una dintre poveștile un pic ciudată este legată de Maserati. Marca poate oferi un tur al fabricii, păstrată pe locul în care a fost dondată. Practic, din clădirile de cărămidă ce au fost construite la periferie, dar care acum sunt situate în chiar centrul orașului Modena, ies zilnic noile modele Maserati.

Dar nu există un muzeu! Asta pentru că în momentul vânzării către FIAT, președintele de atunci, Alejandro De Tomaso, a reușit un număr de magie fabulos. Printre actele parafate și schimbate între părți s-a produs o confuzie. FIAT a ajuns șef peste Maserati, dar a găsit camera cu jucării goală. Pentru că peste noapte, De Tomaso ajunsese proprietarul unei colecții fabuloase Maserati.

Muzee de visuri 2

Aceasta a fost vândută ulterior către Umberto Panini, unul dintre frații care au dat planetei celebrele albume cu stickere ce le poartă numele. Domnul Panini a relocat exponatele în incinta fabricii sale de parmezan. Dacă setezi pe navigație Via Corletto Sud, 320, ajungi în mijlocul unui domeniu ce te duce cu gândul la pustiu. Pe un drum ce nu comunică nimic, ajungi în perimetrul fermei. Vizita trebuie anunțată în prealabil. Într-un hambar aparent banal stau îngrămădite modele Maserati de colecție. Deși foarte mic și deloc spectaculos în primă fază, locul te copleșește instant.

Nu uitați la plecare să faceți și o degustare de parmezan. Ei spun că este cel mai bun din Italia! Colecția se vizitează din martie până în octombrie, de la luni până vineri, între orele 9 – 12:30 și 14:30 – 18. Sâmbăta, doar de la 9 la 12:30.

Pagani

Un mesaj primit în timp ce vizitam Muzeul Lamborghini a condus către această vizită neprogramată. Prietenul nostru, Denis Maroșan, fotograf stabilit în Bologna, ne-a recomandat să facem un mic ocol și către noul sit Pagani, aflat, cum altfel, tot în zona Modena.

Într-un perimetru relativ mix se află fabrica în care sunt construite unele dintre cele mai nebune automobile contemporane. Horacio Pagani, argentinian aterizat prin regiunea în care parcă numai să vrei intenționat să scapi, altfel nu văd cum nu ai avea de-a face cu supercar-uri, și-a urmat cu îndârjire visul.

Muzee de visuri 2

Fabrica este flancată de un mic muzeu. Chiar mic, ținând cont că înăuntru nu erau decât opt automobile expuse. Colecția este completată însă de diferite repere, piese care la momentul apariției au inovat, primul vehicul motorizat construit de Horacio – o mini-motocicletă – sau primul său kart.

Vizitarea muzeului Pagani este de-a dreptul scumpă, comparativ cu celelalte locuri. Prețul biletului este de 22 euro. Ce vă recomandăm să faceți este să luați un pachet de 50 euro, care vine în plus cu un tur al fabricii (40 de minute în care puteți asista la procesul de producție). Copiii sub 12 ani au acces gratuit. Important, muzeul este deschis doar de luni până vineri, de la 10.00 la 12:30 și de la 14:30 la 17.00. Exclusivitate până la capăt.

Citește și

Lasă un comentariu