Acasă EcoWheels Test cu BMW X2 xDrive25e: Trucuri noi

Test cu BMW X2 xDrive25e: Trucuri noi

0 comentarii

Sunt deja patru ani de când X2 s-a alăturat familiei extinse de X-uri din portofoliul BMW, timp în care bavarezii au ţinut la dospit o versiune hibridă plug-in care s-a materializat în 2020, sub ecusonul xDrive25e.

Electrificarea nu e un concept nou pentru BMW. Ba dimpotrivă. Duse sunt vremurile în care BMW încerca marea cu degetul – marea fiind zona de vehicule electrificate produse în serie iar degetul fiind i3 și i8. Acum, bavarezii au cătarea ţintită spre culmi pur electrice și gloanţele încep deja să iasă de pe ţeava îndreptată spre emisii și noxe, dar era normal ca experienţa căpătată cu cele două modele menţioate mai sus să fie declinată și spre restul gamei, în diverse concentraţii.

Pe lângă trucurile noi învățate, X2 își arată „vechimea” platformei prin instrumentarul de bord analog, cu cadrane clasice.

Așa apare în peisaj BMW X2 xDrive25e, un crossover compact pe care constructorul din Munchen și-a instalat a patra generaţie eDrive: adică un motor electric de 70 kW (95 CP) și un motor termic de 1,5 litri cu trei cilindri în linie, care dezvoltă 125 CP. În total, sistemul produce 220 CP și îl transformă pe xDrive25e într-un soi de warm-crossover-hatch care te poate duce de la 0 la 100 km/h în 6,8 secunde, în condiţiile în care nimeni nu-i va cere asta prea des.

Același nărav

Exceptându-i inima hibridă, X2 xDrive25e arată și se conduce la fel ca un X2 obișnuit. Aici, valenţele cu care ne-am obișnuit din partea bavarezilor sunt conservate aproape în întregime și se resimt din setarea precisă și „vorbăreaţă” a direcţiei dar și din calibrarea șasiului care în continuare favorizează condusul entuziast.

Ca să continui pe firul „cum se conduce X2 xDrive25e”, nu prea am ce să-i reproșez pe partea de dinamică în afară de kilogramele în plus. Ele vin inevitabil la pachet cu motorul electric și bateria, iar prezenţa lor se face simţită pe unele viraje și, așa cum veţi vedea un pic mai târziu, tot ele ciupesc și din eficienţa lui xDrive25e în anumite scenarii, așa cum o fac în cazul tuturor hibrizilor de tip plug-in.

Literatura BMW spune că pur electric poți parcurge până la 57 de kilometri, în timp ce realitatea spune altceva. 

Ce reușește în schimb BMW foarte bine cu X2-ul său plug-in hybrid este să dozeze la marele fix fluiditatea cu care lucrează cele două motoare și transmisia în momentul în care sunt puse la treabă – un capitol pe care nu toţi producătorii l-au perfecţionat și care în respectivele cazuri duce la o simbioză precară între cele trei componente. Mai departe de această simbioză, X2 xDrive25e primește punctaj maxim și la capitolul aderenţă dar și când vine vorba de abilitatea de a rula pur electric.

Noi am reușit să parcurgem 41 de kilometri utilizând doar energia din baterie și motorul electric, dar trebuie menţionat că nici n-am dozat apăsarea pedalei cu gândul la recorduri de consum și autonomie. Așa cum niciun client nu o va face vreodată, cel puţin nu cu un PHEV.

Călcâiul lui Ahile

Cred cu tărie că mașina perfectă nu există și că ea este, de fapt, fix cea care îţi face viaţa mai ușoară. Iar alergatul după consum redus și emisii scăzute într-un plug-in hybrid supraponderal reprezintă o acţiune cel puţin contra-intuitivă. Așa că voi lansa o întrebare, în contextul în care discuţia ar rămâne în gama BMW. Care e rostul unui crossover compact de 1,8 tone (1.805 kg, mai exact, cu șofer și ceva bagaje) în condiţiile în care un X2 xDrive20i (2 litri, patru cilindri, 192 CP) cântărește 1.615 kg, tot cu șofer și un minim de bagaje?

Fișa tehnică arată un consum mixt de 6,8-7,1 l/100 km, iar eu am obținut 7,2 l/100 km în contextul unei deplasări majoritar extra-urbană, cu 3 pasageri la bord.

Pentru că fără încărcări dese care menţin bateria „în formă”, xDrive25e se va baza majoritar pe motorul termic pentru deplasările din A în B, iar din toată povestea asta cel mai șifonat iese consumul, urmat, implicit, de buzunarul utilizatorului. Poate și conștiinţa acestuia – în scenariul în care bazinul de potenţiali clienţi ai acestui gen de agregat chiar achiziţionează un automobil hibrid cu gândul la copaci și delfini și mai apoi la consum și costuri de utilizare. Posibilitate care e cel puţin discutabilă.

Date tehnice BMW X2 xDrive25e

1.499 cmc, 220 CP, benzină + motor electric de tracțiune, 4×4, automată 6 • 7,1 l/100 km, 43 g CO2/km •
0-100 km/h în 6,8 s, 195 km/h • de la 45.994 euro, cu TVA

Text publicat în revista EcoWheels numărul 21.

Citește și

Lasă un comentariu