Cum altfel ai putea numi două exemplare cu forme ademenitoare, în compania cărora apuci să petreci doar câteva ore intense, iar pe urmă ajungi să le visezi cu ochii deschiși?
Eu nici măcar n-am vrut să mă ocup de materialul ăsta, dar Radu a insistat în repetate rânduri. Am băgat și eu o scuză ca să nu par dubios și să le asigur de imparțialitate. Cele două participante la Olimpiada RacingWheels, concurs neoficial, inventat ad-hoc pentru a le stârni interesul, sunt BMW M3 și Mercedes-AMG C 63 S Coupe. Dacă M3 se prezintă informal și pare abordabilă, în cazul Mercedes-Benz trebuie să te adresezi cu toate distincțiile, altfel îi intri mai greu în grații. Eu deja am început cu stângul, uitând să pun la sfârșit „Edition 1”.
Las în pace domnișoara sobră pentru că sunt atras imediat de ștrengărița blondă, pregătită pentru curse. Cu forme vizibil lucrate, roll cage, scaune cu centuri care promit experiențe intense și cercei stânga, dreapta în capotă, e clar nu ai de-a face cu vreo sclifosită. Trebuie să lași protocolul deoparte și să te ridici rapid la înălțimea așteptărilor. Tocmai de aceea te-ar ajuta să ai o minimă condiție fizică înainte de a face o tură cu ea. Ar fi păcat să obosești înainte de vreme.
Imposibil de ignorat este silueta gri care poartă un costum made to measure cu fiecare clin și dungă desenate la perfecție. Deși bine proporționată și cu forme voluptoase, cu aripi evazate și pachet aerodinamic inspirat din DTM, nu poate ascunde eleganța naturală care s-a transmis din generație în generație, probabil de la 540K încoace, dacă nu chiar dinainte. Vei găsi destule elemente comune cu mașina de curse, bineînțeles reduse la scară, pe care le vei aprecia, dar prin dungile galbene pare că încearcă prea mult. Atrăgătoare la început, aceste tatuaje pe care s-a hotărât să le facă pentru a o susține pe soră-sa din DTM (fac parte din pachetul Edition 1), ar putea fi considerate peste timp doar niște semne din naștere.
Ridica-ți-vă capotele!
În cazul AMG, în momentul în care deschizi capota, parcă faci cunoștință cu tatăl domnișoarei, domnul Michael Badea, a cărui semnătură e trecută pe capacul motorului. E greu acum să te mai gândești cum ai da tu în acel V8 biturbo cu 510 CP și 710 Nm de parcă ai consuma ultima benzină de pe planetă și ai vrea să faci haos. Spui respectuos că te bucuri de transmisia Speedshift cu șapte trepte, de diferen- țialul autoblocant controlat electronic și de funcția Race Start, care în condiții decente de aderență ar trebui te ducă de la 0 la 100 km/h în 3,9 s.
Dai din cap aprobator și te simți cu musca pe căciulă când ți se spune că suspensia spate multi link a fost special croită pentru a rezista avalanșei de cuplu care se produce când ajunge câte unul cu porniri preistorice la volan. Dacă stai să-l asculți, bătrânul o să-ți povestească și despre suporții dinamici ai motorului, care variază între confort și rigiditate în funcție de necesități. Când ajunge să spună că ar putea consuma 8,9 l/100 km, e cazul să te ridici și să pleci. Asta o spune ea acasă… Să trăiți, Nea’ Badea!
Dacă filosofia AMG este “Un om, un motor”, la domnișoara cu păr bălai găsim pe acel șase în linie preluat de la un E46, însemnele diviziei M. Poate că în povestea noastră e mai greu de crezut la început, dar e un prilej de mare bucurie când ai de-a face cu un exemplar care a trecut pe la atâția oameni cu experiență. Caroseria de BMW E36 328i a primit ca- potă, uși și geamuri ușurate, a pierdut orice însemna confort, iar în noua configurație masa proprie a mașinii este de 1.150 kg. Cei 320 de cai bavarezi sunt trecuți printr-o cutie de viteze ZF cu cinci trepte și pot deveni ușor o bătaie de cap pentru pretendenții neexperimentați. Aici nu ai vreo plasă electronică de siguranță și nici vreun sistem de ajutor. Ești ori la bal, ori la spital… că doar n-ai scos-o degeaba din casă.
Temperamente
Deși e o fire deschisă și nu ia criticile constructive ca pe un reproș, își scoate la iveală partea feminină când vine vorba de setări. Indiferent că ar fi prea rigidă pentru o porțiune de traseu, ar deveni subviratoare în mijlocul unui viraj sau pur și simplu ar purta încălțări cu un număr mai mic, se va aștepta ca tu să-ți dai seama de orice lucru mărunt care nu-i convine. În privința modurilor de condus, la AMG lucrurile sunt mai simple, predefinite. Îi spui cam ce așteptări sau pofte ai prin intermediul unui buton și-ți va oferi tot sprijinul. Să presupunem că alegi Soft când ai capul mai greu ca noaptea ce-a trecut pentru că vrei schimbări line ale vitezelor, suspensie confortabilă și n-ai nevoie să-ți răsune evacuarea în urechile care oricum vâjâie.
Vei sări direct la Race când vei dori să bagi în sperieți copiii obraznici ai unui văr îndepărtat pe care nu-l cunoști, dar care e invitat la nuntă. Dacă o faci în trafic deschis cel mai probabil te vei speria înaintea lor, dar măcar știi sigur că ăia mici nu vor mai scoate o vorbă. Kickdown-ul cutiei de viteze poate retrograda la cerere dintr-a cincea într- a doua, spre exemplu, așa că ai grijă să nu-i faci să plângă.
La tine sau la… voi?
Olimpiada a fost aranjată de la început, amândouă aveau să câștige, fiind clase diferite. Lăsând gluma la o parte, dacă îți permiți întreținerea, nu vei putea alege între ele. Experiențele sunt complet diferite. În primul rând mașina de curse a fost construită și dezvoltată, nu ieșită pe porțile fabricii. Multe zile și probabil multe nopți s-au investit în aducerea ei la nivelul competițional la care este acum. Indiferent în ce domeniu ai lucra sau care ar fi pasiunile tale, dacă ai bătut vreodată măcar două cuie în perete ca să agăți un calendar după boloboc, ai idee ce înseamnă precizia.
Nu spun că e perfectă, dar când vezi cât de ordonate sunt toate componentele, șuruburile și cablurile îți vei da seama că oamenii care au construit-o mă- nâncă motorsport pe pâine, cum s-ar spune. Poate că nu ai ajuns să o vezi urcând un traseu de Viteză în Coastă cu stăpânul, Alex Mirea la volan, iar din fotografiile făcute la circuit nu-ți dai seama cât de rapidă și echilibrată este cu adevărat. Dar un lucru ar trebui să fie clar: îți oferă o experiență senzorială greu de egalat.
Cu Alex Mirea la volan, blonda a devenit rapid dintr-o apariție pestriță un concurent serios.
Ancorat în scaun și cu totul calculat pentru dimensi- unile tale, lăsând zgomotul metalic perfect acordat al acelui șase în linie să te ghideze, vânezi fiecare bucățică de asfalt în căutarea traselor perfecte. Ești în compania unei balerine cu mișcări pe cât de grațioase, pe atât de dificile. Este o experiență aproape intimă care se întâmplă într-un mediu controlat.
Să scoți blonda la plimbare pe bulevard în mijlocul orașului e ca și cum te-ai duce la slujba de duminică cu prietena ta purtând un costum de călugăriță făcut din piele, cu decolteu și fustă scurtă. Băieții din cor își vor mușca limba, iar bătrânii s-ar putea să-și aprindă hainele cu lumânarea, încercând să vină mai aproape. Deși amuzant, nu pentru asta a fost făcută.
Aici intervine farmecul AMG. Te poți bucura de ea în aproape orice moment, fără să conteze că ai ieșit sâmbăta la plimbare sau duminica la circuit.
Multiplu campion național la Viteză în Coastă și raliu, Alex nu este intimidat de cei 510 CP.
De la nivelul frânelor din compozit ceramic la inte- riorul ale cărui scaune au cusătura galbenă pentru a se asorta cu exteriorul, specifice Edition 1, sunt o mulțime de detalii care te vor face să te atașezi de ea. Totuși, am lăsat la urmă singurul detaliu care e suficient de unul singur să-ți aprindă călcâiele: sunetul motorului. Între atâtea mașini false care se vor ceea ce nu sunt și altele care folosesc difuzoarele pentru a compensa lipsa caracterului, AMG a păstrat lucrurile naturale și a sculptat o evacuare care-ți ridică părul de pe mâini când trezești motorul. Noblesse oblige.