Acasă RacingWheels Unică stea

Unică stea

0 comentarii

Frumusețea autentică stă în simplitate. Bineînțeles, nu într-o simplitate oarecare, ci într-una perfect alcătuită. Exemplu: avem aici un Mercedes-Benz Lotec cu o înfățișarea cât se poate de decentă. Ei bine, e instrumentul capabil să destructureze perspectiva prin care ai privit până acum universul auto.

Anii ’90 ar putea fi considerați ca faza de apus a așa-numitei ere GTi. Factorii care au generat gloria acesteia evoluaseră atât de mult, încât ideea de automobil sportiv performant realizat pe baza unui vehicul de mare serie la un preț convenabil începuse să pălească pe fondul unei curse a măririi cilindreelor, adugării de turbocompresoare, de componente de frână și așa mai departe. La fenomenul respectiv a contribuit și presiunea venită dinspre zona tunerilor.

Test Mercedes-Benz 300CE-24 Lotec: Unică stea

Ei înșiși, împinși de la spate tocmai de realizările de uzină prezentate sub indicative GTi, au dus lucrurile către niveluri de performanță fără precedent. Totul s-a desfășurat mai ales în plan tehnic. Nu s-a agitat aproape nimeni din cale-afară pentru a oferi artificii de design zăpăcitoare. Pur și simplu, mașinile trebuiau să meargă. Tare și convingător.

Colac peste pupăză, Mercedes-Benz tocmai reinventase motorizările V12 la nivelul monumentalului S-Class (W140) din 1991. Pragul celor 400 CP devenise astfel, indiferent de gen și clasă, o referință către care se îndreptau din ce în ce mai multe ambiții.

În acest peisaj, coupe-ul Mercedes-Benz E-Class (W124) avea un aer solemn și respectabil, punând rafinamentul mai presus de capriciile momentului. Nu era genul de mașină care să inspire la conducere extravagantă sau incisivă. Pur și simplu vehemența nu e ceva potrivit cu imaginea sa.

Acest coupe face parte din galeria Mercedes-urilor semnate de designerul Bruno Sacco, iar amprenta stilistică a italianului se face simțită tocmai prin acel „ceva” imposibil de definit care face diferența între creația profană și arta de esență.

Test Mercedes-Benz 300CE-24 Lotec: Unică stea

Oricum, Mercedes-Benz 300CE (motor cu 6 cilindri în linie, aspirat) e genul de mașină la volanul căreia te poți urca chitit să te rupi în figuri, dar asta îți va trece imediat ce pornești de pe loc. Cu alte cuvinte: balamuc în viteză – nu, conducere rapidă fiind calibrată – da!

După obiceiul casei, Mercedes-Benz și-a dimensionat și această serie de coupé-uri astfel încât să conteze pe rezerve de fiabilitate și stabilitate consistente. Asta înseamnă spațiu disponibil pentru tuning fără a se intra pe o plajă nesigură – cel puțin în cazul tunerilor cu un sănătos uz al rațiunii (admit, formularea de față prezintă risc ridicat de contradicție în termeni, dar n-am găsit ceva mai bun).

Performanțe din viitor, acum!

Aici intervine în povestea noastră Lotec, atelierul fondat de Kurt Lotterschmid în 1962. Cuvântul „Lotec” parcă vrea să spună ceva – veți fi tentați să credeți. Așa și este. Îl mai întâlnim în remarcabila nuvelă SF intitulată „Johnny Mnemonic” (autor William Gibson) ecranizată în 1995 și avându-l pe Keanu Reeves în rolul principal.

În contextul său, Lotec (prescurtare de la „low technique/technology”) era denumirea unei facțiuni din lupta de rezistență care se baza pe o utilizare a tehnologiei necesare fiecărei misiuni într-o manieră cât mai strictă, de bază, evitând de departe over-engineering-ul, tocmai pentru obținerea unei eficiențe reale și maxime.

Test Mercedes-Benz 300CE-24 Lotec: Unică stea

Revenind la Lotec – tunerul, fix asta constatăm că a făcut Kurt Lotterschmid în cazul acestui unic Mercedes-Benz 300CE 24 Lotec: un turbo, 360 CP fără sforțări irelevante, comportament rutier fără fisură și performanțe cu caracter tipic GT fără vreun semn de efort din partea mașinii.

O vezi pe stradă și, eventual, te gândești că tipul cu mașina asta și-a pus o suspensie sport și niște jante BBS de 18 inch pe stil mai clasic, așa, ca să nu se plictisească. Nimic mai eronat în această primă impresie. Obiectul se mișcă mult mai aprig decât arată.

Ați văzut o integrare mai frumoasă a unui eleron pe capota portbagajului?

Întreg designul caroseriei păstrează solemnitatea stilului original Sacco, până și în cazul modificării care te bagă, pe undeva, la idei: integrarea sculpturală perfectă a unui eleron în capota portbagajului. Dacă te uiți mai bine, evacuarea nu e cea de serie și spoilerul frontal e mai altfel decât la un CE obișnuit. Deja se adună cam multe detalii ca să mai poți accepta că un posesor având complexe de exclusivism și-a decorat mașina cu un anume bun-gust.

Test Mercedes-Benz 300CE-24 Lotec: Unică stea

Apropos de posesor, se vede că acest Mercedes 300CE-24 Lotec a ajuns pe mâinile potrivite: și el este adeptul unei eficiențe reale și maxime, lăsând deoparte orice fel de formalisme. După ce am discutat toate cele privitoare la mașină și la cum se simt ei doi când călătoresc împreună, a fost de părere că numele său nu contează în ceea ce avem de transmis aici.

Automobilul a fost recent restaurat în atelierul Lotec de la Kolbermoor, sub supervizarea personală a lui Kurt Lotterschmid (printre altele, implicat în proiecte precum Mercedes-Benz C1000 și Lotec Sirius). Aspectul interiorului nu deviază de la filosofia Mercedes-Benz a acelor ani, care promova luxul cu o tușă de austeritate studiată. Scaunele Recaro cu reglaje electrice, indicatorul analog al presiunii de supraalimentare, inscripțiile discrete Lotec și plăcuța care atestă că ai de-a face cu o „serie limitată, exemplar nr. 1/1” sunt clar vizibile, dar nu fac de fel notă aparte în ambianța originală.

Piele întoarsă perforată și țesătură din fibre de carbon, separând suprafețe negre. Altarul dinamicii.

Cu greu se poate imagina ceva mai exclusivist și, totuși, deloc bătător la ochi în comparație cu mașina înfățișată în aceste pagini. Nu este un AMG, nu caută să fie o expresie a agresivității, nu-i va incita pe amatorii de artificii sportive sau lux opulent. În fond, nu pentru asta a fost făcut, ci pentru a-i lăsa pe cei mai mulți dintre aceștia în urmă.

Citește și

Lasă un comentariu