Noul Yaris Cross primește mult pedigree Toyota, concentrat în marea sa majoritate în jurul unui sistem de propulsie hibrid care i-a pus gând rău consumului ridicat de combustibil.
24 de ani au trecut de când Prius, primul automobil hibrid produs în masă, ieșea pe porțile unei fabrici Toyota. 24 de ani de când Toyota produce și perfecționează sisteme hibride. Odată cu Prius și cu modelele care au înlocuit prima generație, tehnologiile au evoluat și, mai mult decât atât, s-au extins și către alte modele din gamă, exilând, practic, motoarele diesel. Pentru totdeauna.

Unde mai pui că Toyota „împrumută” tehnologia sa hibridă și altor mărci, iar cel mai bun exemplu aici îl oferă recentul parteneriat cu Suzuki, fructificat prin sistemul hibrid care pune în mișcare noul Across. Toată această experiență uriașă în a fabrica un cocktail eficient de eletricitate și combustie internă își atinge punctul culminant în zilele noastre – cu posibilități de evoluție în viitor, bineînțeles – iar noul Yaris Cross este unul din modelele Toyota care beneficiază, acum, de tehnologie hibridă în cel mai avansat stadiul al său.
Dă-mi voie să mă prezint: sunt noul Yaris Cross…
Ca să putem vorbi în detaliu despre Toyota Yaris Cross este necesar să răspundem unei întrebări logice: cine este Yaris Cross? Întrebarea nu vine de nicăieri, cel puțin nu atunci când producătorul japonez mai are în gamă încă două modele (deci trei în total) cu ecusonul Yaris, pe care deja îl putem numi o veritabilă familie. Așadar, pe lângă subcompacta Yaris și „maleficul” GR Yaris, oferta Toyota îl include acum și pe Yaris Cross.
Cred că n-a existat și nu există niciun dubiu că integrarea particulei „cross” în nume sugerează clar încă de la bun început că aveam de-a face cu un crossover, bazat pe un hatchback de segment B, concepte care puse cap la cap dau un SUV de segment B, un ocean cu mulți pești, dintre care majoritatea sunt piranha, raportat la vânzări. Concret, noul Yaris Cross va trebui să se pună de-a curmezișul (doar la figurat) în fața unor nume precum Renault Captur, Mazda CX-3, Ford Puma, Volkswagen T-Cross sau Opel Mokka.
Yaris Cross este un hibrid clasic, ceea ce înseamnă că un algoritm inteligent decide când și cât trebuie încărcată bateria. Ca urmare, în oraș, Yaris Cross se deplasează majoritar electric.
Acum, că l-am marcat pe harta junglei prin care trebuie să-și croiască drum, putem discuta în detaliu despre Yaris Cross Hybrid. Și-am să-ncep cu ce-i mai simplu: designul.
Fără să dau verdicte și sentințe, am fost plăcut surprins de formele lui Yaris Cross, mai ales din perspectiva din care o parte sugerează că cineva a băgat capul și-n departamentul de design al celor de la Lexus pentru inspirație. Al doilea comentariu este legat de numărul celor care au întors capul după el pe stradă, efect pe care prea puțini concurenți îl pot produce. Și-am încheiat cu felul în care arată Yaris Cross.
Maestru al consumului
Mă văd obligat să punctez de la bun început că Toyota Yaris Cross se adresează mai mult celor care vor să ajungă dintr-un loc în altul fără costuri mari și mai puțin (spre deloc) celor care au pretenții sportive – pentru ei există alte opțiuni în segment.
Cu toate astea, Yaris Cross se simte foarte sprinten și agil, deși nici direcția și nici suspensia (ușor zgomotoasă în unele momente) nu vor câștiga premii la capitolul fermitate, ceea ce pentru cei care caută confort înainte de toate, poate fi un atribut dezirabil. Se prea poate ca „de vină” pentru caracterul vioi al noului Yaris Cross să fie masa relativ mică și, fie vorba-ntre noi, greu de găsit zilele astea într-un automobil modern – un pic peste 1.200 kilograme.
În cazul lui Yaris Cross, sistemele de siguranță vin în număr generos și includ: Pre-Collision System, Adaptive Cruise Control, Road Sign Assist și Lane Departure Alert.
Deși ampatamentul este identic cu cel al subcompactei Yaris, vărul Cross s-a dezvoltat binișor în lungime, în lățime și în înălțime, ceea ce înseamnă că spațiul la interior se plasează la un nivel superior în segment. Nu vă așteptați la materiale care să vă dea pe spate – interiorul lui Yaris Cross se plasează undeva la mijlocul plutonului la acest capitol, deci cumva în media segmentului.
Toyota a profitat la maxim de alungirea lui Yaris Cross, iar spațiul pentru pasagerii din spate vine ca o surpriză plăcută.
Ce impresionează cu adevărat în cazul lui Yaris Cross este cât de conștiincios lucrează sistemul hibrid spre țelul pentru care a fost construit: eficiența. Sub sarcină, motorul de 1,5 litri cu trei cilindri ar suna interesant, aproape plăcut, dacă n-ar fi, de multe ori, acoperit de transmisia CVT care nu face niciun efort pentru a-și ascunde croiala (se poate opta și pentru o manuală cu 6 trepte).
397 l are portbagajul lui Yaris Cross, suficient pentru cei care-l vor folosi predominant în oraș. Scaunele din spate se pot rabata, situație în care volumul util urcă la 1.097 l.
În fine, nimic care să deranjeze, mai ales că plecările de pe loc sunt prompte, cu proverbialul zvâc – aici își pune umărul și sistemul 4×4, care este obținut prin amplasarea unui motor electric suplimentar pe puntea spate – soluție pe care Toyota o mai folosește în gamă, sub numele de AWD-i, sau Intelligent All-Wheel Drive.
Și pentru că uneori numerele oferă o imagine mai bună decât o pot face niște cuvinte, în loc de încheiere vă spun așa: după aproximativ 250 de kilometri la volanul lui Yaris Cross, predominant urban, cu o singură ieșire mai lungă din oraș, instrumentarul de bord afișa un consum mediu de 5,9 l/100 km. Fără menajamente, fără rabat de la climă, fără să mă port cu mănuși cu pedala de accelerație. În condițiile în care Toyota specifică un consum mediu teoretic plasat între 6 și 6,4 l/100 km pentru versiunea cu CVT.
Date tehnice Toyota Yaris Cross
1.490 cmc, benzină + motor electric de tracțiune, CVT
116 CP, 6-6,4 l/100 km, 101-115 g CO2/km
0-100 km/h în 11,8 s, 170 km
De la 31.997 euro, cu TVA
FOTO: DRAGOȘ SAVU