Acasă Moto Crossover: Honda Forza 750

Crossover: Honda Forza 750

0 comentarii

Mai aproape de motocicletă decât de scuter, Forza 750 este o alegere pe care o faci în cunoștință de cauză. Combină puterea și dinamica celei dintâi cu practicalitatea celui din urmă. Această încrucișare aduce numai beneficii?

Honda Forza 750 devine impresionant abia atunci când îl folosești la adevărata lui capacitate. Nu este genul de scuter pe care îl poți întoarce în loc atunci când filtrezi cel mai dens ambuteiaj și nici nu va consuma doar 2 l/100 km. Răspunsul la întrebarea „La ce e bun, totuși?” îl primești în fiecare zi în care nu poți vedea capătul coloanelor de mașini ce se formează la intrarea în oraș, majoritatea cu o singură persoană înăuntru, șoferul. La figurat, până și el absent.

Dacă îl privești cu coada ochiului va trece drept motocicletă și nici nu e de mirare. Forza 750 este o variantă a popularei NC750X, de la care a și preluat motorul. Nu este prima iterație a acestei configurații, în gamă fiind disponibil și maxi scuterul X-ADV, orientat către off road.

Automată cu dublu ambreiaj

Aceasta este cea mai mare diferență tehnică între Forza (sau X-ADV) și restul maxi scuterelor. Principiul de funcționare al cutiei este același cu cel din auto. Un ambreiaj se ocupă de treptele 1,3,5, iar al doilea de 2,4,6. Schimbările sunt foarte rapide și insesizabile, iar răspunsul motorului e imediat, puterea nefiind trecută printr-o transmisie cu variație continuă. În funcție de modul de condus selectat, se adoptă un regim de turații prestabilit la care intervin schimbările de treaptă. Rain e cel mai cuminte, în care accelerația e restricționată iar controlul tracțiunii este cel mai protectiv.

Pe timpul verii carenajul te ferește de căldura degajată de motor.

Standard e potrivit pentru cele mai multe situații dar, are mici scăpări atunci când nu mergi nici tare, nici încet. După o perioadă de acomodare începi să prevezi ușor momentele în care urmează să apară o schimbare nepotrivită și intervii manual prin butoanele de pe mânerul stâng. De obicei retrogradezi.

În Sport ai la dispoziție toți cei 58,6 CP, treptele sunt schimbate mai sus în ture, iar evacuarea sună mai gutural și aspru. Atenție dacă mergi cu pasager! Fotograful nostru, Bogdan, deși l-am anunțat că urmează să accelerez, stătea ca pe sezlong crezând că e doar un scuter. Pe moment i-am pus reflexele la încercare, apoi a dat vina pe mânere, cum că sunt foarte bune doar la plimbare și că n-ar fi cele mai ergonomice într-o situație mai dinamică.

Motocicletă sub acoperire

Fără scărițe și pedale pe care să-ți tocești încălțările sau să le zgârii accidental, nu trebuie să ai cel mai robust echipament. În plus, carenajul te protejează parțial împotriva prafului și a zoaielor aruncate de roată atunci când e ud pe jos. Poți să te duci la birou fără să pară că joci într-un film apocaliptic fără buget de producție. Sub șa ar trebui să aibă loc o cască integrală, însă a mea nu a încăput din cauză că este sport și are o formă aerodinamică ușor exagerată.

Forza 750 te ajută să nu mai pierzi o oră pe drum. Și încă una când cauți loc de parcare.

Printre celelalte dotări legate de confort se numără încărcător USB C și o cheie (smartkey) pe care trebuie doar să o ai asupra ta pentru acces și pornire. Bordul TFT de 5” oferă și conexiune media bluetooth (android) ce include Smartphone Voice Control pentru preluarea apelurilor, navigație, muzică și acces la diverse informații. Pentru a utiliza comenzile vocale e nevoie de un handset separat.

Dinamic, dincolo de faptul că nu ai un rezervor pe care să îl strângi între picioare, Forza 750 se simte ca o motocicletă. O a doua diferență față de majoritatea scuterelor, este că motorul nu este montat pe basculă. Spatele lucrează ușor și filtrează bine denivelările. Dacă ai deja experiență vei observa cum lucrează suspensia și îți dă un plus de încredere la anumite manevre.

Consumul declarat de 3,6 l/100 km oferă o autonomie potențială de peste 350 km. În timpul testului a urcat la 4,8 tot învârtindu-l la poze și mergând cu pasager, probabil la limita masei admise.

Deschiderea gazului la ieșirea din viraj ar fi una dintre ele. Discurile față de 310 mm te ajută să frânezi eficient de mai multe ori consecutiv atunci când crești ritmul, iar furca upside down cu jamba de 41 mm este reglată să îți suporte accesele de viteză, nu neapărat să le încurajeze. Mai rigid de atât nu ar fi util și nici confortabil.

Bine protejat de curenții de aer, ai tendința să nu mai privești kilometrajul și ajungi ușor la viteze mari fără să-ți dai seama. Cu atât mai mult cu cât nu mai schimbi treptele. Aspect plăcut la drum lung, nepotrivit pentru oraș.

Controlul tracțiunii, ABS, moduri de condus și o cutie automată DCT. Dacă mai pui și un motor cu puterea maximă la 6.000 rpm, parcă am vorbi de o mașină.

La noi în țară termenul de mijloc de navetă este mai popular printre băutorii de bere decât în rândul celor care au de parcurs niște kilometri buni până la serviciu. Pentru cei care văd avantajele unui mijloc de transport dedicat acestei necesități, un astfel de hibrid între scuter și motocicletă le poate salva timp, nervi și bani. Neajunsuri? Mi-ar fi plăcut un parbriz reglabil și un spațiu mai mare sub șa.

Date tehnice Honda Forza 750

Motor: bicilindru, 745 cmc, euro 5

Putere: 43,1 kW/58,6 CP

Consum mediu: 3,6 l/100 km

Transmisie: automată, dublu ambreiaj

Înălțime șa/masă: 790 mm/235 kg

Transmisie finală: lanț

Cursă suspensie față/spate: 120 mm

Citește și

Lasă un comentariu