Acasă 4x4Wheels Test cu Audi S3 Sportback: Ingolstar

Test cu Audi S3 Sportback: Ingolstar

de Tudor Rus / FOTO: Dragoș Savu
0 comentarii

Nu știu alții cum sunt, dar de câte ori este pronunțată denumirea de hot hatch, prima imagine care mi se proiectează pe ecranul minții este cea a unui punk rocker înconjurat de contabili. În rândurile ce urmează vă povestesc cum și în ce măsură aderă Audi S3 Sportback la acest concept. 

Există câteva elemente pe care vreau să le văd la un hot hatch. Iar motivul e simplu. Dincolo de iuțeala sugerată de nume, dincolo de ce motor se află sub capotă și cum lucrează el, un hot hatch trebuie să se afișeze ca un star. Ei bine, în acest segment al compactelor iuți și furioase, fie că vin de la producători cu țeluri premium sau nu, varietatea este trăsătura definitorie. Spectrul designului exterior este atât de variat încât oferta se întinde de la obrăznicia vizuală a unui Civic Type R până la subtilitatea unui Megane RS.

Prima impresie (vizuală) contează

Dacă urci în zona premium, pretențiile și așteptările cresc. Interiorul trebuie să arate într-un fel, dar mai important, cel puțin pentru subsemnatul, este ca un habitaclu de hot hatch să îți transmită stări. Și fără să fiu neapărat încântat de culoarea S3-ului Sportback pe care aveam să-l strunesc pentru câteva zile, aveam să descopăr că la fel de important ca o caroserie țipătoare este și felul în care agregatului completează tabloul pe care este pictată performanța.

Audi S3 Sportback se prezintă vizual exact așa cum ar trebui să o facă orice hot hatch. Tabla stă încruntată agresiv exact în locurile potrivite, postura – în mișcare sau nu – se asortează de minune armonios cu sprintul de la 0 la 100 km/h bifabil în 4,8 secunde, elementul de tehnologie este oglindit în faruri și în stopuri, iar adevăratul piper îți este servit abia pe final de experiență, prin patru evacuări ostentative.

În câte mașini din ziua de azi te mai poți entuziasma la vuietul turbinei transmis direct de sub capotă și nu prin boxe?

Iar ca să revin la sprint și alte veleități pe asfalt, ele sunt dictate în mare parte de o tripletă mecanică foarte omogenă. Și anume: un patru-în-linie turbo cu 310 cai putere și 400 Nm în repertoriu, transmisia S tronic cu 7 trepte și tracțiunea integrală permanentă quattro. De la motor mi-aș fi dorit ceva mai multe vocalize în regim de accelerație de la viteze mici, un pic mai multă răutate verbală, o porție mai consistentă de hrană pentru ego în raport cu traficul din jurul meu.  

Reversul medaliei e că dacă ai cum și unde, poți debloca întregul potențial al coloanei sonore undeva după 3.000-4.000 rot/min. Într-un fel, o văd ca pe o răsplată, un mic bonus inventat de Audi, în sensul că dacă-l conduci cum trebuie, Audi S3 nu va întârzia să te răsplătească. Doar că trebuie să muncești și să-l muncești un pic pentru micile plăceri auditive.

Mecanica bine unsă lasă puțin loc pentru critică

Despre ceilalți doi piloni ai templului dinamic oferit de S3 Sportback mi-ar fi peste mână să mă plâng. Când am menționat mai sus omogenitate, m-am referit în mod special la precizia cu care transmisia trece prin treptele de viteză dar și la maniera în care sistemul quattro pune puterea jos și contopește anvelopele cu asfaltul. Iar aici intervine alt element pe care, personal, vreau să-l primesc de la un hot hatch: încredere.

Interiorul decorat foarte geometric merge mână-n mână cu năravul dar și cu hainele lui S3.

Pentru că oricât s-ar strădui unii să o arate în trafic, nu toată lumea are licență de pilot de curse și pentru că uneori o plimbare te poate duce pe drumuri acoperite de praf, pietriș sau pur și simplu udate de ploaie, încrederea în tot ce se întâmplă în fața ta, sub capotă, dar mai ales sub tine, este crucială. Mai ales în perioada de acomodare cu automobilul. Iar cu S3, puține viraje te vor face să te gândești de două ori înainte să le abordezi entuziast. Sau ca să mă exprim mai plastic, lângă sintagma „ca pe șine” orice dicționar ar trebui să afișeze o imagine cu emblema quattro.

Și nu am terminat, pentru că aceeași emblemă quattro mai are un as în mânecă. În condițiile în care un S3 Sportback cântărește fix o tonă și jumătate, fără șofer – transmisia automată e mai grea decât una manuală iar sistemul de tracțiune integrală contribuie și el cu ceva kilograme în plus față de o configurație cu două roți motrice – sprinten este cuvântul care-l descrie cel mai bine pe S3, în viraje sau pe drum drept, unde e nevoie doar să țintești cu volanul spre trasa dorită pentru ca S3 să execute conștiincios comanda. 

S3 Sportback e suficient de „moale” încât să poată fi folosit zi de zi în oraș, iar, la nevoie, poate acoperi decent și nevoile extraurbane ale unei familii.

Cumulate, apetitul pentru alergare, concentrarea de care dă dovadă șasiul pe viraje și fluiditatea dintre motor și transmisie fac din S3 un hot hatch maleabil și o cale de mijloc realmente abordabilă între un A3 și viitorul RS3.  

Date tehnice Audi S3 Sportback TFSI

1.984 cmc, benzină, 310 CP, 4×4, automată 7 • 7,4 l/100 km, 170 g CO2/km • 0-100 km/h în 4,8 s, 250 km/h • de la 44.433 euro, cu TVA

Text publicat în revista 4x4Wheels numărul 29.

Citește și

Lasă un comentariu