Acasă 4x4Wheels Test cu Flying Spur: Cel mai Bentley Bentley

Test cu Flying Spur: Cel mai Bentley Bentley

0 comentarii

Bentley Flying Spur este un nume cu ștaif în lumea auto, nu doar în gama Bentley, iar recent a primit un motor cu mai puțini cilindri, dar mai sonor. Poate, totuși, un V8 să țină stindardul sus de tot, acolo unde l-a plantat impresionantul W12? Eu sunt de părere că da.

Există multe dileme pentru un jurnalist auto și nu toate pot fi soluționate prin documentare temeinică sau ajutor de la Google. Spun asta pentru că te vei lovi de situații (foarte plăcute, nu mă-nțelegeți greșit) în care vei fi pus, mai devreme sau mai târziu, față în față și mai apoi la volanul unui automobil care operează în stratosfera industriei. Un Bentley, de exemplu. Și nu orice Bentley: un Flying Spur, chiar vârful de gamă al mărcii, statut asumat odată cu ieșirea din scenă a monumentalului Mulsanne, scos din producție anul trecut.

Revenind la prima idee, în momentul contactului cu un astfel de agregat, datoria ta de jurnalist e să-l judeci și să-l „tratezi” la fel cum ai face-o cu orice alt model, indiferent de poziția sa în straturile lumii auto. Iar aici intervine dilema: dar cum judeci un Bentley Flying Spur? Aduci în discuție prețul exorbitant pentru unii, sub formă de critică sau punct slab doar fiindcă 99% din populație nu își poate permite unul? Te limitezi la a turui despre datele tehnice – impresionante, nimic de zis – fără un context?

Părerea mea e că într-un Bentley primează întotdeauna senzațiile. Îmi place să cred că cine cumpără un Bentley caută mai mult decât să sucească gâturi pe stradă sau să-și reafirme asftel statutul social, iar asta face de multe ori ca prețul să-și piardă relevanța.

Minus cilindri, plus sunet

Am să-ncep cu motorul V8 pentru simplul motiv că aici sunt cele mai mari diferențe față de Flying Spur W12. Bentley spune că oferă și acest propulsor dintr-un motiv simplu: în ultimii 10 ani, foarte mulți clienți au trecut de la șofer personal și stat pe bancheta din spate la a mânui volanul. Lor li se adresează Flying Spur V8.

Cele două turbine stau ascunse în interioul V-ului format de cilindrii motorului, configurație cunoscută ca „Hot V”. Ele funcționează la o temperatură maximă de 950 de grade Celsius, la fel de fierbinte ca lava unui vulcan.

Primele diferențe de comportament dintre V8 și W12 sunt sesizabile chiar de la „prima cheie”. V8-ul pornește mult mai gutural, parcă deranjat de degetul care a îndrăznit să apese pe butonul care-l trezește la viață; aproape ca un leu călcat pe coadă care rămâne, totuși, civilizat până în 2.000 de rotații pe minut, după care, la insistențele tălpii drepte, se transformă într-un apaș gata să te scalpeze.

Chiar dacă numerele îl plasează ierarhic sub W12 – 550 CP în loc de 635 și „doar” 770 Nm în loc de 900, V8-ul are mai mult glas decât alternativa cu 12 cilindri și se simte mai dornic să-ți gâdile egoul, să-și demonstreze stofa. Indiferent dacă pleci din parcare sau te afli în mișcare.

Motorul V8 poate întrerupe alimentarea cu combustibil pentru jumătate din cilindrii săi, dar asta n-o să ajute pe nimeni să stabilească recoduri de consum redus.

Flying Spur V8, chiar dacă pierde 100 de kilograme față de fratele W12, rămâne un automobil corpolent. Lat, lung și nu în ultimul rând greu. De greutatea percepută îți vei da seama mai dificil – poate doar cu puțin ajutor de la fișa tehnică – pentru că V8-ul n-are absolut nicio problemă în a mișca elegant și lin toate cele 2.300 și ceva de kilograme ale lui Flying Spur plus cele ale șoferului, ale pasagerilor și ale bagajelor.

Arta alunecării

Cred că cel mai bun cuvânt care rezumă deplasarea unui Flying Spur este alunecarea. Una foarte lină, ca un număr de patinaj artistic pe o melodie lentă, oricât de dificil ar fi pentru mintea umană să-și imagineze această circumstanță care are ca protagonistă o luxo-barjă pe roți. Cum-necum, Flying Spur asta face: glisează prin trafic, prin ploaie, pe autostradă, fără efort. Natural. Iar în interior, un veritabil amfiteatru de bun gust și eleganță, ești intangibil pentru orice fel de zgomot provocat de vânt, de curenți de aer sau de anvelope. În afară de bolborositul discret al evacuării, habitaclul lui Flying Spur se comportă ca un uriaș difuzor care emite… liniște. Nici măcar imprefecțiunile din asfalt nu pot trece de bariera fonică cu care e căptușit interior, iar multe dintre șocuri sunt oricum anihilate timpuriu de suspensia impecabilă și de șasiul cel puțin la fel de competent.

Așa că revin la una din ideile de mai sus. Cine cumpără un Bentley e interesat mai mult de cum este tratat de mașina în sine și mai puțin de ce spune mașina despre el. Iar în ceea ce-l privește pe Flying Spur, cu V8 sau cu W12, tratamentul vine dintr-o grijă obsesivă pentru detalii. Bentley nu înțelege sensul cuvântului „compromis” pentru că efectiv așa i-a fost programat și reprogramat ADN-ul, decenii la rând, prin manufactură. Dincolo de un șasiu și alte componente, de la Bentley cumperi, în mare parte, un singur lucru: valoare.

Date tehnice Bentley Flying Spur V8

3.996 cmc, 550 CP, automată 8 · 14,8 l/100 km, 288 g CO2/km · 318 km/h, 0-100 km/h în 4,1 s ·
de la 205.000 €, cu TVA

Text publicat în numărul 30 al revistei 4x4Wheels.

Citește și

Lasă un comentariu