Acasă 4x4Wheels Test cu Volvo XC90 T8: Pe urmele megawaților

Test cu Volvo XC90 T8: Pe urmele megawaților

0 comentarii

Timpurile ne-au învățat să conectăm automobilele la priză, fie că discutăm despre electrice sau hibride plug-in. Dar care-s locurile care ne asigură curentul necesar zi de zi? Volvo XC90 T8 a pornit într-o scurtă cercetare la hidrocentrala Vidraru.

XC90 este cel mai mare Volvo al momentului, iar odată cu hibridizarea sa a devenit și mai interesant. Plimbarea pe care i-am pregătit-o are legătură cu una dintre sursele de energie ale „inimii” modelului de 390 CP, adică unul dintre furnizorii de curent – hidrocentrala Vidraru. Așa se face că am luat drumul celui mai mare baraj din România, înglobat acum de faimosul Transfăgărășan.

Test Volvo XC90 în revista 4x4Wheels

Drumul acesta a devenit o atracție turistică esențială a României. Există temerari care vin expre la noi pentru a traversa „minunea” desenată de comuniști în piatră. Ce știu mai puțini este că înaintea acestui drum strategic a existat proiectul unei mari acumulări de apă (prin intermediul unui baraj) și al unei hidrocentrale cu o capacitate ridicată de producție a energiei electrice – proiectul Vidraru.

Șase ani s-a muncit din greu pentru barajul Vidraru, inaugurat în decembrie 1966.

S-a pornit la treabă în 1960, la un an distanță de când Nils Bohlin inventa centura de siguranță cu prindere în trei puncte, iar inginerii Volvo ofereau gratuit patentul către toată industria auto, din moment ce descoperirea avea să producă atât de mult bine (detaliul este marcat frumos pe cheia de prindere a centurilor și la XC90 – 1959). Locul ales strategic se afla la 40 de kilometri de Curtea de Argeș. 42 de kilometri de galerii subterane au fost construiți după ce peste 1 milion de metri cubi de rocă a fost dislocat. Amploarea proiectului este garantată și de aproape 1 milion de metri cubi de beton de mare rezistență turnat.

La final a rezultat un baraj cu arc dublu, cel mai mare de acest fel din țară. Lungimea sa este de 305 metri, iar înălțimea maximă este de 166 metri. În pământ, la o adâncime de peste 100 de metri, este construită centrala care produce energia electrică. 4 turbine cu o capacitate de 55 megawați generează anual, în medie, cam 400 GWh. Despre investiția de aproape 1,5 miliarde de lei (la vremea respectivă!) se spune că s-a amortizat după 28 de ani de funcționare. Adică abia din 1994 suntem pe plus.

Test Volvo XC90 în revista 4x4Wheels

Un Volvo XC90 T8 costă infinit mai puțin, de la 79.760 euro, cu TVA. Echiparea „Inscription”, cea încercată de noi, una cu accente rafinate, luxury, pornește de la 82.760 euro. Motorul electric de tracțiune acționează puntea spate și produce 65 kW (88 CP) și 240 Nm. Poate angrena singur automobilul, iar în modul Pure (100% electric) promite o autonomie de peste 40 kilometri. Noi am reușit ceva mai puțin. Modul ideal de funcționare este Hybrid, când XC90 își calculează singur algoritmii de funcționare a celor două motoare.

Pentru cei care vor să lase asfaltul în urmă, Volvo a calibrat un mod Off Road, în care ambele motoare (termic și electric) sunt optimizate pentru a maximiza tracțiunea în situații dificile de aderență. În concluzie, XC90 T8 poate fi 4×2 termic (tracțiune), 4×2 electric (propulsie) sau 4×4 combinat. Ca să nu existe confuzii.

Un finuț

Cât m-am învârtit prin București am profitat de bateria de acumulatori cu capacitate de 11,8 kWh (cea care o înlocuiește, după facelift, pe vechea unitate de 10,4 kWh. E incredibil cât de docil poate fi uriașul, care te poartă imediat către un stil de viață nordic, liniștit, fără griji.

Test Volvo XC90 în revista 4x4Wheels

Suspensia rafinată completează atmosfera Zen de la bord, iar sistemul audio premium Bowers & Wilkins (opțional) te poate relaxa suplimentar prin audio-terapie. E o plăcere aparte să rulezi așa, completată de imaginea impecabilă pe care o au automobilele Volvo. Să nu fim ipocriți, e și XC90 un automobil statut, numai că într-o altfel de ligă.

Cel mai economic mod de funcționare permite, testat, o autonomie pur electrică de 33 km.

În schimb, pe partea incipientă a Transfăgărășanului, spre Vidraru, când drumul începe a se îndoi, am trecut în Power (pentru a testa și limitele sportive). Motorizarea de 2 litri și 303 CP livrează suficiente resurse, chiar dacă XC90 nu este eminamente dinamic în cazul ținutei de drum. E drept că 2.329 kg nu sunt ușor de jonglat pe succesiunile de viraje. Chiar și așa, m-am bucurat teribil de drum, mai ales că nebunia de a merge în ianuarie pe „Trans” s-a tradus și prin trafic aproape inexistent. Cu un oarecare abuz al pedalei de accelerație, combinat și cu viteza limită de pe autostradă, XC90 a cerut un tribut de 11,2 l/100 km (resursele electrice erau consumate deja).

Angajamente serioase!

6 iulie 1974, aproape de ora 13 – sună alarma! Nimeni nu era pregătit pentru așa ceva, la Vidraru pornise haosul. Zgomot infernal, galerii ale barajului rupte, inundate cu apă, chiar o parte dintr-un versant adiacent barajului s-a surpat. Putea fi începutul sfârșitului pentru unul dintre cele mai ambițioase proiecte inginerești ale României. S-a acționat cu toate forțele posibile, sub înaltul patronaj al privirilor buimăcite ale tovarășului suprem. Cu eforturi mari s-a reușit oprirea distrugerii barajului. După, lacul de acumulare a fost golit iar monumentala construcție a fost ranforsată suplimentar, luându-se noi și noi măsuri de protecție. Inginerii care au lucrat la acest nou proiect spuneau, după finalizarea sa, că Vidraru a devenit, practic, indestructibil; poate rezista la cutremure la care alte construcții civile ar fi spulberate, iar doar o bombă extrem de puternică, plasată în anumite puncte, poate că l-ar fisura. Din acel moment, scăldat în sângele a mai multor victime (oficial sunt doar doi morți în timpul avariei, dar, neoficial…) nu s-a mai petrecut niciun incident notabil la Vidraru.

Test Volvo XC90 în revista 4x4Wheels

De ce am amintit situația? Pentru că mi-am ridicat mingea la fileu pentru o paralelă foarte frumoasă. XC90 este opera care a rezultat din zeci de ani în care Volvo a mizat, fără compromisuri, pe siguranță. Se spune că este cea mai sigură mașină din lume, pentru că după unele studii efectuate (până prin 2017, ce-i drept) în urma incidentelor auto în care au fost implicate modele XC90, niciun ocupant nu și-a pierdut viața. Aici e asemănarea dintre inginerii responsabili de sistemele de siguranță Volvo și cei care au consolidat barajul Vidraru după evenimentul neplăcut din 1974.

O analiză efectuată pe un eșantion de 15 ani a concluzionat că niciun pasager nu a decedat într-un Volvo XC90.

XC90 are o puternică imagine de băiat bun, păstrând caracterul strămoșilor Volvo. La interior s-a pus accent pe detalii de mare finețe, precum selectorul transmisiei, care aduce omagiu localității Orrefors, celebră pentru cristalul produs acolo. Locul de pe banchetă este de-a dreptul opulent, iar personal m-am bucurat de artificiul prin care secțiunea din mijloc poate si supraînălțată pentru a-i permite unui copilaș să observe drumul de mai sus. Portbagajul are fie 640 litri (5 locuri), fie 1.816 (2 locuri). Dacă se ridică și a doua banchetă, pentru a găzdui 7 pasageri în total, tot rămân 262 litri pentru bagaje. E greu să-i găsești cusur lui XC90 în perspectiva unui automobil de familie.

Test Volvo XC90 în revista 4x4Wheels

Ne-am despărțit de barajul de la Vidraru salutându-l pe Prometeu, celebra statuie care veghează de pe deal. Celor care achiziționează Volvo le plac lucrurile trainice, așa cum s-a dovedit și gigantul care din 1966 este eminamente practic (prin energia produsă) dar și decorativ, prin peisajele năucitoare oferite turiștilor.

Date tehnice Volvo XC90 T8

• 1.969 cmc, benzină+electric, 390 CP (303 CP+65 kW), 4×4, automată 8 • 3 l/100 km, 68 g CO2/km • 0-100 km/h în 5,8 s, 230 km/h • de la 79.760 €, cu TVA

Text publicat inițial în revista 4x4Wheels numărul 25. 

Citește și

Lasă un comentariu