Acasă 4x4Wheels Test Dacia Duster: Power to the people

Test Dacia Duster: Power to the people

0 comentarii

Intuitiv, Dacia Duster TCe 150 se prezintă ca un automobil tentant. Rațional, vă vom explica de ce, descriind în continuare ce are de oferit noua variantă a SUV-ului argeșean. Cronica unui succes anunțat.

Acum vă dați seama cât de mult s-a schimbat Dacia de-a lungul anilor? Dacia 1100 dispunea de 46 CP. Apoi, cu 50 de ani în urmă, a fost lansată Dacia 1300, care conta pe 54 CP. Recent, a fost prezentată Dacia Duster TCe 150, dotată cu motor turbo care pune la bătaie de vreo trei ori puterea fiecăruia dintre cele două automobile pomenite mai devreme. Prin această variantă, marca Dacia atinge în premieră pragul de 150 CP, ca mărime fizică specifică unui automobil de serie. Cârcotașii ar putea spune că „mai toată lumea umblă în 2019 cu 150 CP”.

Test Dacia Duster: Power to the people

În definitiv ideea aceasta nu ar trebui să lezeze pe nimeni, semnificația ei fiind, implicit, că Dacia a intrat în rândul lumii respectabile și a lăsat în urmă statutul tipic de marcă de buget. Apoi nu pierdeți din vedere cealaltă față a medaliei: cei 150 CP ai lui Duster sunt mai abordabili financiar decât aproape oricare 150 CP de sub capota vreunui alt SUV compact european sau venit de pe diverse meridiane. Argumentul noii motorizări cu benzină se integrează perfect în fondul empatic al temei SUV – privit de această dată din perspectiva mărcii românești. Ne dorim SUV-uri pentru că acestea reprezintă materializarea cea mai convingătoare a ideii de „mai multă mașină”: mai mult spațiu în interior, siluetă impozantă și poziție la volan mai înaltă.

Test Dacia Duster: Power to the people

SUV-urile, spre deosebire de MPV-uri (ex. Dacia Lodgy) mai includ polivalența de rulare, inclusiv posibilitatea accesului ușor prin zonele neasfaltate. Așadar, scenariul aventurii este gata încărcat atunci când ai un SUV, constituind un punct preominent față de caracterul vehiculelor de stradă care, prin definiție, sunt constrânse la o rutină rutieră de fiecare zi. Dacă SUV-ul este și destul de puternic, cu atât mai bine! Și asta nu din punctul de vedere al unui impluls imatur de „rupere în figuri” ci, din contră, în virtutea ideii unei rezerve de potențial pe care știi că poți conta atunci când situația de pe teren e ceva mai exigentă decât te-ai așteptat. De obicei, în coada unui text de felul celui înșirat mai sus se găsește și un preț care îți domolește entuziasmul.

Test Dacia Duster: Power to the people

În cazul Daciei Duster TCe 150, vorbim despre 15.750 de euro – acesta fiind prețul versiunii Comfort. Mai bine armonizată cu pretențiile ridicate ale mașinii se arată a fi linia de dotare Prestige, care include jante din aliaj ușor cu diametrul de 17 inchi. Așadar, a venit timpul să scoatem SUV-ul la plimbare. Merge Dacia Duster, cum s-ar zice, de toți cei 150 CP anunțați? Categoric, da. Accelerațiile sunt rapide și caracteristica de cuplu are nerv pe o plajă destul de largă de turație. La acest capitol contăm pe 250 Nm deja atinși la 1700 rpm. De altfel, această versiune Duster mai stabilește un record istoric pentru mașinile de serie ale mărcii, atingând viteza maximă de 200 km/h. Însă asta ne preocupă mai puțin în articolul de față. De-a lungul a cel puțin două treimi din plaja de turație, ambianța interioară rămâne silențioasă, schimbându-se sesizabil mai ales tonalitatea sunetului produs de motor.

Test Dacia Duster: Power to the people

Către regimurile de ordinul a 4500 rpm și cele mai înalte, zgomotul crește în intensitate. Există aici și o partea bună: motorul nu dă prea ușor semne de plafonare, continuând să tragă bine și peste 5000 rpm. După cum am constatat către finalul zilei, obținerea unui consum decent nu presupune o rulare letargică. Am încercat în repetate rânduri reprizele rapide și viguroase, care ajută la rezolvarea fără emoții a manevrelor de depășire și fac din parcurgerea drumurilor montane o plăcere. Precizia și buna dozare a asistării direcției contribuie decisiv la acest aspect. Suspensia reușește să îmbine fermitatea cu o filtrare eficientă a denivelărilor, inclusiv a celor transversale scurte, funcționând destul de silențios. Garda la sol măsoară 21 cm, confirmând vocația de SUV reală a lui Duster. Atenție, totuși: cât timp terenul este uscat, tracțiunea față a versiunii de față reușește să se descurce bine, însă în condiții de aderență critică pe sol neasfaltat, limitele motricității vor deveni clare.

Test Dacia Duster: Power to the people

Printre altele, linia de dotare Prestige (17.500 euro) mai oferă climatizarea automată, camera pentru manevre în marșarier și sistemul cu touchscreen de 7 inchi Media Nav. Din punct de vedere strict funcțional, nu ai motive să-ți dorești mai mult. Pentru cine are și alte sensibilități, Dacia mai propune o listă de opțiuni. Unii vor considera că ambientul interior în nuanțe închise este marțial, alții l-ar putea considera oarecum sumbru. Nouă ne-a plăcut. Mesajul său cromatic ne spune fără rezerve că Duster este un automobil demn de luat în serios.

Citește și

Lasă un comentariu