X-TRAIL a primit o nouă motorizare diesel, de 1,7 litri și 148 CP. N-aveam cum să trecem cu vederea reîmprospătarea unuia dintre SUV-urile cu cea mai mare experiență de viață. Așa că am pornit cu el în căutarea bradului de Crăciun.
Cât de mult îți poate schimba o convingere de ani de zile un drum de la București la Brașov? Nu știu alții cum sunt, dar la mine se pare că a întors-o cu vreo 180 de grade. Spun cinstit că sunt dintre cei care-i blamau – în ultimii ani, cel puțin – pe aceia care încă mai cumpărau pomi de Crăciun naturali, tăiați, lăudându-i pe cei care achiziționează brazi în ghiveci. Ei bine, realitățile, ca să spun așa, sunt un pic diferite, iar o discuție cu un specialist poate demonstra ușor adevăruri neștiute ori ignorate.
Ne-am întâlnit de mai multe ori cu Nissan X-TRAIL, dar nici n-avea cum să fie altfel, din moment ce discutăm despre unul dintre cele mai bogate, ca și CV în privința vieții, SUV-uri ale timpurilor noastre. Sosirea în gamă a unei noi motorizări diesel, de 1,7 litri și 148 CP s-a potrivit cum nu se putea mai bine cu excursia pe care o plănuisem, o vizită la una dintre pepinierele Regiei Publice Locale a Pădurilor Kronstadt.
Am ajuns acolo prin intermediul prietenilor noștri de la organizația WWF, alături de care v-am adus și în numerele trecute povești interesante. Există atât bune cât și rele în privința obiceiului bradului de Crăciun, iar în cele ce urmează vom încerca să mai deslușim din necunoscute. La Brașov am fost găzduiți și îndrumați de doi specialiști ai regiei, un inginer silvic și un pădurar care se îngrijește de pepiniera situată în localitatea Brădet, pe drumul național (DN) 1A.
În apărarea bradului de Crăciun
Am fost uimit să constat că în pepinieră nu se pregăteau și brazi în ghiveci. Eram convins că aceea este cea mai prietenoasă cu mediul variantă de comercializare. Nu! Aici au intervenit specialiștii, care mi-au explicat faptul că un brăduț care a fost ținut o perioadă fie și scurtă în casă, la căldură, își schimbă ritmul de viață, iar odată mutat din ghiveci în sol, de cele mai multe ori își sfârșește existența. Cu puține excepții, brazii replantați după ce au fost folosiți ca pomi de Crăciun se usucă. Practic, se vinde doar o iluzie. Atunci, ce recomandă un om care a studiat fenomenul?
Poate că paradoxal, recomandarea unui inginer silvic este bradul natural, însă cel crescut expre cu rolul de a deveni pom de Crăciun. Iar explicația s-a desfășurat chiar în pepiniera de la Brădet, adică exact unde am făcut ședința foto de față. Brazii de acolo sunt plantați și crescuți anume pentru a fi recoltați în scop comercial. Este, dacă vreți, echivalentul unei campanii agricole. Există loturi de pământ folosite doar pentru această cultură. Cumpărarea unui astfel de brad, cultivat anume pentru Sărbători, reduce obiceiul de a tăia brazi din pădure.
Nu e un secret pentru nimeni că există personaje care defrișează, chiar și la acest nivel mic, fără niciun fel de noimă sau autorizație. Ba mai mult, pentru că sunt foarte frumoase ca și dispunere a coroanei, multe vârfuri ale unor brazi maturi (zeci de ani) sunt retezate fără pic de milă față de faptul că din acel moment pomul nu se va mai dezvolta armonios… Așadar, a cumpăra un brad dintr-o cultură crescută special pentru folosirea ca pomi de Crăciun este cea mai bună variantă, uneori chiar mai bună și decât utilizarea pomilor artificiali.
Căutați poza cu palmele mele. Ei bine, acela este un brăduț care a fost mutat în pepinieră în primăvara lui 2019. Dar la momentul resădirii avea deja doi ani de viață, unul petrecut într-un solar special și altul în câmp deschis. Exact, crenguța aceea pe care mulți ar fi călcat-o fără regrete are aproape 3 ani. Cele mai potrivite specii pentru a fi crescute cu scopul de a deveni pomi de Crăciun sunt Picea pungens (molidul argintiu) și Abies nordmanniana (bradul de Caucaz). Pentru a fi potriviți pentru o casă normală ei sunt crescuți până pe la 10-12 ani, apoi sunt recoltați. Totul se face controlat și în deplină cunoștință de cauză, iar asta este foarte important de reținut.
Un atu numit Diesel
Sunt dintre cei care încă mai cred, destul de puternic, în motorizările diesel. Nissan e de partea mea, se pare, din moment ce a lansat un nou motor, de 1,7 litri, capabil să producă 340 Nm între 1.750 și 2.750 rot/min și 148 CP la 3.500 rot/min. Iar acesta îi cam vine mănușă lui X-TRAIL, un SUV ofertant, aproape de nevoile unui utilizator familist. Căci acolo cred că se plasează cel mai corect un cumpărător de X-TRAIL.
El va aprecia confortul oferit de suspensia moale la drum lung și de direcția ușor de manevrat. Tot el nu va avea de obiectat la funcționarea mai puțin sportivă a transmisiei CVT. Cumva, acel tipar de oameni care pun înainte de orice relaxarea de care ai nevoie în mașină, mai ales în cazul călătoriilor cu mulți kilometri. Spațiul interior este foarte generos, iar ampatamentul de 2.705 mm ne-ar fi permis încărcarea unui brad bogat, fără să-i chinuim vârful. A permis, totodată, montarea unei banchete suplimentare, căci X-TRAIL oferă 7 locuri. Cu bancheta din portbagaj pliată, ai 445 litri de volum util pentru bagaje (135 l cu șapte locuri), iar trapa panoramică este o super idee pentru ieșiri în natură, la pas.
Acolo unde s-ar putea să ai nevoie și de intervenția sistemului inteligent de tracțiune integrală All Mode 4×4-i, cu selector pentru modurile 2WD, Auto sau Lock. Rampa maximă abordabilă este de 30 grade, iar unghiul de atac este de 19 grade. Echipează-l pe X-Trail cu anvelope speciale și s-ar putea să înțelegi de ce Nissan este un nume greu în lumea off-road. Cam așa se prezintă la apel un model care nu prea are cum să-l dezamăgească pe cel care s-a documentat bine înainte să-l achiziționeze. Iar drumul de întoarcere, pe celebrul sector „Cheia” m-a convins până și pe mine, care apreciez îndeosebi automobilele cu valențe sportive, că a fi cumpătat ca automobil, uneori, este cheia!
Revenind la motivul deplasării noastre, brazii mai mari între care l-am ascuns pe X-TRAIL au fost plantați în 2008, dar aveau deja peste 2 ani atunci. Practic, se cam apropie de depășirea momentului la care ar mai putea fi recoltați. Aproximativ 400 de pomi sunt livrați anual din pepiniera de la Brădet, fiind sacrificați în loturi mici, doar în funcție de cerere. Partea mai puțin știută de populație este că se pot achiziționa brăduți chiar de la fața locului, ca persoană fizică. Prețurile practicate sunt cuprinse între, atenție, 10 și 35 lei. Acum, noi v-am dat o idee, rămâne să vă faceți planurile împreună cu Moș Crăciun. Tradițiile sunt, încă, una dintre chestiunile care ne mai aduc bucurii.