Acasă 4x4Wheels Test cu Porsche 718 Cayman GTS, 718 Boxster GTS, Macan GTS: Gran Turismo Sport

Test cu Porsche 718 Cayman GTS, 718 Boxster GTS, Macan GTS: Gran Turismo Sport

de Radu Gurămultă
0 comentarii

Un eveniment Porsche nu are cum să fie altfel decât extraordinar. Dacă în ecuație sunt introduse trei modele noi, iar dacă acestea sunt și versiuni sportive în gamele lor, deja lucrurile capătă dimensiuni greu de imaginat. Am luat pulsul noilor declinări GTS tocmai în Portugalia.

Sunt zile și zile, destinații și destinații în viața unui om, misiuni și misiuni… automobile și automobile. Vă las imaginația să înțeleagă această formulare mai din topor. Căci da, sunt zile în care te îmbarci cu răbdare pentru un drum tocmai până în Portugalia, pentru a testa o nouă gamă de modele; cireașa de pe tort: trei Porsche. Știi din start că nu are ce să fie altfel decât încântător pentru minte și spirit.

Portofoliul Porsche s-a diversificat mult în ultimii ani, atât ca număr de modele cât și ca declinări ale fiecăruia în parte. Practic, evantaiul s-a deschis atât de frumos încât e cam imposibil să nu găsești un Porsche pentru pretențiile fiecăruia. Sigur, pretenții sunt și pe partea cealaltă, pentru că discutăm despre automobile costisitoare, unele foarte.

Test Porsche Macan GTS 4x4Wheels 26

Avem aici un material cu ceea ce găsesc a fi o pereche excelentă pentru o familie de „petrolheads” veritabili: Macan și Cayman (GTS).

Gama GTS este una cu statut aparte. În sensul că este un soi de hotar între modelele civilizate Porsche și cele super sportive. Practic, devii client de GTS dacă vrei un plus de exclusivitate dar nu ești pregătit și pentru un plus de sportivitate pură. Așa cred eu.

Macan GTS: Perfect daily driver?

Despre Macan am mai spus-o, e cea mai bună compactă, deși după acte se declară SUV. E atât de bun pe stradă, ca dinamică, încât garda la sol mai mare este avantajoasă pentru poziția la volan și nu neapărat pentru ieșiri în off-road. Versiunea GTS era și va fi în continuare metamorfoza lui Macan într-un hot-hatch. Prima generație ne-a încântat cu 360 CP, actuala vine cu un plus de 20 CP. Tot cu 20 Nm se plusează și la capitolul cuplu motor maxim (520), obținuți din unitatea V6 bi-turbo de 2,9 litri. N-are rost să mai precizez că avem și un sistem inteligent de tracțiune integrală, care angrenează în permanență toate roțile. Transmisia cu dublu ambreiaj are 7 rapoarte și o viteză de schimbare impresionantă.

Așadar, toate premisele pentru o experiență excepțională, iar de cum iei la bătut drumurile întortocheate din jurul Estorilului înțelegi cât de frumoasă poate fi o călătorie la volanul unui Porsche. Direcția este reglată foarte bine, oferă un feedback excelent și am apreciat faptul că se simte grea, numai bună pentru un model cu veleități sportive. Pentru cei care preferă confortul cu orice preț e nevoie doar de câțiva kilometri de calibrare, apoi totul va părea extrem de natural.

Test Porsche Macan GTS 4x4Wheels 26

Contrar obișnuinței, la Macan GTS opțiunea nu este o suspensie mai joasă (sportivă), ci una mai înaltă.

Noul Macan GTS este ceva mai incisiv decât iterația precedentă, insă nu totul a fost o evoluție; sunetul motorului, spre exemplu, e un pic mai cenzurat decât la fratele de 360 CP, cel mai probabil din cauza restrângerilor tehnologice în a respecta restricțiile de emisii poluante, din ce în ce mai pretențioase. Mulțumim catalizatoarelor și neamurilor de filtre de tot felul care se interpun între timpan și sunetul pur de motor în V!…

Fiind vorba despre un Porsche, lista de dotări opționale este stufoasă, dar aș aminti de una singură, pentru a vă lăsa să înțelegeți corect cum tratează Porsche automobilul: există o opțiune pentru suspensie, dar nu să fie mai joasă, ci mai înaltă (diferență de 5 mm). Adică se face o destindere a sportivității pentru cei care au neapărată nevoie de un plus de confort. În mai toate cazurile din industrie este taman invers.

Că este impresionant pe soșea era cumva firesc, dar noua versiune aduce și alte îmbunătățiri. În primul rând, cel mai ușor o veți recunoaște (mă raportez la primul Macan GTS) din spate, unde noile blocuri optice sunt greu de ignorat. Apoi multitudinea de detalii exterioare vopsite negru, ca și emblemele GTS. Ornamentul sistemului de evacuare este și el caracteristic, în timp ce jantele de 20 inch pot fi vopsite de acum și în culoarea mașinii. Asta nu e neapărat foarte elegant, depinde mult de la caz la caz. Dacă 20 e prea puțin, există și de 21.

La interior aș remarca scaunele sport, excelent profilate și finisajele din aluminiu vopsit negru, foarte chic, în ton cu alcantara și cu toate cusăturile roșii ale elementelor de tapițerie. Planșa de bord e dominată de un ecran tactil de 10,9 inch, dar vreau să aplaud faptul că încă se pune mare preț pe butoane fizice la Macan, ergonomia fiind extraordinară.

Date tehnice Porsche Macan GTS

2.894 cmc, benzină, 380 CP, 4×4, automată 7 • 9,6 l/100 km, 218 g/km CO2 • 0-100 km/h în 4,7 s, 261 km/h • de la 80.355 euro, cu TVA

718 Boxster GTS 4.0: Șapca unui pretențios

Nu voi insista pe dinamica lui Boxter, care este cvasi-identică cu cea a lui Cayman GTS 4.0. Totuși, coupe-ul este ceva mai tăios și sportiv, lăsându-i roadster-ului misiunea de a oferi acea plăcere aparte a plimbărilor cu capul în nori. Bine, la drept vorbind, numai cu capul în nori, la figurat, să nu fii când ții la picior 400 CP pe care-i trimiți către puntea spate.

Boxster este o poezie în sine și te întâmpină tot cu una atunci când turezi cu încredere motorul (noua evacuare sport). Singura opțiune de transmisie (deocamdată!), cea manuală, are o cursă atât de precisă, scurtă, încât joaca printre trepte va fi plăcere și nicidecum un chin cu gândul la automate. Cumva, acest aspect îi conferă lui Boxster un caracter o idee mai masculin.

Test Porsche 718 Boxster GTS 4x4Wheels 26

Chiar și la acest nivel de performanță, un GTS rămâne o mașină care ar putea fi de zi cu zi.

Dimensiunile exterioare compacte îl așează foarte bine pe drumurile înguste și virajate, pe care le parcurge cu o agilitate incredibilă. Automobilul ăsta emană parfum de libertate prin fiecare por, a minții, a spiritului, tot. Aș fi ipocrit să spun acum că m-au interesat valorile de consum. Sigur au fost mari, cel puțin în accepțiunea anului 2020, dar nu despre asta e vorba, ci despre privilegiul pe care îl avem, să mai putem accesa automobile noi cu motorizări serioase.

Nu am avut nemulțumiri în ceea ce-l privește pe Boxster GTS 4.0, iar eu nu sunt tocmai genul care să fie mulțumit ușor. Singura problemă e că a urcat atât de sus etalonul gamei 718 (Boxster/Cayman), încât modelele cu patru cilindri vor fi privite altfel de acum înainte. Sigur, financiar, GTS 4.0 este un pas important față de un Boxster S, dar e mai accesibil decât dezirabilul Spyder. Față de cel din urmă pierde 20 CP și doar 0,1 secunde de la 0 la 100 km/h. Cum s-ar traduce asta? Simplu, Boxster GTS 4.0 este cea mai rațională alegere dintre frați.

Date tehnice Porsche 718 Boxster GTS 4.0

3.995 cmc, benzină, 400 CP, 4×2, manuală 6 • 10,8 l/100 km, 246 g CO2/km • 0-100 km/h în 4,5 s, 293 km/h • de la 88.390 euro, cu TVA

718 Cayman GTS: Perfecționarea unui vis

Încă de când am avut ocazia să conduc un Cayman, acum mulți ani, mi-am permis aroganța de a-l cataloga drept urmașul de drept al primului 911. Totul pornind de la dimensiuni, compacte, calculate, date ale problemei care l-au ghidat pe însuși Ferdinand Porsche atunci când a gândit capodopera 356 și mai apoi pe „Butzi” Porsche — nepotul — când a bulversat planeta cu 911.

Cayman GTS 4.0 este un Cayman GT4 calmat ușor, îmbrăcat pentru șosea. Împart aceași inimă, numai că pentru costumul lui GTS 4.0 s-a renunțat la eleron și la parte din elementele aerodinamice. Se poate opta pentru o serie de detalii negre, ca și la Macan, iar pentru unele culori exterioare (precum verdele condus de noi) se crează un contrast superb. Jantele vin să completeze pe aceași linie, iar dincolo de ele se poate găsi (opțional) un sistem de frânare cu discuri ceramice. Nu v-aș împinge să plătiți pentru asta decât dacă aveți clar în minte să ieșiți des pe circuit cu mașina.

Acolo unde am fost și noi (Autódromo do Estoril) ca să înțelegem cât de serioasă e treaba cu motorul de 4 litri. Cei șase cilindri dispuși la 180 de grade (boxter) urcă foarte rapid în ture, iar sprintul până la 100 km/h, realizabil în 4,5 secunde, pare chiar mai rapid pe pistă. Aceeași transmisie de pe Boxster te solicită să dai ce e mai bine din tine într-ale șoferiei, ca să nu te faci de râs în abordarea cât de cât decentă a virajelor. Ăla-i momentul în care te gândești că sosirea unei „PDK” pe viitor s-ar putea să nu fie o tragedie, ci o variantă nemaipomenită.

Test Porsche 718 Cayman GTS 4x4Wheels 26

Toate modelele prezentate aici pornesc de la 80 și ceva de mii de euro. Însă pentru a fi accesorizate corespunzător, pregătiți peste 100.000.

Dacă ești mai emotiv din fire și sunt șanse să-ți transpire palmele când jonglezi între subvirări și supravirări, ar fi bine să-ți pui mănuși, să nu strici bunătate de alcantara de pe volanul superb. Am zis și la Boxster că schimbările de treaptă sunt rapide, iar viteza cu care încerci să le efectuezi pe circuit confirmă încă o dată că timoneria transmisiei este excelentă.

E greu să-i atingi limitele lui 718 Cayman GTS 4.0, trebuie să fii mult prea experimentat la volan. Logic, e greu să ai nemulțumiri. Unii specialiști au zis că-i lipsește o mică strălucire să fie GT4. Just, dar fix acea strălucire de pe circuit se transformă în avantajul lui GTS pe stradă. Oricât aș încerca să descriu prin cuvinte nivelul de satisfacție pe care ți-l poate produce un GTS care te poartă către limita personală, n-o să-mi iasă. Sunt fan 911, dar dacă aș cântări între Carrera S ori Carrera 4S și noul Cayman GTS, „piticul” ar câștiga. Sigur, vom avea și un Carrera GTS în curând dar, până în acel punct, dacă vrei o veritabilă mașină (foarte) sport, care să aibă parfum de lucruri făcute old school, ai de acum o teribilă opțiune. Argumentele sunt simple: motor mare, aspirat, transmisie manuală, tren de rulare setat divin, exclusivitate, satisfacție deplină — GTS 4.0.

Date tehnice Porsche 718 Cayman GTS 4.0

3.995 cmc, benzină, 400 CP, 4×2, manuală 6 • 10,8 l/100 km, 246 g CO2/km • 0-100 km/h în 4,5 s, 293 km/h • de la 86.360 euro, cu TVA

Text publicat în revista 4x4Wheels numărul 26.

Citește și

Lasă un comentariu