Acasă 4x4Wheels Test în România cu Mercedes-Benz GLS: Limuzină sau SUV?

Test în România cu Mercedes-Benz GLS: Limuzină sau SUV?

de Bogdan Mirică
0 comentarii

Mercedes-Benz GLS a ajuns la a treia generație și ridică deja o dilemă greu de rezolvat: e un SUV sau e o limuzină? Ar trebui să îl privim ca pe un Clasa S cu o gardă la sol impresionantă?

O să vă rog să citiți cu atenție. Pentru că urmează un „Știați că” foarte important pentru interacțiunea mea cu cel mai mare SUV din gama Mercedes-Benz.

În cartea lui Carlton Reid, „Roads were not built for cars”, se spune că regiunea franceză Limousin a dat numele unui material textil. Acesta era folosit de ciobanii din regiune pentru a confecționa o mantie cu care se protejau de vreme rea. Inevitabil, mantia a primit acelaşi nume.

Test Mercedes-Benz GLS 4x4Wheels 26

Mercedes-Benz GLS este oferit cu 7 locuri în standard. Poți comanda însă și versiune cu 6 locuri.

Mai târziu, în trăsurile luxoase, pasagerii erau protejaţi într-o cabină închisă. Însă, birjarii erau expuşi intemperiilor şi aveau nevoie de protecţie, așa că au preluat această mantie denumită „limousine”. De aici și până la a boteza trăsurile luxoase după numele regiunii franceze/mantia birjarilor nu a mai fost decât un pas. Și călătoria acestui cuvânt abia începea.

Ulterior, creatorii de trăsuri au început să producă caroserii de maşini şi au preluat o parte din denumiri. Printre termenii care s-au transferat în lumea automobilului s-a numărat și „limuzină”, atribuit unei caroserii luxoase, în care șoferul era separat de cei din spate. În prezent, termenul limuzină desemnează același vehicul de lux în cele mai importante limbi europene: engleză — „limousine”, în germană, la fel — „limousine”, în spaniolă — „limusina”.

Limuzina SUV-urilor

Dar călătoria cuvântului „limousine” nu s-a oprit aici, pentru că mașinile au evoluat și ele, iar termenul nu mai face referire exclusiv la o berlină. El poate fi atribuit acum și SUV-urilor, pentru că și SUV-urile pot deveni limuzine. Mai ales Mercedes-Benz GLS, care, odată cu noua generație, a treia la număr, s-a apropiat periculos de mult de mașina care, în concepția românilor, definește cel mai bine termenul de limuzină: Mercedes-Benz Clasa S.

Test Mercedes-Benz GLS 4x4Wheels 26

M-am învelit în mantia protectoare de intemperii vreme de vreo 400 de kilometri, pe un traseu care a inclus Valea Prahovei, Valea Doftana și Poiana Brașov. Am valsat cu grație pe serpentine și am plutit ca un Aladin modern peste gropile și drumurile stricate ale României. Noul GLS este un Clasa S al SUV-urilor. E drept, garda la sol generoasă poate face ca GLS să nu fie atât de nepăsător la gropi precum un Clasa S, însă diferențele sunt insesizabile.

Suspensia minune

Și GLS este oferit standard cu o suspensie pneumatică, gata să execute genoflexiunile necesare pentru a coborî sau ridica garda la sol. Dar asta nu e tot. Pentru vreo 7000 de euro, Mercedes-Benz îți instalează și CEA MAI SENZAȚIONALĂ suspensie din lume. Știu că nu există superlativul ăsta. Dar mi-am permis să-l inventez eu pentru suspensia E-Active Body Control, care se bazează pe un sistem electric de 48V și poate controla arcurile și amortizoarele pentru fiecare roată în parte. Fix cum vedeai prin filmele cu low-rideri americani. Există și o funcție de balansare, care mișcă mașina înainte și înapoi pentru a o ajuta să iasă din nisip sau cine știe ce mlaștină. Există și funcția Curve, cu ajutorul căreia mașina se apleacă pe viraje asemeni unui motociclist profesionist. Vă spun: n-am mai văzut ceva atât de revoluționar de la primul iPhone introdus de Steve Jobs.

Test Mercedes-Benz GLS 4x4Wheels 26

Exemplarul Mercedes-Benz GLS 400 d pe care l-am testat ajungea la 132,944 de euro.

Bineînțeles, ca orice SUV care se respectă, GLS vine cu o tracțiune integrală 4Matic în standard. Ea poate trimite 100% din cuplu către o singură axă. Iar dacă ai visat mereu la un Clasa G, poți opta și pentru un reductor. Fix armele pe care și le dorește un cititor 4x4Wheels pe un drum greu, neasfaltat, necunoscut.

Un diesel manierat

Motorul? Neapărat 700 de Nm, ca să simți mângâieri părintești în ceafă, încă de pe la 1.200 de rotații. Cuplul motor e stors dintr-un motor de 3 litri, la pachet cu 330 de cai-putere. Nu știi că ai un diesel sub capotă. Noroc că scrie în certificatul de înmatriculare. Totul este antifonat cu simț de răspundere nemțesc, iar în interior nu e loc de zgomote ciudate. Cei șase cilindri diesel mișcă îndrăzneț cele 2,5 tone, oferind reprize provocatoare și savuroase, fie că vorbim despre drum național sau autostradă. E drept, aici contribuie cu reacții admirabile și o cutie automată cu nouă rapoarte, care valsează perfect alături de cuplul generos.

Test Mercedes-Benz GLS 4x4Wheels 26

Pe un traseu București-Brașov-București, consumul a fost de aproximativ 12 litri/100 de kilometri.

După ce te plictisești să derulezi decorul de la 0 la 100 de km/h în doar 6,3 secunde (timp de hot hatch), ai timp să descoperi motivul pentru care am spus că GLS este o limuzină a SUV-urilor. Pielea fină și moale, în antiteză cu tăria lemnului nobil și răceala aluminiului turnat pe butoanele esențiale, te face să te simți în al nouălea cer. Și s-ar putea să fii chiar în treapta a noua de viteze, pentru că modul Comfort caută să nu-ți clintească un fir de păr la schimbarea treptelor de viteză. Și tehnologia te răsfață: două ecrane uriașe, de 12,3 inch fiecare, îngemănate ca o operă de artă, deservesc cel mai bun sistem multimedia al prezentului: MBUX. Ceea ce mă face să spun că noul Mercedes-Benz GLS nu doar că preia grațios termenul de „limuzină”, dar îl trimite într-o nouă sferă, cea a digitalului.

Date tehnice Mercedes-Benz GLS 400 d 4MATIC

2.925 cmc, 330 CP, 700 Nm, automată 9 trepte • 8,7 l/100 km, 208 g/km CO2 • 0-100 km/h în 6,3 s, 238 km/h • de la 88.600 €, cu TVA

Text publicat în revista 4x4Wheels numărul 26.

Citește și

Lasă un comentariu