Acasă EcoWheels Am testat hibridele Renault Clio și Renault Captur: Doi colți puternici

Am testat hibridele Renault Clio și Renault Captur: Doi colți puternici

de Radu Gurămultă
0 comentarii

E puțină vâlvă în două segmente de piață populare în România. Renault a mutat hotărât și a lansat versiuni hibrid pentru Clio și Captur, campioni ai vânzărilor. Am luat contact cu noii veniți într-un test prin Bulgaria.

Ați văzut vreodată cum își laudă câte unii câinii de pază ori cum se fălesc cei care vând pui arătând colții părinților? Cumva, se consideră că dacă au colți sănătoși, bine dezvoltați, e vai și amar de cei care le intră „pe mână”. Ei bine, la asta m-am gândit când am luat contact cu cele două noi modele din gama Renault. Practic, francezii și-au arătat colții, iar treaba nu a fost ca la caii de dar, care nu se caută la dinți. Nu, e limpede că noile versiuni hibride ale lui Clio și Captur își vor lua partea leului, ca să continuăm pe linia regnului animal.

Până acum, Renault se concentrase doar pe vehicule electrice. Gama E-TECH reprezintă o piatră de temelie pe drumul hibridizării.

Deși sunt frați buni de platforma, dacă le-am dezbrăca de caroserii, cele două modele propun sisteme hibride diferite – Clio este un hibrid clasic, paralel, în timp ce Captur oferă și posibilitatea de a fi încărcat de la priză (PHEV). Faceți cunoștință cu noua gamă E-TECH.

Clio E-TECH Hybrid

Renault Clio este un model care, judecând după experiența generațiilor anterioare, a ajuns la o maturitate desăvârșită. Calitate bună a fabricației, fiabilitate, gama de motorizări interesantă pentru un spectru larg de clienți, flexibilitate a dotărilor care îl recomandă atât unor cumpărători puțin mofturoși dar și companiilor, pentru flote chibzuite. Peste toate, generația actuală a venit cu un design apreciat și cu un interior bine organizat ergonomic și spațios (raportat la dimensiuni).

Renault Clio E-Tech

Acum, pentru primele modele ale noii serii E-TECH, Renault se laudă ca a brevetat în jur de 150 de inovații tehnice. Mai mult – mai ales la nivel de marketing – se aduce oficial în discuție și experiență cumulată în ultimii ani ai Formulei 1, acolo unde sistemele hibrid au pus stăpânire pe competiția în care cei de la Renault au fost mai mereu prezenți.

Clio E-Tech este un hibrid care își reîncarcă singur bateria de acumulatori ce are o capacitate de 1,2 kWh (de 230 V, dezvoltată de către japonezii de la Hitachi). La prima vedere, mai ales obișnuiți cu ce capacități se anunță la vehiculele electrice, pare foarte mică. Este gândită așa pentru că rolul ei este de a alimenta un motor care este conceput doar pentru a pune în mișcare mașina și pentru a rula la viteze decente. În mod pur electric, Clio E-TECH rulează sub 2 kilometri.

Nu e foarte complicat să obții un consum de sub 4 l/100 km conducând Clio, mai ales printr-un oraș aglomerat.

Totuși, cu ciclurile de reîncărcare din oraș, utilizând energia recuperată la decelerări, mașina optimizează foarte bine consumul de benzină. Asta și pentru că utilizarea unui acumulator de dimensiuni reduse a permis ca greutatea totală să fie de 1.238 kg, mai puțin decât la hibrizii cu baterii mai mari. Concret, nu e deloc complicat să obții un consum de sub 4 l/100 km în mediul urban. Și nu e o greșeală! Faptul că motorul electric de tracțiune nu mai este la fel de util la drum lung, odată consumată energia din baterie, înseamnă că în situația respectivă este nevoie de 5-6 l/100 km, dacă nu se exagerează cu viteza.

Renault Clio E-Tech

O altă inovație care a fost scoasă în față de către cei de la Renault este noua transmisie „multi-mode”, care a renunțat la utilizarea unui ambreiaj; asta pentru că, în primul rând, cu pornirea de pe loc efectuată de motorul electric se poate trece mult mai simplu în combinația de angrenaje oferită de noua „cutie de viteză”.

Sunt nu mai puțin de 15 astfel de combinații (5 moduri de lucru pentru motorul termic și 3 pentru cel electric, de unde cuplajul dintre ele), pe care francezii le-au calculat pentru a răspunde eficient oricărui tip de solicitare pe care o poate primi Clio de la șofer. Ca să fiu sincer, această transmisie inovatoare, după autori, aduce aminte de funcționarea unui CVT și nu e chiar un monument de rapiditate.

Captur E-TECH Plug-in Hybrid

Din punct de vedere al hibridizării, Captur E-TECH este mai matur. În primul rând datorită acumulatorului litiu-ion cu o capacitate mult mai mare decât la Clio: 9,8 kWh, 400 volți, dezvoltat de către cei de la LG. De la o priză casnică, încărcarea completă ar însemna în jur de 5 ore, în timp ce la o stație de putere ar fi necesar un repaos de 3 ore (ce-i drept, versiunile PHEV nu au capacitatea de absorbție a energiei pe care o au electricele pure).

Renault Captur E-Tech PHEV

Cu bateria încărcată total, Captur E-TECH promite un consum de benzină de doar 1,4 l/100 km; asta pentru că s-ar presupune că vreo 65 dintre ei s-ar rula în mod EV. Real, nu te poți apropia de ciclul ideal de testare, dar poți bate la „poarta” lui 50 de kilometri fără să pornești motorul termic. Asta înseamnă că dacă nu faci naveta ori curierat și dacă ai posibilitatea de a încărca electric acasă, benzinăriile ar fi destinații doar atunci când ai pleca prin escapade sau concedii.

Captur E-TECH poate rula, oficial, până la 65 km pur electric.

În ciuda faptului că este cu mai bine de 10% mai puternic decât Clio, Captur PHEV este mai lent și ajunge la o viteză maximă ceva mai mică. Pentru că fizica nu poate fi păcălită, iar masa suplimentară de peste 300 kg (are 1.564 kg) își cere un mic tribut. La drum întins, însă, consumurile de benzină se pot concura serios.

Renault Captur E-Tech PHEV

Sunt unul dintre cei care au lăudat actuala generație Captur în momentul lansării, mai cu seamă raportându-mă la cea precedentă. Cu această motorizare modelul este mai matur și mai rafinat, de luat serios în calcul pentru familiile tinere, cu posibilități financiare medii. Versatilitatea interioară (de exemplu, portbagajul are 379 litri, în timp ce Clio are 254 l de volum util) îl recomandă chiar și pentru unu-doi copii și tot „armamentul” necesar. Mai mult, bancheta poate culisa față-spate destul de mult.

Din spatele volanului

Ambele modele sunt preponderent orientate către confort. Clio este ceva mai agil de la volan, însă cei 140 CP nu sunt furnizați chiar atât de spectaculos încât să-ți vină să-i biciuiești sistemul de propulsie. Raportându-mă iar la trecut, am apreciat setarea sistemului de direcție, mult mai bună decât la predecesorii non-RenaultSport.

Cred, clar, că ambele versiuni sunt cele mai interesante din gamele Clio și Captur. Desigur și mai costisitoare, însă calculul utilizării pe termen lung compensează.

Plusul de greutate, dar și poziționarea bateriei de acumulatori i-au determinat pe inginerii Renault să proiecteze o suspensie nouă pentru Captur. Modelul a primit, astfel, punte spate independentă, ceea ce s-ar traduce printr-un confort sporit și mai ales printr-o îmbunătățire sesizabilă a comportamentului dinamic. Totuși, mașina nu este chiar ușoară, de unde nici nu am putea-o cataloga drept un atlet pe viraje. Numai bine cât să se înscrie pe lista de familiste.

Renault Captur E-Tech PHEV

Costurile de achiziție nu sunt mici, dar tehnologia (mai) modernă își cere partea, normal. Trebuie să se țină cont de faptul că, fiind PHEV, Captur E-TECH se încadrează la actualul sistem de bonusare oferit se statul român. Adică se bucură de un ajutor de vreo 5.000 euro. Cu atât mai interesant!

Date tehnice Renault Clio E-TECH

1.598 cmc, benzină + motor electric de tracțiune • 103 kW/140 CP, 4×2, transmisie multi-mode • 4,3 l/100 km, 96 g CO2/km • 0-100 km/h în 9,9 s, 180 km/h • de la 18.750 euro, cu TVA

Date tehnice Renault Captur E-TECH

1.598 cmc, benzină + motor electric de tracțiune • 116 kW/158 CP, 4×2, transmisie multi-mode • 1,4 l/100 km, 32 g CO2/km • 0-100 km/h în 10,1 s, 173 km/h • de la 28.800 euro, cu TVA

Text publicat în revista EcoWheels numărul 19.

Citește și

Lasă un comentariu