Acasă EcoWheels BMW iX? Laser, frate!

BMW iX? Laser, frate!

de Radu Gurămultă
0 comentarii

BMW a adus viitorul în prezent prin intermediul noului iX. Controversat maxim la apariția primelor fotografii oficiale, noul „tip de BMW” s-a arătat presei, în România, într-un context cu totul și cu totul aparte – în casa celui mai puternic LASER din lume. Iar totul a căpătat o nouă dimensiune…

Recunosc! Recunosc, am fost dintre cei care am strâmbat tare din nas atunci când au văzut primele imagini oficiale cu BMW iX. Prea modern, prea împins departe, conceptual, prea greu de digerat. Așa zis-am. Viața bate filmul și realitatea bate imaginile. Punct!

Într-o zi cu soare s-a sunat adunarea, tocmai la Măgurele. BMW Group România aducea în țară un model care va avea o misiune importantă pentru marcă. Un nou fel de BMW, mi-aș permite să spun. Despre cum arată se vor scrie multe rânduri, dar a fost pentru prima dată când am avut ocazia să mă urc la bord; din păcate, din pricina regimului strict de securitate din institut, nu a fost posibilă efectuarea de fotografii, așa că am apelat la mapa de presă BMW…

Interiorul are un aer ultra-modern, cu multe elemente funky; volanul este teșit, ecranul sistemului multimedia este curbat, amintind de tradiția BMW de a orienta către șofer consolele centrale ale modelelor sale, iar pentru deschiderea portierei s-a apelat la un buton, nu la un mâner clasic. Totul este împachetat în materiale reciclate și reciclabile, cu aspect modern, iar senzația high-tech este întreținută de multitudinea de gadget-uri din habitaclu.

BMW iX nu arată ca vreun alt produs al mărcii. La nivel de impact vizual l-aș așeza lângă i3, atunci când a fost lansat.

Cea de-a cincea generație a sistemului de propulsie BMW eDrive propune o soluție cu două motoare de tracțiune, câte unul pentru fiecare punte, care dă posibilitatea configurării unui sistem de tracțiune integrală gestionat electronic. De asemenea, bateria de acumulatori beneficiază de cele mai noi tehnologii disponibile în momentul de față în industrie.

Lansarea pe piață a noului model este programată pentru luna noiembrie, inclusiv în România. În primă fază vor fi disponibile două versiuni: BMW iX xDrive40 va avea o putere maximă de 240 kW/326 CP, un consum de maxim 22,5 kWh/100 km și o autonomie (WLTP) de 425 km. Fratele mai puternic, BMW iX xDrive50 va produce 385 kW/523 CP, iar la un consum de maxim 23 kWh/100 km va avea o autonomie de până la 630 km.

În scurt timp va fi lansat și primul M electric, BMW iX M60, despre care se știe momentan că va avea o putere maximă care va depăși pragul de 600 CP. BMW iX xDrive50 este echipat cu o baterie cu un conţinut energetic brut de 115,5 kWh (106 kWh net). Setul de baterii pentru BMW iX xDrive40 are un conţinut energetic brut de 76,6 kWh (71 kWh net).

Bateriile au o perioadă de garanţie de opt ani şi 160.000 km. Dezvelirea „răzvrătitului” s-a produs însoțită de un video mapping de toată frumusețea, coordonat cu o precizie micronică, într-o anexă a instalațiilor LASER de la ELI-NP. Mai mult, fundalul sonor a fost asigurat de unul dintre cei mai buni producători (și) de muzică electro din România, genialul Electric Brother; și nu a fost întâmplător, din moment ce repertoriul de sunete produse de BMW iX poartă semnătura colosalului Hans Zimmer.

10% din energia trimisă de Soare pe Pământ

Da, la Măgurele, la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei”; aici este locul unde omul poate replica 10% din energia totală trimisă de Soare pe Pământ. Cum?

Ei bine, acolo a fost dezvoltat proiectul ELI-NP (Extreme Light Infrastructure – Nuclear Physics). Este cel mai avansat institut de cercetare din România, totodată din lume, în acest domeniu al „Luminii Extreme”.

Am curajul să afirm că prezentarea lui BMW iX în România a fost cel mai spectaculos eveniment autohton la care am participat vreodată.

După ani de muncă asiduă, cele două brațe ale instalației LASER au reușit să producă, experimental, o putere maximă de 10 petawatts (1016 W). A fost o premieră mondială în știință, cel mai puternic LASER funcțional până în acel moment funcționând la puterea de 4 petawatts, în Coreea de Sud.

Proiectul ELI-NP este gândit să conducă la progrese semnificative în științele de bază – fizica nucleară și a laserilor, astrofizică – precum și la descoperiri cu impact major care să genereze aplicații de interes social major în domeniile științei materialelor și a științelor vieții, aplicații industriale și mai ales medicale.

Am apelat la toate cunoștințele mele de „inginer diplomat”, absolvent de Universitatea Politehnica, atunci când am trecut pragul „minunii de la Măgurele”. Clădirea cu aspect futurist, de dimensiunea unei săli polovalente, este o realizare arhitectonică în sine. Instalațiile LASER sunt montate pe o platformă anti vibrație, suspendată de sol, care cântărește 120 de mii de tone și care este montată pe un sistem compus din peste 1.000 de amortizoare și arcuri. Este alimentată de la o rețea de 1.070 de pompe de căldură geotermală, pentru care s-a forat la o adâncime de 120 metri, și care pot produce o putere de 6 megawatts.

Două instalații laser care pot produce o putere maximă de 10 petawatts. Cele mai performante din lume! În România, la Măgurele.

Aerul din zonele pentru experimente este filtrat până la o puritate extremă, fiind mult mai curat și lipsit de particule decât atmosfera din cele mai performante blocuri operatorii din lume. Se evită astfel apariția aberațiilor în timpul experimentelor optice.

Aproape, foarte aproape

BMW iX se va produce în uzina modernă de la Dingolfing, Germania, iar pentru intrarea sa pe linia de asamblare au fost investiți 400 de milioane de euro. Mai sunt doar câteva luni până când primii clienți vor intra în posesia noului lor BMW futurist, iar prețurile anunțate deja pentru România pornesc de la 78.838 euro, cu TVA, pentru iX xDrive40 și de la 98.294 euro, cu TVA, pentru iX xDrive50.

Pe mine m-a cucerit. Bine, iX datorează îndulcirea discursului meu conjuncturii în care a fost dezvelit. Nu se întâmplă în fiecare zi să treci pragul uneia dintre cele mai performante instituții, din punct de vedere științific, din lume. Iar faptul că venirea lui iX în România s-a produs într-un așa decor m-a bucurat și a bucurat micul inginer din mine la culme. E clar, BMW iX va avea mult de furcă în raport cu unele mentalități. Dar, din câte se pare, joacă doar cu mâini mari, ca jucătorii buni de cărți. După cum spuneam: LASER, frate!

Text publicat în revista EcoWheels numărul 22.

Citește și

Lasă un comentariu