Acasă 4x4Wheels Test cu Peugeot 3008: Miez moale

Test cu Peugeot 3008: Miez moale

de Tudor Rus / FOTO: Dragoș Savu
0 comentarii

La patru ani după ce și-a definitivat forma actuală, a doua generație Peugeot 3008 își arată colții, la propriu și la figurat, cu ajutorul unui facelift care îi marchează jumătatea carierei. Evident, ne-a ros curiozitatea să vedem până unde l-a dus evoluția pe 3008, motiv pentru care l-am scos la plimbare.

Trebuie stabilit de la bun început că nu toate SUV-urile se nasc egale. De fapt, dacă e să fim mai catolici decât Papa, Peugeot 3008 nu s-a născut SUV. Prima personalitate a lui 3008 a fost cea de MPV, cu un design ușor confuz și deficitar în a transmite cine este și ce vrea de la noi. Ba chiar putem spune că în cazul originalului 3008, avalanșa de SUV-uri care a invadat piața, sucind ulterior mințile clienților, a funcționat ca un catalizator. Vrând-nevrând, francezii s-au adaptat la noua dinamică a cumpărătorului de automobile noi. În consecință, Peugeot 3008 și-a schimbat primele două litere din titulatură, din MPV devenind un SUV compact.

Confort din ziua întâi

Chiar dacă originile i-au fost relativ tulburi, Peugeot 3008 a fost ghidat mereu de semnul confortului. Inclusiv în ziua de azi, 3008 merge înainte de toate pe această axă. Deci nu-i dați voie exteriorului extrem de viu și original să vă inducă în eroare, abilitățile dinamice ale lui 3008 se plasează undeva într-un colț diametral opus față de design.

Extrapolând, același lucru se poate spune și despre interior, mai exact de scaune, care au fost profilate suficient cât să se muleze discret pe spatele tău, fără să exagereze cu susținerea laterală, căreia în mod nomal n-ai avea de ce să-i simți lipsa. Spun asta pentru că direcția și suspensia sunt adevărate monumente de moliciune și indiferent de ce pretenții sportive ai avea, ele vor fi nulificate la fel de repede ca o picătură de apă care este absorbită de un ghem de vată.

Da, vei resimți ruliul chiar și pe virajele mai largi, dar confortul vine cu un preț: eradicarea sportivității.

În același timp, Peugeot a înțeles că în vremurile noastre confortul trebuie cuplat cu alte elemente, cum ar fi tehnologia, sau un design interior atrăgător, iar din această evoluție s-a născut ecosistemul pe care francezii îl numesc i-Cockpit. Acesta vine cu câteva particularități interesante, iar ele sunt prezente în toate straturile gamei Peugeot, de la citadinul 208 la mai-voluminosul 3008, fiecare cu fanii sau cu detractorii săi.

Minimalism prietenos

Vorbind din punct de vedere strict personal, pentru că sunt familiarizat cu toată „geografia” i-Cockpit, experiența din 3008 a fost mai degrabă un deja-vu. Dar realist vorbind, cine interacționează pentru prima dată cu acest concept are nevoie de puțină adaptare. Cel mai bun exemplu aici este că te vei uita la instrumentarul de bord digital pe deasupra volanului, nu prin el, așa cum cei mai mulți dintre noi ne-am obișnuit.

La rândul său, volanul este poziționat destul de jos, aproape de genunchii tăi, soluție care s-a dovedit a nu fi pe placul tuturor, dar cu care, repet, eu personal nu am nicio problemă. Ține cont, totuși, că volanul poate fi reglat pe înălțime și adâncime dar și că modularitatea scaunelor este peste medie, de unde rezultă că e relativ ușor să-ți găsești o poziție confortabilă din care să ai vizibilitate optimă. Interioarele ultra-tehnologizate tind să întâmpine utilizatorul cu o anume doză de răceală, în special prin prisma graficii și a meniurilor care alcătuiesc interfața sistemului multimedia. Deși putea fi structurat cu ceva mai mult accent pe logică și element intuitiv – de exemplu, nu există un buton care să te ducă înapoi în interfața Apple CarPlay, meniul multimedia se mișcă bine și grafica este similară cu ce primești de la alți concurenți din acest segment. Luat în ansablu, interiorul este de departe cel mai spectaculos – nu doar din segment, ci din cam toată zona de volum – dar mai important este faptul că Peugeot a reușit să creeze un mediu în care pur și simplu te simți bine indiferent de lungime drumului pe care îl ai de parcurs.

De departe cea mai impresionantă funcție oferită de 3008 este sistemul night vision (opțional, 1.238 de euro), o invenție fără de care nu vei mai dori să pleci la drum noaptea.

Încă o mențiune importantă: modelul testat de mine era oferit în versiune GT Pack, aflată chiar în vârful ierarhiei în gama 3008. Asta înseamnă că, practic, am primit tot ce are mai bun Peugeot de oferit în acest moment, inclusiv un volan învelit în piele și zone îmbrăcate în Alcantara pe portiere și scaune. Un tratament foarte consistent și de efect, dar care nu acoperă în totalitate zonele cu plastice ceva mai tari și nu la fel de arătoase.

De cursă lungă

Marele avantaj al lui 3008 rămâne, după părerea mea, abilitatea de a înghiți kilometru după kilometru în afara orașului, pentru ca la destinație cel de la volan să fie „livrat” relativ odihnit. În condițiile în care multă lume cântă prohodul motoarelor diesel, Peugeot (la fel ca alți concurenți) încă oferă astfel de soluții, iar prima impresie pe care mi-am făcut-o despre motorul BlueHDI de 1,5 litri și 130 CP este cea de rafinament.

Puțin zgomot, puține vibrații și un răspuns destul de bun la accelerație, deși uneori transmisia automată dă impresia că nu scoate ce-i mai bun din acest propulsor. Lucrurile se schimbă vizibil în modul Sport, unde toată simbioza dintre motor și transmisie devine mai fluidă, fără să meargă spre o zonă de performanță propriu-zisă. Reversul medaliei ar fi consumul foarte bun 6,5-7 l/100 pe care l-am obținut, în condițiile în care am rulat cam în proporție de 70% printr-un București aglomerat. Aici joacă tare Peugeot 3008, cel puțin echipat cu motorul diesel. Accentul pică pe consum redus, deci mai puține opriri pentru alimentare, ceea ce înseamnă confort fizic dar și financiar.

Cuplul maxim de 300 Nm este deblocat devreme, pe la 1.750 rot/min, ceea ce adaugă câteva boabe de piper plecărilor de pe loc, dar numai în modul Sport.

Suspensia moale, direcția anesteziată și întreg ambientul din habitaclu glazurează pachetul numit 3008, în vreme ce designul high-tech adaugă cireașa pe tort. Compromisul este evident – orice speranțe de sportivitate vor fi abandonate, dar puneți-vă problema așa: ați prefera un SUV care face de toate cu rezultate mediocre sau unul care insistă doar pe câteva trăsături executate aproape impecabil?

Date tehnice Peugeot 3008 1.5 BlueHDi

1.499 cmc, 130 CP, automată 8 • 4,1 l/100 km, 107 g CO2/km • 0-100 km/h în 11,5 s, 189 g CO2/km • de la 35.771 euro, cu TVA

Text publicat în revista 4x4Wheels numărul 29.

Citește și

Lasă un comentariu