E-Class rula fin și înainte ca Mercedes-Benz să decidă că are nevoie de un facelift. Împrospătarea a venit și cu o inimă plug-in hibridă, sub ecusonul E300 e, iar E-Class este acum mai silențios ca niciodată.
Ca să fim bine înțeleși de la bun început, E-Class E300 e nu va fi cel mai silențios E-Class produs vreodată. Germanii au momentan la cuptor versiunea pur-electrică EQE, bazată pe aceeași platformă ca EQS, despre care vă vom putea spune mai multe pe la începutul anului viitor. Așadar, până să ajungem să-l descoasem pe EQE, să ne concentrăm pe E-Class E300 e, un veritabil ambasador al liniștii.
Mereu același
Deși designul lui E-Class s-a modificat vizibil de la o generație la alta, la fel cum pachetul tehnologic s-a extins treptat, culminând cu spectaculosul MBUX, există câteva trăsături pe care sedanul le păstrează în continuare intacte. Acestea oferă un soi de predictibilitate, altfel spus, ori de cât ori urmează să-ți petreci timpul într-un E-Class, indiferent de ce-l motivează de sub capotă, știi la ce să te aștepți.

Materialele sunt ireproșabile de fiecare dată, confortul rămâne, în percepția mea, cel mai ridicat din segment, iar elemente precum izolarea deplină din habitaclu și comportamentul rutier foarte blajin nu fac decât să amplifice senzația că te afli într-un automobil foarte prietenos și serviabil. Nu vorbesc, desigur, de acele versiune E-Class cu apetit pentru performanță. Povestea curge un pic altfel acolo.
Există și un E-Class E300 de, unde „d” vine de la un diesel de 2 litri cuplat cu un motor electric. De ce? Pentru că asta au cerut clienții.
Revenind la E300 e, o să ai ceva bătăi de cap încercând să-l deosebești de un E-Class de dinainte de facelift. Modificările de natură vizuală sunt aproape imperceptibile și se rezumă la câteva embele EQ și la prezența portului de încărcare a bateriei. Lipsa unor adiții stilistice majore se datorează în mare parte și faptului că E-Class arăta deja exact cum ar trebui să arate un sedan de la Mercedes-Benz: un pic sobru, un pic dinamic, un pic îmbrăcat în forme fluide, plăcute ochiului.

Aceeași notă se continuă și la interior. În afară de cele câteva modificări grafice specifice unui hibrid plug-in aduse arhitecturii MBUX la nivel de instrumentar de bord și ecran multimedia central, nimic altceva nu te anunță că stai într-un hibrid. Abia la plecarea de pe loc, fermă și silențioasă, vei începe să cunoști natura lui E300 e.
Devorator de kilometri
Regula de bază cu Mercedes-Benz E300 e, aplicabilă oricărui hibrid plug-in, este simplă: rulează cât mai mult cu bateria încărcată ca să te poți bucura din plin de beneficiile sistemului. Altfel, vei căra după tine peste două tone de mașină, (2.065 kg pentru versiunea 4MATIC, dacă e să fim catolici), cu tot cu baterie și motor electric, lucru care pur și simplu sfidează logica achiziționării unui astfel de automobil.
Motorul electric contribuie cu 90 kW (122 CP) și 440 Nm, deci te poți bucura de performanțe de hot-hatch, ca sprintul de la 0 la 100 km/h bifabil în 5,8 secunde.
Și nu e vorba de cum „trage” motorul termic în lipsa ajutorului dat de cel electric. E300 e are un benzinar de 2 litri cu 211 CP și 350 Nm care poate duce de unul singur cam tot ce-i ceri. Dar cu prețul unui consum mediu de 7,5, chiar 8 l/100 km.

Cu bateria încărcată și cu aportul motorului electric, ecuația se schimbă dramatic. Întregul sistem produce 320 CP și un cuplu enorm, de 700 Nm, care lucrează în două direcții. Pe de o parte, ai la dispoziție oricând resursele necesare unei accelerări fulminante, fie pentru depășiri sau pentru alinierea la traficul pe autostradă, de exemplu.
Pe de altă parte, poți rula pur electric, cu plecări line de pe loc, pentru cel mult 48 km, spune Mercedes-Benz. Eu am reușit undeva la 40 de km cu bateria încărcată complet, în condiții de trafic aglomerat, spre foarte aglomerat.
370 l – acesta este volumul portbagajului oferit de E300 e, care pierde o parte din spațiu, reutilizat acum pentru depozitarea bateriei.
În contextul confortului trebuie adusă în discuție și transmisia 9G-TRONIC cu 9 rapoarte, cu a sa abilitate fantasmagorică de a ascunde schimbările de treaptă chiar și în momentele în care piciorul drept bruschează pedala de accelerație. Trăsătură pe care am regăsit-o și în comportamentul nonșalant al suspensiei la întâlnirea cu aproape orice fel de imperfecțiuni din asfalt.

Din acest punct de vedere, împreună cu cele enunțate mai sus, E300 e se prezintă ca o apariție discretă (și mai nou, silențioasă) prin oraș, dar și ca un soi de grand tourer, dacă-mi este permisă asocierea cu acest concept. Un grand tourer corpolent, discret, tăcut ca un majordom cu ștaif. Și eficient, atunci când este utilizat corect.
Date tehnice Mercedes-Benz Clasa E 300e 4MATIC
1.991 cmc, benzină + 1 motor electric, 320 CP, 4×4, automată 9 · 2 l/100 km, 45 g CO2/km · 0-100 km/h în 5,8 s, 245 km/h · de la 54.748 €, cu TVA
Text publicat în revista EcoWheels numărul 22.