Nu e cel mai rapid automobil. Nici cel mai dinamic. Nu e cel mai frumos sau cel mai puternic. Nici pe departe cel mai accesibil. Însă, este, din punctul multora de vedere, automobilul complet, perfect – cea mai bună mașină din lume! Mercedes-Benz S 500 4MATIC.
Poate că folosim termenul „legendă” prea des în universul auto, însă de data asta am putea-o face fără temeri că am greși, căci Clasa S de la Mercedes-Benz este una, o poveste purtată de zeci de ani de către șase generații de foarte mare succes, ajunsă acum în pragul înnoirii. De prin 1972 a hotărât gigantul Mercedes-Benz că trebuie să ofere un automobil „suprem” (mai corect spus, din 1954, odată cu lansarea modelului „Ponton”, dar denumirea S Class/Klasse a fost introdusă în ’72). Inginerii s-au pus pe proiectat și știm sigur că a existat tot timpul un țel comun: tot ce se poate mai bun din punct de vedere tehnologic.
Asta se aplică și în cazul versiunii de față, care poartă numele de cod W223 și vine să înlocuiască o generație care și așa stabilise niște standarde ce au fost egalate greu sau… deloc. E lesne de înțeles de ce Mercedes-Benz Clasa S este cel mai întâlnit model de vehicul oficial pentru administrații prezidențiale sau case regale la nivel internațional (de unde și alintul „mașina președinților”).
Special Class
Dacă vă întrebați de unde vine acest „S”, ei bine, de la „Sonderklasse” (Special Class); căci, da, încă de la început germanii au fost chitiți să conceapă o clasă specială de automobile. Dacă ar fi să o judecăm matematic, să extragem un factor comun din toate cele șapte generații de „clasă specială”, acesta ar rezulta a fi inovația. Foarte multe tehnologii, mai cu seamă de siguranță (pasivă și activă), au fost introduse în primă fază cu ajutorul acestui model, devenind apoi repere solide în lumea auto.
În cazul de față aș vrea să exemplific prin introducerea în serie a primelor airbag-uri frontale pentru pasagerii spate. Concret, în spătarul scaunelor noii Clase S sunt prevăzute airbag-uri cu un sistem diferit de declanșare față de cele clasice. La pachet cu airbag-ul central și cu cele laterale, dar și cu centurile active, pretensionate (care, apropos, pot fi dotate la rândul lor cu airbag, pentru a mări suprafața de contact cu trupurile ocupanților și a micșora riscul de leziuni) vor crea un soi de cocon în care șansele de a scăpa teafăr cresc exponențial. Îndrăznesc să anticipez că, în momentul de față, generația W223 este cel mai sigur automobil din lume. Pur și simplu!
Întâlnirea de taină
Încă de la primul contact te „scutură” nițel și îți dă de înțeles că va trebui să-ți resetezi anumite obișnuințe. Portierele au de acum un sistem complex de – să le spunem – mânere. Am tot experimentat chestii de genul în lumea auto, doar că Mercedes-Benz a inovat și aici: odată ce te apropii de automobil, mânerele „îngropate” în caroserie se activează și ies pentru a fi accesate. Instinctul primar va fi să tragi de ele, doar că de data aceasta este nevoie de un simplu impuls, calm, pentru a comanda deschiderea portierei (controlată electric).
Ședința foto s‐a desfășurat în superbul complex Dumbrava Vlăsiei.
Natural, primul lucru pe care îl vei face după ce urci la volan (căci, oricât de răsfățat ai fi, chiar cu șofer la scară, n-ai cum să reziști tentației de a-l conduce) va fi să-ți găsești poziția ideală. De la aranjarea scaunului vei înțelege încă o dată că S-ul este altfel; comenzile care altădată erau butoane pe care le apăsai instinctiv, în direcția reglajului pe care doreai să îl faci, sunt acum mult mai sensibile și au nevoie doar de o atingere finuță. Este prelungirea, să-i spunem, tuturor comenzilor ce pot fi efectuate tactil, pe gigantul ecran care guvernează habitaclul.
Ai posibilitatea acum să te conectezi cu automobilul prin intermediul amprentei, un proces similar celui de activare a terminalelor mobile. După ce vei porni motorul vei fi întâmpinat de instrumentarul de bord cu afișaj 3D inteligent, care monitorizează prin intermediul unor camere video poziția ochilor șoferului și adaptează în permanență informația afișată. Personal, l-am găsit cam obositor și am profitat de faptul că poate fi decuplat foarte simplu. În același ton, sistemul head-up display folosește acum realitate augmentată pentru a afișa informațiile sistemului de navigație.
Exquisite
Să-i spui „premium” e fumat deja; de lux sau exclusiv, de asemenea. M-am gândit ceva până să ajung la un singur termen care să descrie interiorul noii generații și oricât de mult aș fi deranjat de importul englezismelor în limba română, nu am rezistat tentației și l-am ales pe „exquisite”, care este un fel de toate cele de mai înainte și un pic mai mult. Căci așa este și habitaclul noului S, care a ajuns, permiteți-mi această paralelă care face cinste casei, să fie umăr la umăr cu nivelul Rolls-Royce. Iar acesta este un compliment care se referă chiar și la versiunile civile, non-Maybach. Cei de la Mercedes-Benz caracterizează interiorul Clasei S drept „al treilea loc”, complementar primelor două – locuința și locul de muncă.
Să vă dau un detaliu despre cum conlucrează MBUX cu elemente de A.I. (inteligență artificială): există posibilitatea de a-i comunica prin comandă vocală automobilului înălțimea șoferului, iar acesta, folosind un algoritm botezat „ADAPT”, va regla singur poziția scaunului, a volanului și a oglinzilor retrovizoare, pentru a fi cât mai corecte. Desigur, sunt șanse destul de mari să nu rezulte o poziție perfectă după gusturile utilizatorului, dar asta înseamnă, încă o dată, să duci totul la un alt nivel.
Interiorul și mai ales posibilitățile nenumărate de configurare și echipare, acestea rămân cele mai puternice argumente pentru S.
Majoritatea comenzilor, exceptând cele de conducere, desigur, sunt concentrate în zona ecranului central care are o dimensiune de 12,8 inch. Meniul mai mult decât complex și grafica excelentă, la pachet cu răspunsul foarte rapid, îl transformă într-un deliciu pentru fanii tehnologiei. Rămâne de văzut cum se vor adapta clienții ceva mai „clasici” ai modelului. Pe de altă parte, a apela anumite funcții în timpul mersului de către șofer se poate dovedi o acțiune destul de dificilă.
Auzul fin poate fi gâdilat de noul sistem Burmester high-end 4D, care, pe lângă incintele acustice clasice, apelează și la unele fără membrană, montate în scaune, pentru a amplifica frecvențele joase și a crea o atmosferă aparte, resimțită în cutia toracică.
Zona din spate a habitaclului poate fi configurată în cinci versiuni, fie cu trei, fie cu două locuri. Noi am beneficiat de fotolii individuale, care transformă orice călătorie, oricât de lungă, într-o experiență în sine. Marea majoritate a dotărilor de confort extins sunt cuprinse într-un pachet botezat „Business Class”; acesta are un preț de 28.276 euro, fără TVA, asta ca să vă faceți o idee despre cum este prețuită exclusivitatea.
În curând, Clasei S i se va alătura un frate bun‐bun, cu suflet electrificat: EQS. Cred, totuși, că încă‐i vremea experimentatului de față.
9 din 10 Clasa S comercializate au versiune lungă de ampatament. Probabil că un client din zece nu suportă ideea de șofer sau ceva. Aproape toate versiunile oferite acum în România sunt echipate standard cu sistem inteligent de tracțiune integrală 4MATIC (mai puțin S 350 d), transmisie automată 9G-TRONIC și vin din start cu sistem de suspensie pneumatică (începând cu vara acestui an va fi desponibil și sistemul E-ACTIVE BODY CONTROL, care va duce ținuta de drum la un nivel aparte, având posibilitatea de a contra-balansa dinamic automobilul pe viraje).
Și pentru că tehnologiile moderne sfidează logica uneori, sistemul de direcție integrală (oferit opțional) poate vira roțile spate până la un unghi de 10 grade, facilitând astfel teribil manevrele în spații înguste. Cu roțile bracate la maxim astfel, Clasa S va fi la fel de ușor de ghidat precum un automobil de clasă mică. Sistemul de iluminare (Digital Light) înseamnă cele mai avansate faruri montate vreodată pe un automobil, care au o „rezoluție“ de un milion de pixeli și posibilitatea de a proiecta chiar imagini pe asfalt, în fața automobilului (de exemplu, semne de circulație sau restricții). Cum legal nu este permis, încă, o putem considera o altă tehnologie prin care Mercedes-Benz pregătește viitorul.
Benzină!
Sunt un mare fan al faptului că Mercedes-Benz România a ales să lanseze la apă modelul aducând în parcul de presă o motorizare pe benzină. Pentru că sunt 100% convins că pentru nivelul de rafinament la care a ajuns „the Special Class”, o motorizare diesel, oricât de performantă, este prea puțin. Beneficiind și de tehnlogie micro-hibrid, unitatea cu șase cilindri în linie, de 3 litri, supraalimentată, produce un maxim de 435 CP (și 520 Nm de la 1.800 rot/min).
Par mulți, însă germanii au ales să-i livreze cumpătat, aproape docil, chiar și în modul de funcționare Sport, pentru a nu devia de la scopul primordial al modelului. Transmisia funcționează foarte fin, iar sistemul de direcție este precis, asistat inteligent cât să nu dizolve plăcerea condusului, dar nici să solicite inutil brațele unui utilizator gingaș. Chiar dacă jantele au o dimensiune impresionantă, de 21 inch (design AMG, preț de 2.100 euro), pentru a păstra o semnătură impozantă pentru modelul care acum este și mai lat și mai lung, dar și mai înalt decât generația precedentă, gradul de confort la rulare este – așa cum a obișnuit Clasa S – unul împins la extrem. Spre exemplu, pentru a reduce zgomotul produs de anvelope în timpul mersului, acestea sunt „antifonate” cu o spumă specială.
Evoluția lumii auto a făcut ca sistemul 4MATIC să devină o dotare absolut normală pentru un Clasa S.
Prea multe de pălăvrăgit despre cum rulează nu ar fi. Oricum, Clasa S fiind aproape perfectă din acest punct de vedere, era cam imposibil să nu se reușească o rafinare a rețetei. Am ales expre să nu precizez nimic despre design. Frumusețea stă în ochii privitorului chiar și atunci când ea nu este decât un detaliu în povestea unui automobil care pur și simplu se încăpățânează să nu aibă defecte. Sau, și le ascunde perfect-perfect.
Date tehnice Mercedes-Benz S500 4MATIC L
2.999 cmc, 435 CP, automată 9 • 9 l/100 km, 205 g CO2/km • 0-100 km/h în 4,9 s, 250 km/h • de la 125.595 euro, cu TVA
Text publicat în revista 4x4Wheels numărul 29.