Acasă 4x4Wheels Lifestyle accesibil – Renault Arkana

Lifestyle accesibil – Renault Arkana

2 comentarii

Gata, era de așteptat, cineva a făcut-o și pe asta. Un SUV-coupe fără pretenții premium. Practic, una dintre cele mai vânate versiuni de caroserie ale ultimilor ani, într-o variantă „pentru popor”. Doamnelor și domnilor, subiectul principal al ediției de față, noul Renault Arkana.

Istoria Renault e stufoasă și nu de puține ori marca franceză a venit cu inovații, cu soluții tehnice care au prins în masă. Până nu demult, Renault era un specialist al vehiculelor urbane, multe dintre modele lansate de-a lungul vremii motorizând temeinic Franța – în primul rând – dar și mare parte din Europa.

Publicul s-a schimbat în ultimii ani, dorințele asemenea. Nu mai merge să mizezi doar pe specialități ale casei și e bine să ai puterea, la nivel de gigant auto, să anticipezi nișe sau să li te alături cât se poate de repede. Asta a făcut Renault cu Arkana.

Oficialii Renault au fost printre primii care, cu ani de zile în urmă, și-au asumat că un SUV nu trebuie să fie neapărat 4×4. Piața actuală confirmă viziunea.

E posibil ca unii dintre dumneavoastră, atenți la piața auto din Europa și împrejurimi, să spună că Arkana nu este nou. Aici este nevoie de o mică lămurire. Într-adevăr, numele „Arkana” este folosit de ceva timp de un model disponibil în Rusia. Numai că acel Renault Arkana este un model diferit din punct de vedere tehnologic, pentru că este construit pe platforma utilizată și de Dacia Duster. Se produce în Rusia, doar pentru piața națională.

Versiunea Arkana disponibilă pentru alte 23 de piețe, de unde spicuiesc România și Australia, pentru că-mi place mult alăturarea, este complet nouă și se construiește în capacitatea Samsung din Coreea de Sud, pe platforma tehnică CMF-B.

Adică, noul Renault Arkana este frate bun-bun cu ultimele generații Renault Clio și Renault Captur, iar asta e cam bine! Două mențiuni aici: odată cu Arkana, Renault consolidează oferta de vehicule SUV/crossover (atenție, nu neapărat 4×4) oferind „careul” Captur-Arkana-Kadjar-Koleos, iar a doua ar fi că pornind de la 24.100 de euro (în România – versiunea de echipare Zen) poți achiziționa un SUV-Coupe nou.

De altfel, sunt convins că Arkana va avea puterea de a atrage înspre Renault o tipologie de client care, altfel, nu ar fi intrat  în showroom-ul mărcii, iar asta înseamnă o dezvoltarea a cotei de piață pentru constructor. Inteligent!

Întâlnirea

După ce a fost dezvelit într-un spațiu chic, pe terasa unui mall din București, întărind ideea de lifestyle, Renault Arkana s-a prezentat repede și la proba drumului, în cadrul test drive-ului oficial. Ca să fie clar de la început, nu sunt unul dintre cei care se numără printre fanii acestei versiuni de caroserie, cu atât mai mult în cazul vehiculelor mai voluminoase (da, acolo unde marii producători germani au fiecare câte un model în ofertă).

Totuși, cumva, designerii lui Arkana au reușit să fluidizeze plăcut linia descendentă a caroseriei, iar proporția dintre lățimea automobilului, garda la sol (200 mm) și înălțimea sa este chiar interesantă. Arkana pare zvelt, bine echilibrat vizual, iar partea frontală e atractivă grație tușelor cu stil (aici intervine și semnătura luminoasă Renault).

Testul s-a efectuat cu versiunea cuminte, mild-hybrid, de 140 CP. Dacă vrei mai mult, Arkana vine fie cu 160 CP, fie cu o versiune E-Tech (full hybrid) de 145 CP.

Interiorul lui Arkana se cere a fi descoperit pornind de la banchetă, căci trebuie să vezi ce filtru e necesar a fi aplicat prietenilor alături de care pleci la drum. Surprinzător, dacă ne gândim la platforma lui Renault Clio, pe banchetă ai foarte mult spațiu. Atât la genunchi cât și la cap, cel puțin eu, care plimb după mine 90 de kilograme și 181 cm. Deci doi adulți pot sta chiar bine în spate.

După cum era de așteptat, vizibilitatea înspre înapoi pentru șofer este tributară plafonului plonjat, însă pentru situații de genul este bine că s-au inventat sistemele video pentru asistarea la mersul cu spatele.

Nu aș sări pe scaune fără să precizez că portbagajul oferă un volum util chiar generos, de 513 litri, completat de o deschidere amplă a „hayonului” (1.269 de litri după rabatarea perfect plană a banchetei). Pentru cei care vor opta pentru versiunea hibridă E-Tech (de față avem un mild-hibrid) vreau să precizez că vor pierde vreo 45 de litri din volumul pentru bagaje, cât să lase loc pentru bateria de acumulatori.

Cu de toate?

Nu doar la fast food e bine să răspunzi „da” atunci când ești întrebat asta, ci și atunci când configurezi un Renault Arkana. Căci, pentru așa caracter auto e bine să asezonezi cât mai multe dotări – full cu piele, cum s-ar zice printre connoisseurs. Planșa de bord este familiară celor care au condus ultima iterație Clio. La Arkana, cel puțin în echiparea RS Line, este înnobilată de un ornament ce se vrea fibră de carbon, dar unul foarte bine executat. E perfect în ton cu accentele roșii din habitaclu și cu tapițeria cu o cusătură contrastantă.

Poziția la volan este foarte confortabilă, senzația de calitate bună te înconjoară, atenția îți este furată de ecranul central montat vertical, cu trimitere la terminalele mobile. De remarcat că Renault se încăpățânează să păstreze satelitul de comandă pentru sistemul audio montat în spatele volanului. Și chiar dacă nu este chiar cea mai modernă soluție, cumva, instinctiv, dacă ai mai condus Renault, fix acolo te duci cu mâna. Mi-a plăcut asta! Ce cred că ar fi putut fi îmbunătățit este sistemul de climatizare, care se poate regla pe o singură zonă. Eficient, însă nu și atunci când între soți există diferențe mari de percepere a temperaturii ambientale.

Echiparea RS Line este cea mai bogată și pornește de la prețul de 28.700 euro, cu TVA. De aceea modelele conduse de noi la eveniment, cu dotări opționale extra (ecranul sistemului multimedia Easy Link, de 9,3 inch, sistemul audio Bose, vopseaua și altele), costau 30.390 euro.

Proprietari cu pretenții

Renault Arkana e vehicul autonom de nivel 2, adică știe să-și păstreze singur banda pe care se deplasează (dacă este marcată corespunzător), frânează automat, accelerează de la sine, când îi ceri asta. Opt airbag-uri te protejează atunci când Doamne ferește(!), pentru că discutăm despre casa auto cu unele dintre cele mai sigure mașini ale ultimilor mulți ani.

Momentan sunt disponibile trei versiuni de motorizare, toate având la bază unitatea TCe de 1,33 litri (benzină). Primele două, de 140 CP (condusă de noi) și 160 CP au și sistem mild-hybrid de 12 volți. Acum, cinstit vorbind, acesta nu există pentru minuni. Cea de-a treia, cea mai apropiată de curentul Eco, propune sistemul de propulsie disponibil pe Renault Clio și poate urni automobilul de pe loc exclusiv electric. O așteptăm la un test, căci ne-a stârnit interesul.

Arkana s-a bucurat și ne-a bucurat pe drumurile frumoase care conduc la casa de vinuri Lacerta.

În teorie, am putea spune că am condus versiunea de bază. Doar că 140 CP (256 Nm de la 2.250 rot/min) sunt arhisuficienți dacă nu ai pretenții absurde. Iar motorul Renault de care m-am convins și cu alte ocazii și-a respectat „imaginea”. Personal, aș vreau să încerc și alt management pentru transmisia EDC. Există momente în care nu schimbă suficient de rapid, mai ales pe retrogradări. Acolo parcă ai avea alte așteptări de la un „dublu-ambreiaj”.

Pentru a mai îndulci situația, am preferat să rulez preponderent în modul Sport, selectabil din funcția Multi-Sense (alături de My Sense și Eco). În momentul acela, sistemul audio premium proiectat de Bose îți amplifică sunetul motorului, pentru a-ți hrăni și ego-ul nițel, direcția devine mai tare și răspunsul motorului mai înțepat. Parcă așa-i șade mai bine unui SUV Coupe, zău.

Și, apropos de direcție, este suficient de comunicativă chiar dacă are și momente când se dovedește asistată cam prea-prea, iar trenul de rulare are un setup împins un pic spre rigid; asta se traduce printr-o ținută de drum foarte bună, pe alocuri dinamică evident, chiar dacă centrul de greutate e mai cocoțat. În contrapartidă, unele denivelări sunt „rezolvate” mai brutal și un pic gălăgios.

Arkana m-a făcut să regret încă o dată trecerea pe linie moartă a diviziei RenaultSport. Cred că aici era o bază bună de pornire pentru un vehicul intrigant.

Dacă diseci rețeta lui Renault Arkana vei observa că s-au folosit ingrediente de calitate. Și, cum o poate spune un bucătar bun, de calitate nu înseamnă întotdeauna și scump. De aceea Renault a reușit să lanseze la apă un model care, în ciuda faptului că se dorește a fi – evident – de imagine, nu sare calul atunci când vine vorba de latura financiară. Tind să cred că va prinde bine, nu doar în România.

Să nu uităm că pe lângă prețul efectiv, costurile de exploatare vor fi considerabil mai avantajoase decât la variantele strălucitoare de SUV Coupe, iar clientul „smart” va ști să țină cont (și) de acest aspect!

Date tehnice Renault Arkana TCe 140 EDC

1.333 cmc, benzină, 4×2, 140 CP, dublu-ambreiaj 7 · 5,8 l/100 km, 131 g CO2/km · 0-100 km/h în 9,8 s, 205 km/h · de la 24.100 €, cu TVA

Text publicat în revista 4x4Wheels numărul 31.

Citește și

2 comentarii

Ştiri auto 4 august 2021 – Marian Ghiţă 4 august 2021 - 15:05

[…] Renault a avut o idee bună cu Arkana şi s-ar putea să dea lovitura […]

Răspuns
Bogdan 21 aprilie 2022 - 8:07

Arkana este frumoasa dar care este consumul masini?(in varianta cutie manuala si automata)

Răspuns

Lasă un comentariu